Wordt Rhesus nou wel of niet getest?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door winnythepooh, 19 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. winnythepooh

winnythepooh Niet meer actief

Hoi,

Ik heb een vraagje. Op deze site bij week tot week (week 31 als ik het goed heb) staat (en heb het wel vaker gelezen) dat de Rhesusfactor in deze week getest wordt bij de vk. Ik ben afgelopen dinsdag bij de vk geweest, maar ze hebben geen bloed afgenomen om die Rhesusfactor te bepalen. En ik ben het natuurlijk ook nog is vergeten te vragen :oops:
    Nou vroeg ik mij af, wordt het alsnog gedaan? Moet ik ernaar vragen? Hebben ze bij jullie die test gedaan? Hoe zit dat...?

Liefs,

2. sinada

sinada Niet meer actief

word bij de eerste keer bloed afname al bepaald. als je resus negatief bent word er met 30 weken gekeken naar de anti stoffen ( dit trof mij vandaag )

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ja, je bloedgroep is bepaald en daarbij staat dan "negatief" of "positief", wat slaat op je Rhesusfactor.

Nu heeft mijn VK dat meteen gezegd (ben O negatief) en ik krijg tegen die tijd een prik om er voor te zorgen dat alles met de bevalling goed gaat. Als je niets hebt gehoord, maak je dan geen zorgen.

4. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

wordt inderdaad bij de eerste keer bloedprikken al naar gekeken, als je daar niks op hebt gehoord dan ben je dus niet rhesus negatief en is er niks aan de hand ;)

5. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    ik ben nega en wordt vrijdag geprikt :S

6. Linda1979

Linda1979 Actief lid

26 jan 2009
    320
    0
    0
    Hoi,

Ik wist al van tevoren dat ik O- heb, Rhesus negatief dus en mijn man is positief.
    Bij mij is dat ook nog eens bepaald na mijn eerste bezoek met 9 weken bij de vk. Ik heb toen met 10 weken in het Diagnostisch Centrum bloed laten prikken en daar kwam dat ook uit. De vk weet het nu dus al en met 30 weken krijg ik een prik om te voorkomen dat ik antistoffen ga aanmaken en/of dat ik of mijn kindje tijdens de bevalling bloedvergiftiging krijgt (in het geval dat mijn kindje net als mijn man ook een positieve Rhesusfactor heeft).

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Niet je rhesusfactor wordt gecontroleerd, maar er wordt bloed afgenomen -als je rhesusnegatief bent- om te controleren op antistoffen.
    Je rh-factor is bij de eerste bloedtest bepaald, als er verder geen actie wordt ondernomen ben je dus rh-positief. Staat ook op je kaart als het goed is.

8. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Klopt, ik heb een doorverwijzing om bloed te laten prikken thuis liggen en tussen haakjes staat er achter waar je allemaal naar gekeken wordt en daar staat ook Rhesus D bij dus het is al meteen.

9. sinada

sinada Niet meer actief

je voelt er echt bijna niks van. Je zou een beetje een stijf been moeten krijgen nou voel helemaal niks. De naald zelf is echt heel dun

10. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ben ik blij dat ik O pos. ben..
    Ik hou niet van dat geprik :(

11. meisjex

meisjex Actief lid

9 aug 2008
    128
    0
    0
    Ik wist het ook al bij de eerste bloedafname en bij mij hebben ze dus ook geprikt met 30 weken.

12. winnythepooh

winnythepooh Niet meer actief

Hey,

Bedankt voor alle antwoorden.
    Was er zelf nog niet opgekomen om even op mijn papieren te kijken, mijn bloeduitslagen haha :oops: tja hormonen he...
    Maar er staat inderdaad op mijn uitslag Rhesus factor D Positief, dus dat is mooi...
    Alleen wat al die andere dingen betekenen... :(: zolang ik er niets over hoor zal het wel goed zijn!

xxx

13. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    als je positief bloed heb heb je geen kans op een rhesusbaby, dus wordt er verder ook niks gedaan. Alleen maar relaxt!

Ik heb B positief en heb dus ook verder niks gehad, je hoeft dan ook na de bevalling of zo geen prik om te voorkomen dat je het met een 2e wel zou zijn.

14. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.074
    0
    0
    Huisvrouw and proud to be!!!
    Idd, resusfactor wordt al naar gekeken bij het eerste keer bloedprikken. Mocht je een negatief bloedgroep hebben, dan wordt je met 30 weken weer geprikt of je anti-stoffen hebt aangemaakt en vervolgens krijg je een anti-D injectie.

Ik heb hem al gehad en viel echt reuze mee. Geen stijf been, geen pijn niks nie.

15. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Ik ben 0- en ik weet niet wat mijn vriend is...
    Over twee wkn ga ik na gyn en ik zal het dan even vragen.

Ik ben wel blij dat er tegen woordig iets voor gegeven kan worden als je man wel +is.

16. zogelukkig

Het is wellicht een beetje discriminerend: maar als jouw man ook - heeft en de baby dus ook, dan nog krijg jij een spuit anti-D! Ze gaan er nl. niet zonder meer vanuit dat jouw vent de papa is!

17. mamavanYeline

mamavanYeline Bekend lid

12 okt 2005
    666
    0
    0
    Ik ben ook B negatief, in de zwangerschap van Yeline ook de anti D spuit gehad en nu krijg ik hem weer met 30 weken. Voelt even vervelend maar dat is maar een paar seconde als de vloeistof wordt ingespoten verder geen last van.

Zogelukkig klopt! als je een negatieve bloedgroep hebt dan krijg je sowieso de Anti D spuit ook al is de vader positief ;)

18. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Nou als mijn vent niet de papa is dan worden we heeeeeel erg rijk! :D :D :D :D
    Dan heeft die dame van het lab toch echt een verkeerd potje gebruikt :D

19. Inggrid

Inggrid Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.793
    0
    0
    verpleegkundige
    Twentheland
    ik ben zelf van 2 positieve ouders en ik heb zelf negatief bloed. haha zelfs dat kan. Moet dus ook met 30 weken een spuit halen aangezien mannetje positief is. negatief bloed reageert namelijk vijandig op positief bloed en positief reageert NIET vijandig op negatief bloed. Snap je hem nog.

Liefs Ingrid

20. zogelukkig

:)

Deel Deze Pagina