wat vinden jullie van snoep voor een tweejarige?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by debby82, Jul 2, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    In een ander topic kwam ik net een snoeptrakatie voor een kdv tegen. No offence tegenover die moeder maar het zette me opeens aan het denken. Persoonlijk word ik nogal moe van iedereen die mijn kind aan het snoepen probeert te krijgen. Vrienden willen haar snoep en chocolade geven (zonder te vragen) buurvrouw van mijn moeder geeft haar in een paar uur tijd een snoepketting, een ijsje en een cakeje etc.
    Nou ben ik volgens mij niet reuze streng, op een verjaardag mag ze best een taartje ofzo maar snoep vind ik gewoon niet nodig. Een rijstwafel lust ze ook graag.
    Ik kreeg van de week op het cb ook nog eens te horen dat ze overgewicht heeft en dan denk ik, ze snoept echt letterlijk nooit, hoe moet dat dan bij al die andere kinderen.

Maar goed, om maar to the point te komen. Hoe streng zijn jullie hierin, geven jullie wel eens snoep en wat dan? En wat vooral niet?

2. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,263
    1,028
    113
    Zuid-Holland
    tuurlijk krijgt mijn kind gewoon een snoepje op zijn tijd. Inderdaad op zijn tijd, meestal eind van de middag mag mn dochter gewoon een snoepje. Hier vraagt ze vaak zelf om. Ik let wel op kleine of grote snoepjes ect. IK merk dat lang niet iedereen dit doet. Als ze op de oppasdag van oma is, dan wordt ze letterlijk volgestopt met snoep, grote mensen koeken ect ect ect. Maar goed dat laat ik maar gewoon anders heb je eeuwige strijd ;)
    Ook wordt in verschillende winkels idd wel snoep aangeboden aan de kids, vanochtend bijv had ze al een snoepje gekregen. Bij de 2e winkel werd het weer aan geboden, dit heb ik toen bewust afgeslagen. Ze hoeven idd niet volgemest te worden!!! Dus ja hoor mijn dochter snoept...maar wel met mate en zeker niet onbeperkt of op alle tijden!!

3. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Hey deb! :D

Jij bent de moeder dus jij bepaald! Voor een 2 jarige vind ik snoep als in rozijntjes/rijstringetjes/ fruitreep/knijpfruit oid voldoende. Natuurlijk kreeg ze best eens een doosje smarties oid. Maar niet dagelijks.

Sinds ze naar de psz gaan ben ik wel wat makkelijker. Kan haar traktatie wat ZIJ krijgt moeilijk thuis weggooien. Maar wat ze soms meekrijgt. 2 snoepjes en de rest in de trommel.

Esmee heeft ook aanleg om " dik" te worden dus ben blij dat ze ook blij is met fruit. Terwijl snoepen best mag, maar met mate en IK bepaal.

4. meow

meow Bekend lid

Aug 21, 2008
    998
    0
    16
    docent
    Zuid Holland
    Anoek krijgt eigenlijk geen snoep. Ze is een enorme zoetekauw en staat nu al vaak bij de kastdeur "koeke koeke" Als snoep krijgt ze een doosje rozijntjes en zo'n ontbijtkoekding van sesamstraat. En na t zwemmen een mueslireep.
    Als het warm is krijgt ze soms een waterijsje.

Ik vrees dat als ze spekkies en schuimpjes gaat proeven dat ze helemaal niet te houden is...
    Natuurlijk krijgt ze op een verjaardag heus wel een stukje taart en dan zie ik haar ook genieten ervan, ze weet dat het bijzonder is.

5. tulip

tulip Niet meer actief

voor mij zijn rozijntjes snoep. Die mag ze wel een paar keer per week i.p.v. een koekje. Ik heb een trommeltje met rozijntjes, nijntjekoekjes, ontbijtkoekjes en als ze erom vraagt mag ze daar s middags iets uit kiezen. Maar meestal vergeet ze het en ik begin er zelf ook niet over;)
    Laatst heb ik bij de aldi van die yoghurtsnoepjes gekocht, dat is voor eens in de zoveel tijd. Heeel soms krijgt ze wel eens een kabouterplop verrassingsei.

Maar voor traktaties vraag ik mij ook wel eens af: wat is er mis met gezond???

6. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

Oct 1, 2008
    7,728
    0
    0
    Lenthe krijgt eigenlijk geen snoep, alleen heeel soms van die gekleurde gepofte rijstenkorrels. Is eigenlijk ook snoep, maar vind dat nog wel kunnen op z'n tijd.

