Van zeuren tot driftbuien

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door fenneke80, 30 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Mijn zoontje is net 3 en zit nu middenin de peuterpubertijd. Dus ik dacht, laat ik daar een paar tips voor vragen :).

Ik vind het soms lastig om te weten wat ik van hem kan verwachten. Hij kan heel goed zeuren bijvoorbeeld, nadat ik heb gezegd dat ie iets niet mag. Soms blijft ie er zo in hangen dat het een driftbui wordt, moet nog even ontdekken hoe ik dat kan voorkomen... Hij mag van mij niet zeuren, dus niet huilen (heel even wel natuurlijk, maar niet lang) omdat ie iets niet krijgt / mag. Kan ik dat eigenlijk wel van hem verwachten?
    Ik ben wel behoorlijk consequent, vooral als er gezeurd wordt.

En dan die echte driftbuien: ik lees weleens dat je daar geen straf voor moet geven. Maar ik weet geen andere oplossing. Mijn zoontje gaat daar sinds kort op z'n allerhardst bij schreeuwen, schreeuwend huilen zeg maar. En slaan soms. Dat mag van mij natuurlijk niet, dus dan moet ie in de gang totdat ie is afgekoeld en hij er van mij weer uit mag (na 1 of 2 minuten). Maar dat is toch straf. En het werkt lang niet altijd. Of hij probeert continue uit de gang te komen, of hij gaat naar boven en gaat daar stampen. Wat doe je dan? Hem net zolang terug in de gang zetten totdat ie rustig is? Of geven jullie inderdaad geen straf bij driftbuien? Maar waar laat je je kind dan? <-- klinkt een beetje onaardig, maar gewoon in de kamer blijven kan niet, dan is de dreumes de dupe.

Alvast bedankt!

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Driftbuien negeer ik...

Dan negeer ik het kind dus even helemaal.

Meestal geef ik de ander dan aandacht of de hond ( als het andere kind er niet is)
    Dan is het dus zo: rustig zijn is aandacht van mama en driftig zijn is geen aandacht van mama.

Gang zou ik dan niet doen. Want dan is het dus aandacht geven ( negatief is ook aandacht)

Gewoon in de kamer kan echt wel. Gewoon laten krijsen/stampen.... en iets leuks gaan doen met je andere kindje. Werkt hier echt heel goed.

3. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik zal het nog eens proberen, maar driftbuien gaan hier meestal gepaard met aandacht vragen door te slaan of anderszins aan je te hangen. Wordt lastig om de peuter van me af te houden en tegelijk leuk te doen met de dreumes :)

4. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    ohhh nee.. Ik wil het niet lezen. Ben in de veronderstelling dat deze buien over zijn als hij 3 is!! Maar niet dus :).. Ik zet mike ook in de gang en laat hem dan even. Als hij kalm is maken we het weer goed en spelen we verder. Negeren is misschien beter. Maar ik reageer op het gedrag wat daaraan vooraf gaat. Dus gooien, of slaan meestal.

Deel Deze Pagina