Mijn dochter van 11 weken slaapt overdag nauwelijks. Op zich geen probleem, maar telkens valt ze dus in slaap als ze de fles krijgt en dan wordt ze een tijdje later weer wakker van de honger natuurlijk. Al met al ben ik vaak dus ruim een uur bezkig met voeden! Ik vind het niet zo erg als ik gewoon thuis ben, maar als ik de deur uit wil is het zo lastig. Ik zie ook aan Nikki dat ze vaak wel moe is, maar slapen doet ze toch niet. Ik leg haar in haar bedje en heb wel regelmaat zover dat gaat (slapen, eten, spelen, slapen) Omdat ze weinig slaapt valt ze rond 17 uur vaak als een blok in slaap en begint voor haar de nacht al. Ze slaapt dan meestal tot een uur of 6 (drinkt wel nog een fles om 22 uur en 's nachts) Het lijkt dus wel of ze al haar slaap achter elkaar propt ofzo. Het lastige is dat ze overdag tijdens het drinken dus in slaap valt. Heb je tips hoe ik haar ritme/schema kan veranderen, zodat ze bijvoorbeed 's middags een slaapje doet en dan tot 19 uur ofzo wakker kan blijven?
Hoi, Zou je mij je schema kunnen geven, dan kan ik daar eens naar kijken. Hier staat ook al wat: http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=24518 Ilja
Bedank voor de link! Dit is een beetje het schema: 6.00 uur: eerste flesje; daarna slaapt ze verder tot 8.00 uur, maar soms ook 9.00 uur. Dan doe ik haar in bad en gaan we naar beneden. Om half 10 de 2e fles; daarna even kroelen, spelen, in de box, wipsoeltje etc. Daarna leg ik haar op bed en meestal slaapt ze dan nog eventjes, maar vaak ook niet. Rond half 12 wordt ze wakker en haal ik haar naar beneden. Dan gaan we spelen, soms wandelen, boodschappen etc. Rond half 2 krijg ze de fles en vaak is ze dan zo moe dat ze halverwege in slaap valt. Hierna slaapt ze eigenlijk niet meer; ook niet als ik haar op bed leg. Meestal ga ik dan maar wandelen, omdat ik haar ook niet zolang bezig kan houden (ze is het dan gauw zat en gaat jengelen omdat ze wél moe is) Rond 16.30 uur geef ik haar dan de fles (ik probeer dit steeds later te doen, maar dat lukt niet) Als ik geluk heb drinkt ze hem in 1 keer leeg en uiterlijk 17.30 uur stort ze echt in en leg ik haar op bed. Dan slaapt ze eigenlijk tot de volgende ochtend (we om 22 uur en in de nacht nog een fles) Het 'probleem' zit hem dus in de middag. Rond 16.30 is ze zo moe dat ze eigenlijk alleen nog maar de fles wil en daarna gaan slapen. Het zou fijner zijn als ze aan het einden van de middag nog een uurtje zou slapen en dan rond 18 uur de fles en naar bed. Maar dat lukt dus niet. Of moet ik er geen probleem van maken, omdat ze 's avonds en 's nachts wel goed slaapt? Ik vind het voor haar zo sneu omdat ze volgens mij overdag wel moe is. Ik merk bij mezelf dat ik haar zowat elke dag in de wagen leg en ga wandelen, omdat ze dan vaak nog wel wat slaapt. Maar dit is natuurlijk geen oplossing.
Hoi, Als ik jullie schema zo lees denk ik gelijk nou niets mis mee toch. Toch zal ik proberen om een kleine verandering weer te geven als een optiemogelijkheid. Nadat je rond half tien in de morgen de fles hebt gegeven zou je kunnen proberen om Nikki pas tegen de klok van half twaalf / twaalf uur naar bed te doen. Vooral als ze 's-ochtens rond negenen uit bed is. Met deze tijden kun je natuurlijk altijd schuiven. Haal ze dan rond 14.00 a 14.30 weer uit bed om weer te spelen etc etc. Je kunt Nikki vervolgens rond de klok van 16.30 even in de box of wandelwagenbak leggen zodat ze daar even een dutje kan doen. Zet je de wandelwagen gewoon in de woonkamer neer. Maar nog niet in bed. Als ze dan bijvoorbeeld een klein uurtje zou slapen zit je alweer verder in de avond. Eventueel nog in bad, en dan tegen de klok van 19.00 naar bed. Bovenstaande is echt een voorbeeld. Voor de één werkt dit schema wel en voor een ander juist niet. Probeer er geen probleem van te maken want volgens mij doe je het hardstikke goed. Hopelijk heb je wat aan de info. Ilja
Ok bedankt! Ik zal eens het één en ander gaan proberen. OP zich is er ook niet echt een probleem, maar doordat ze overdag weinig slaapt is ze aan het einde van de middag zo moe en begint haar 'nacht' zo vroeg (en het lijkt zelfs steeds vroeger te worden)