Ik vind snoep niet nodig op deze leeftijd en heb liever dat ze wat gezonds eet.

7. tulip

tulip Niet meer actief

zo moet ik ineens denken aan een vriendin van mij. Die vierde de tweede verjaardag van haar dochtertje overdag en voor de mensen die moesten werken s avonds. Als eerste kwamen alle andere mam's met kinderen in dezelfde leeftijd geheel tot haar verbazing allemaal s avonds. Toen mochten de kids allemaal iets uit de trommel kiezen, ze zijn van 7 tot half 9 geweest. Achteraf kreeg ze commentaar dat ze het heel vervelend vonden dat de kinderen niet meer snoep en chips gehad hadden?????

8. AMS

AMS Fanatiek lid

May 14, 2009
    3,394
    4
    38
    España
    :$, dat snap ik echt niet, ben blij als er ergens niet zo veel op tafel staat dat ik hem er continu vanaf moet houden.. En uberhaupt commentaar geven vind ik ronduit onbeschoft..

Hier snoepen af en toe met anderen erbij (vind dat als iedereen iets krijgt hij ook best iets mag), thuis denk ik 1 x per 2 dagen iets als rozijntjes of een bescuitje. Meestal krijgt hij om te ''snoepen'' cherrytomaatjes, yoghurtje of fruit en daar is hij gelukkig net zo blij mee (als het naast elkaar op tafel zou liggen kiest hij wel voor het echte snoep hoor, maar denk dat bijna elk kind dat wel heeft)..

9. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

Jun 16, 2007
    2,054
    2
    0
    tussen hier en daar
    mijn jongste zoon vn 2,5(en n beetje meer maar weet niet hoeveel precies :p ) vind snoep ook wel lekker maar ik haal het niet in huis als hij het krijgt dan is t bij oma en opa maar dan zijn t spekjes of tumtummetjes .
    dat heeft hij ook getrakteerd op de psz toen hij overging naar n ander gebouw .
    2weken eerder nam een leidster afscheid en die gaf de kindjes allemaal een lolly zo groot als n kinderhoofd dat vond ik zo raar
    verder zat die megalolly in n zakje vol met snoep wat echt niet voor kleintjes was .
    hij heeft dus alleen de chips op die erbij zat .

chippies en komkommer en n stukje kaas kan je hem ook heeeel erg blij mee maken gelukkig :)

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

#10 Saskia78, Jul 2, 2011
    Last edited by a moderator: Jul 2, 2011
    Laat ik beginnen te zeggen dat ik even hardop in de lach schoot toen ik je verhaaltje las.
    Ik had het zelf kunnen typen :)

Inmiddels kan ik je vertellen dat "de rest van de wereld" het WEL heel streng vind als je niet je kind dagelijks snoep geeft.
    Of toch minimaal elke week chips zegmaar.
    Ook 1 stukje taart en wat kaas/worst op een verjaardag is ECHT veel te weinig.
    Schaaltje chips, toastjes, worst kaas, winegums, lolly EN bovendien natuurlijk avondeten en een toetje (liefst ijs maar minimaal een danoontje) hoort er echt bij.

Wat wij doen?
    Wij snoepen "niet". Dat betekend niet dat ze nooit wat krijgt.. maar wel met mate en liefst ook geen lollies, winegums etc.
    Ze snoept het liefst gedroogde abrikozen of vers fruit overigens.

Wij houden ook nog steeds het stramien van ontbijt - fruit - lunch - koekje - diner aan.
    En fruit is natuurlijk wel altijd fruit.. maar koekje kan ook de eerder genoemde gedroogde abrikozen of een klein snoepje zijn.
    (dat snoepje komt dan meestal uit een kdv-trakatie waar wij vaak weken mee doen... )

Overigens denken al die mensen die dr snoep geven "oh mja.. maar ze krijgt het anders toch nooit dus een keertje kan wel"
    Wat natuurlijk hopeloos mis gaat als ik eerst op zaterdag bij de ene opa/oma lagns ga.. en vervolgens op zondag bij de andere.
    (en ze op vrijdag altijd al bij oma enorm verwend word.. )

