Lieve dames, Helaas heeft mijn zoontje nu al 3 maanden last van eczeem. Zijn hele lichaampje zit onder en hij heeft best veel jeuk. Vanmorgen bij de dermatoloog geweest en die heeft locoid vetcreme voorgeschreven en nog een vettende crème. Nu kom ik er dus net achter dat locoid een hormoonzalf is. Ik wil eigenlijk geen hormoonzalf gebruiken maar wat moet ik dan? Is er iets anders wat het probleem kan oplossen of moet hij toch echt aan de hormoonzalf om er vanaf te komen? Als dit echt de enigste optie is om mijn zoontje zijn eczeem te verminderen of zelf helemaal te laten verdwijnen dan ga ik het toch maar gebruiken. Maar eigenlijk hoop ik dat hier misschien dames zijn met de gouden tip. Liefs Brinsa
Ik gebruikte voor mijn zoontje destijds Ciclaplast van La Posay Roche. Of het de gouden tip is, weet ik niet, maar het verkoelde en herstelde de huid wel. Ademende kleding (katoen) helpt ook, omdat warmte eczeem verergert. Ook ben ik toen overgestapt op hypo allergene melk (ivm krampjes).
Wij hadden altijd de Lipikar van la poche En de cetamacrogolzalf en nog een vettere variant maar das eigenlijk bijna pure vaseline. En koelzalf hadden we. Doe je verder ook al de standaard regels qua douchen etc? Niet te vaak, te lang en niet te warm. Voordat je hem in de douche zet insmeren met olie. De arts was bij ons altijd voorzichtig met de hormoonzalf. Hebben het vorig jaar kunnen redden met bovenstaande, in de zomer had hij gelukkig geen last ervan maar deze winter kwam het extreem terug. Regionaal ziekenhuis wist er geen raad meer mee en zijn voor dagbehandeling nu in het Radboud. Incl hormoonzalf, de vette zalven en behandeling met teerzalf. Maar zoals gezegd, dat is dus ook extreem. Hormoonzalf iig 4 dagen gebruiken en dan 3 dagen rust. Dat was erg belangrijk gaven ze aan. Succes, het is niet fijn om een kleintje te hebben met zoveel huidproblemen.
Onze zoon had toen ook eczeem en wij moesten blijven smeren, we smeerde ongeveer 6 keer per dag met lannette crème met 50%vaseline. Op de hele erge dagen smeerde we hormoon zalf en voor de rest de andere creme. Wat een verschil door zo vaak te smeren, ik wou dat iemand dat veel eerder had gezegd. Dus voor ons was het de gouden tip
Bedankt dames voor jullie reactie! @LVtje gebruikte je dat allemaal tegelijk? Ik had eerst ook cetamacrogolzalf alleen de dermatoloog gaf aan dat hij daar ook gevoelig voor kan zijn omdat er schaapswolvet in zit. Nu heb ik vasaline paraffine gekregen. Ga deze nu eerst proberen en als die niet werkt haal ik de lipikar. De hormoonzalf laat ik nog in de kast. @owly bedankt voor de tip! Dan ga ik hem blijven insmeren. Hopelijk werkt het! @Fristi2012 nee daar is niet naar gekeken. Ik weet zelf wel dat het waarschijnlijk vanuit een allergie komt. Ik geef nog volledig bv maar hij reageert op lactose, schimmelkaas waarschijnlijk ook ei. Vind het heel lastig om er achter te komen op Wat nog meer. Ik heb eind april een afspraak bij een orthomoleculaire arts die gaat uitmeten waar hij op reageert.
Ons zoontje had ook best heftige eczeem toen hij een paar maandjes oud was. Het enige wat hielp was hem maar 1 keer per week in bad te doen/te wassen en hem dan van tevoren helemaal in te smeren met Balneum en dat ook in het water te druppelen. Zodat het water niet zijn huidje kon uitdrogen. Na het badje insmeren met cetomacrogolcreme met 20% vaseline en dat iedere dag meerdere malen bijhouden. 2 maal daags van top tot teen en iedere luierwisseling de extra droge plekken nogmaals. Binnen 2 weken was alles helemaal weg. Vaseline paraffine hielp hier voor geen meter helaas...
