Onze dochter is 5,5 maand oud. Vanaf 12 weken sliep ze nachten door. Ze kreeg dan om 22.30 de laatste voeding en kwam om 6.00 pas weer. Vaak kwam ze rond 5.00 wel even voor een speentje. Prima nachten vonden wij. Sinds een paar weken komt ze echter iedere nacht wel een paar keer. Ze krijgt haar avondvoeding om die reden ook nog. Ze krijgt die tussen 22.00 en 23.30, net wanneer wij gaan slapen en drinkt deze slapend op waarna ze zich weer terug laat leggen een doorslaapt. Vervolgens komt ze tussen 1.00 en 6.00 dus minimaal 2 keer. Vaak is ze ook ineens klaarwakker rond 4 uur en dan kletst en kraait ze gezellig. Het duurt dan zeker een half uur tot een uur voor ze weer in slaap valt. Daarnaast huilt ze dus ook nog, wat vaak wel op te lossen is met een speentje. Inmiddels zijn wij behoorlijk gesloopt van deze nachten. We hebben alles ook geprobeerd maar weten niet waarom ze wakker wordt. Ze gaat elke avond rond dezelfde tijd naar bed (tussen 18.30 en 19.00) we hebben een duidelijk avondritueel uitgevoerd door één van ons (badje, flesje, boekje en liedje) we hebben een grotere fles geprobeerd, later naar bed, eerder naar bed, minder laten slapen overdag, meer laten slapen overdag, minder prikkels. Etc. We weten nu echt niet meer wat te doen. Gisteren voor het eerst de avondfles laten vallen omdat ze dan misschien niet uit haar slaapritme gehaald wordt.. maar vannacht kwam ze gewoon weer gezellig 5x. Heeft iemand een tip? Of een idee waaraan het ligt? Ze krijgt geen bijvoeding en geen tandjes (wat we kunnen zien) overdag is ze heel erg lief en vrolijk en slaapt ze juist prima (vaak 2x 2,5 uur en dan nog een slaapje tussen 17 en 18 van ongeveer 45 min) We voelen ons hele domme ouders dat we niet weten waar het aan ligt!
Ohja en we draaien wel "diensten". Mijn man kan dan vaak ook door het gehuil heen slapen als het zijn beurt niet is, maar ik word wel gewoon wakker..
Lastig om te zeggen omdat je ook al zoveel zelf geprobeerd hebt. Hoeveel drinkt ze overdag? Geef je haar een voeding 's nachts of geef je alleen haar speentje? Valt ze meteen weer in slaap of blijft ze lang wakker? Het zou heel goed een fase kunnen zijn waar je doorheen moet. Jullie hoeven je zeker geen domme ouders te voelen! Baby's kunnen zelf nog niet aangeven wat er aan de hand is dus je kunt alleen maar raden wat het kan zijn.
Kan heel goed een fase zijn. Wellicht een groeispurtje. Finley werd rond 5/6 maanden ook vaker wakker in de nacht en had dan ook echt honger. Ik gaf overigens BV. Volgens mij heeft dit wel een paar weken geduurd.
Als ze echt huilt is een speentje vaak voldoende. Ze valt dan vrijwel direct weer in slaap of ze is niet eens wakker, maar huilt in haar slaap. We geven geen voeding 's nachts. Dat wil ik pertinent niet. Tenzij ze echt heel erg hard huilt van de honger. Maar ik heb dus niet het idee dat het honger is. Misschien bang om alleen te zijn. Ze slaapt op haar eigen kamertje en is sinds een paar weekjes ook wat eenkennig aan het worden.. lastig hoor!
Wij hebben dit ook een tijdje gehad en hier waren het doorkomende tandjes!! Sinds een paar dagen slaapt ze weer door, duurde iets van 4 weken.
Bij ons begon het ook rond de 5,5 maand en heeft best een tijdje geduurd voor dat het weer normaal was. Zoontje heeft in die periode veel in zijn ontwikkeling mee gemaakt en er kwamen tandjes door. Dus denk inderdaad dat het een fase is hoor het heel veel om mij heen van andere mama's Succes in iedergeval met deze vermoeiende nachten.
Ik denk zeker dat het een fase is. Wij hebben het zelf niet gehad maar ik heb het wel veel om me heen gehoord van moeders die kinderen van die leeftijd hadden. Ga je altijd meteen naar haar toe als ze huilt of wacht je om te kijken of het echt is of in haar slaap?
Hier was het toch honger. Van 4,5 maand tot 7 maand had ze opeens weer een nachtvoeding nodig. Op 7 maand stopte ze er spontaan mee.
Ik wacht altijd even.. al is het maar om uit bed te kunnen komen. maar hoe langer we wachten hoe erger het wordt tot ze helemaal overstuur is en we haar niet meer in slaap krijgen. Als ze echt honger zou hebben zou ze toch wel blijven huilen en niet kraaien van plezier? Ik herken haar hongerhuiltje wel en dat is wel anders.. we wachten het af. Alles is eigenlijk een fase denk ik maar
Hier ook een meisje van bijna 6 maanden en ze krijgt ook nog een late voeding en slaapt dan tot 8 uur. Ook tussendoor vaker wakker, huilen in haar slaap. Speentje helpt meestal wel dan slaapt ze weer verder gelukkig. Hebben ze niet een sprongetje rond deze leeftijd? Of idd tandjes. Mijn dochtertje bijt nu echt op alles en zie ook witte puntjes waar de tandjes moeten komen. Misschien krijgt jou kleine ook tandjes? Of een groei sprongetje idd. Hopelijk is het snel over en kunnen we weer lekker doorslapen Sterkte
Ik ken het ook. Mijn dochter van 4 maanden wordt ook een 2-3x wakker per nacht voor haar speentje. Ze slaapt overigens wel van 23u tot 5u zonder voeding. Ik ben benieuwd wanneer dit weer over gaat.
Hoera! Gisteren voor het eerst weer een goede nacht gemaakt (beetje jammer dat ik dan zelf wel een paar keer wakker schrik omdat ik dat nou eenmaal gewend was de laatste weken) Ze ging slapen om 19.15, kwam voor een speentje om 5.30 en werd vrolijk wakker om 6.45. Heerlijk nu we vandaag weer voor het eerst moesten werken na de vakantie!