Ook hier enig overgewicht en hoop gemopper op het cb.
    Dus het steekt soms wel als ik het buurjongetje van een jaar jonger om 8 uur 's ochtends al met zo'n grote zak lays zie struinen... als je begrijpt wat ik bedoel :)
    (die is niet broodmager.. maar hij is ook zeker niet zwaar)
    En de kdv traktatie laatst.. jongetje werd 2.. ik dacht dat ik van mn stoel viel :)
    Gewoon zo'n puntzak.. met zure matjes, zure tongen, chup-a-chup, zo'n dip-lolly, colaflesjes.. en nog zut van dat winegumspul.
    Dat krijgt Anne nu al zelden tot nooit (lees mama heeft het zure spul er uit gesnoept en de rest ligt in de kast nog) maar kind werd 2!
    Misschien ben ik heel streng (en dat idee heb ik wel als ik om me heen kijk) maar je kunt het toch ook gewoon overdrijven?
    Als hij nu dit trakteert.. wat gaat hij dan trakteren als hij 10 wordt?
    Allemaal een whoppermenu van de bk?

@tulip: hoe kun je nou KlAGEN dat je kind te weinig krijgt als je op een verjaardag bent?
    (buiten dat ik eerder mopper over te veel.. maar ok dat ben ik) is het toch vrij onbeschoft vind ik eigenlijk.
    Verder slaan wij juist vaak verjaardagen af omdat mensen vinden dat een doordeweekse avond ook prima is voor een feestje.
    Leuk.. maar ik ben de volgende dag om 6 uur al in de weer.. en de peuter half uurtje later ook. Daar begin ik dus niet aan.
    Ook zonder peuter had ik dat toch niet ideaal gevonden toch :)

11. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    aaah ik ben dus niet de enige muts hier ;)

ten eerste tulip: ik had die andere moeders keihard in hun gezicht uitgelachen. Op emma's verjaardag 2 weken geleden kwamen ook kinderen en ik had wel snoep gehaald omdat sommige kindjes er om vragen en ik altijd moet zeggen dat ik niks heb maar nu vroeg er niemand om dus ga het ook niet aanbieden. Kindjes hebben taart gehad. Van een vriendin kreeg ze een suprice ei en toen ik nee zei ging ze emma stiekem stukjes voeren want ze was toch jarig... ze had al een mega stuk taart en wat toastjes op!

persoonlijk vind ik het ook gewoon niet nodig. Als je ziet hoe blij mijn wijffie is met een banaan of een rijstewafel...
    Maar goed las toevallig een stuk in de krant dat kinderen die snoepen minder aanleg tot overgewicht zouden hebben omdat die weten wanneer ze moeten stoppen... sja...

12. miepie28

miepie28 Fanatiek lid

Aug 13, 2008
    2,687
    0
    36
    intercedent
    Hier vind ik snoepen ook nog onzin. Ze krijgt normaal een dora koekje, mariabiscuitje, stukje ontbijtkoek of soepstengel.
    Chips doen we eigenlijk nooit. Vergeet het ook eigenlijk.
    Snoep heb ik zowieso niet vaak in huis.

Als we een keer weg gaan krijgt ze heel af en toe een lolly of een verrassingsei maar dit is niet vaak.

Verneem wel dat ze steeds meer snoep wil. Tot voor kort vroeg ze er nooit om maar dat wordt nu wel meer.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het snoep van de traktaties die ze krijgt op psz meestal weggooi.....Als het niet verpakt snoep is al helemaal. En daarbij zijn het idd ook vaak snoepjes dat ik denk dat is toch niet geschikt voor die kleine kids?

Ik moet dus volgende week trakteren op psz maar pff weet ook ff niks te bedenken....

13. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    miepie ik zag in een ander topic leuk versierde eierkoeken! en anders spiesjes met fruit eraan? of kijk hier eens voor een ideetje:

gezonde traktatie - Google zoeken

14. AMS

AMS Fanatiek lid

May 14, 2009
    3,394
    4
    38
    España
    Jeetje wat brutaal zeg! Of ze nou wel of niet al iets had gehad, mama zei toch nee, heeft zij echt niets over te zeggen lijkt mij..

15. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Jan 1, 2008
    4,557
    0
    0
    Mijn meisjes
    Hellevoetsluis
    Ik wordt ook er ook gek van dat ze werkelijk overal snoep toegestopt krijgen.

Hier krijgen ze elke dag wel iets lekkers bv. sultana of dora koekje maar echt snoep heb ik liever niet, af en toe krijgt de oudste een snoepje of smarties.

Hier zijn ze beide zeker niet dik (lees te licht volgens CB) dus daar gaat het me niet om.