Vaseline sluit ook de huid af waardoor er juist meer irritatie ontstaat. Kijk bij lipikar wel even in de bijsluiter omdat er bij baby’s iets voorzichtiger met gebruik moet worden
Als je denkt dat je zoontje zijn eczeem een gevolg is van koemelkeiwit en kippenei dan zou je beiden uit je eigen dieet kunnen elimineren om te kijken of het eczeem (en de eventuele andere klachten) hierdoor afnemen. Verder gingen mijn kindjes eens per week in bad met balneum en smeerde ik hun huidjes daarna in met cetamacrogol of neutrale huidolie. Idd liever geen vaseline want dit sluit de huid af. Bij erge eczeem smeerde ik eerst met hormoonzalf tot de huid weer rustiger was en daarna ging ik dan weer terug naar de cetamacrogol. Misschien ook je wasmiddel tijdelijk wisselen naar bijv neutral?
Ik doe hem ook echt maar max 2 keer in badje. Soms zelfs maar 1 keer. En inderdaad ook vooraf en in het badje olië. Hmmm misschien moet ik dan toch maar mij de cetamacrogolzalf blijven.
Oh dat wist ik niet van vasaline. Bedankt voor de tip. Ja had al gelezen dat je het niet op het gezichtje moet gebruiken.
Ik eet deze dingen ook niet meer. Heb wel gemerkt dat zijn eczeem daardoor rustiger is en zeker een stuk minder. Wasmiddel hebben we ook al neutrale en spoelen ook nog eens na als het gewassen is. Ik ga dan blijven smeren met de cetamacrogolzalf.
Zoals al genoemd cetamacrogolzalf en hormoonzalf bij hevige plekken. Zoon heeft het 1e jaar helemaal onder gezeten. Diverse allergiën en ook het wasmiddel waren de triggers van zijn eczeem. Wij gebruikte voor het bad groninger badlotion. Verkrijgbaar bij de apotheek. Vergelijkbaar met balneum. Hier verdween het eczeem nadat we alle triggers wisten en op advies van een orthomoleculaire arts een probiotica (darmocare infantis) gaven. Bij dochter ook cetamacrogol en groninger badlotion. Zij had het niet zo hevig als haar broer. Hormoonzalf heb ik bij haar nog nooit gebruikt. Ze is nu 8 en heeft nog geregeld zeer droge eczeemplekken door huisstofmijtallergie. Ik gebruik nu meestal het wonderpotje van oriflame. Cetamacrogol ook wel, maar daar geeft ze vaker van aan dat prikt.
Ja op dit moment gebruiken we dat allemaal, maar zoals gezegd is het ook wel heel heftig zijn huiduitslag. Hij heeft sowieso vanaf baby al eczeem maar het is nu heel extreem en kan eventueel ook nog psoriasis zijn, maar dat is nog onduidelijk. Maakt voor de behandeling nu niet uit. Dus absoluut niet de standaard. Maar helaas dus wel bekend met het spectrum en zalfjes en toestanden voor eczeem. Die vaseline paraffine hebben wij ook maar die sluit dus idd echt de huid af. Daarvan zeiden ze tegen ons van; let daar in de zomer en/of met veel beweging wel mee op want ze kunnen de warmte minder kwijt. Nu heeft hij het op sommige plekken wel echt nodig. Maar in principe is voor nu de basis die cetamacrogol. De hormoonzalf echt op de ergste plekken en de teerzalven met name voor de stopdagen van de hormoonzalf.
Welke cetomacrogol heb je? Je hebt zonder, met 10% en 20% vaseline. Die zonder vaseline hielp hier niet. Die met 20% helpt hier het beste.
De jongens reageerde slecht op de dingen van de apotheek , ik weet de namen even niet. Uiteindelijk heeft uierzalf heel goed geholpen. We hadden al van alles en nogwat aan dure dingen geprobeerd. Verder minder douchen in de winter. Als het weer komt opzetten dan laten we er langer tussen zitten. Maar voorlopig zijn ze helemaal eczeemvrij geworden.
Mijn dochter had het eerste jaar veel eczeem. Bleek dat ze niet tegen calendulan kan. We zijn overgestapt op de witte malva van weleda en naif voor te wassen en in bad. Nu met dat koude weer/wind ook weer met de cetamarcogol aan het smeren.