Wat ik hier nog het ergste vind is dat ze op het KDV helemaal volgestopt worden met ongezonde dingen, dat snap ik dus echt niet he! Regelmatig wordt er patat gegeten (met mayonaise :$ dat krijgt ze thuis dus echt niet) of frikandellen en chips.
    Ook bij de jongste op de babygroep eten ze soms patatjes :(
    Gister hadden ze weer taart bij de oudste, zegt de leidster weer heel trots dat Lisa 2 stukken heeft gehad . "Want ze kan het wel hebben". :x En smiddags was ze even bij dr zusje op de babygroep gaan spelen en daar weer een bakje chips gehad...

16. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    diddlmouses oei wat zou ik link zijn!
    ik zag laatst een groep van een psz bij ballorig die frietjes aan het eten was en bedacht me toen ook dat ik dat dus ook niet leuk zou vinde. Kijk een frietje moet best eens kunnen maar dan met papa en mama!

17. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Mijn dochter krijgt elke dag rond een uur of drie een snoepje/koekje/nog een stuk fruit/soepstengel. Ze mag zelf kiezen en kiest dus lang niet altijd voor het snoep.

Verder vind ik het geen probleem als ze bij oma eens wat extra`s krijgt of zoals van de week een zakje chips bij de afsuiting van de kleutergym. Ik vind het geen probleem omdat het niet dagelijks is, thuis krijgt ze zeer zelden chips. En met haar verjaardag ,mag ze ook best extra`s, ze stopt wel als ze genoeg gehad heeft.

Die 2 stukken taart vind ik dan weer niet nodig en daar zou ik wel iets van zeggen.

18. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

Jul 31, 2007
    2,139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    tja nu ga ik lekker dwars zijn!:D
    ik vind het de grootste onzin dat kinderen geen snoepje mogen!
    mijn kinderen krijgen het wel! en nee ze worden niet vol gestopt met snoep enz,maar ze mogen per dag wel 1 snoepje (dit kan zijn koekje,lange vinger tum tum,van alles eigenlijk)( alleen krijgen ze absoluut geen lolly's maar dat vind ik gewoon eng)

en in het weekend mogen ze ook wel eens wat chipjes enz.

wij snoepen zelf ook waarom zou ik dan me kinderen geen snoepje geven?

ik vind juist altijd de kinderen die thuis nooit een snoepje krijgen die willen het juist hebben!!
    dat zie ik bij mijn neefje die krijgt thuis ook geen snoep, en als hij dan bij oma komt vraagt hij oma mag ik een snoepje en ze moet steeds maar nee zeggen want dat mag niet!

en over een papatje! jeetje zeg mijn kinderen mogen ook echt wel een papatje bij een ander eten, als mijn kinderen bij mijn ouders eten,en die eten toevallig patat,gaan ze me echt niet opbellen of ze een papatje mogen.

zo maar dit was mijn mening en dit is wat IK er van vind!
    :D;)

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@Diddlemouse... waarom gaan je kindjes naar dat kdv? Friet, frikadellen??? Dat vind ik wel vreemd hoor. Hier soms worstjes of een ijsje (als het 35 graden is!)

Zoonlief lust alles en krijgt ook alles maar wel zelden. Een keertje een dropje of een stukje chocolade maar 'dagelijks' is het fruit, rozijntjes of een kinderkoekje of Organix reep. Chips? één keer per maand ofzo een klein bakje.

Mijn zoontje krijgt regelmatig traktaties waar hij zelf uiteindelijk niets van krijgt... allemaal snoep wat ik niet nodig vind (lollies, kikkertjes etc etc).. Hij trakteert volgende maand op dierenwashandjes met bellenblaas en rozijntjes... heel saai maar in ieder geval geen rotzooi!

20. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Herkenbaar!

Ik heb ook het idee dat iedereen probeert mijn dochter 'vet te mesten'. Chips, chocola, koeken, snoep. Belachelijk gewoon.

Ik ben helemaal niet zo flauw (vind ik zelf ;)). Ze krijgt regelmatig wat lekkers, wat ze krijgt is heel wisselend. Extra fruit, kinderkoekjes, soepstengel, ontbijtkoek, handje chips, stukje kaas. Helemaal niks lekkers vind ik niet nodig, maar chocola, snoep, negerzoenen, gevulde koeken etc. vind ik belachelijk voor een kind van 2.

En terwijl ik mijn dochter dus echt weleens wat lekkers geef vinden veel mensen nog dat ik te streng ben en dat het zielig is dat ze thee en een nijntje koekje krijgt ipv een gevulde koek en appelsap...

Share This Page