Slapen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door medj1983, 6 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Hoi allemaal,

Mijn dochter is nu 7 weken en vind het soms lastig in te schatten of ze op dit moment niet moe is, of oververmoeid. Wat ze vandaag heeft geslapen:
    - 22 uur tot 3.30
    - na flesje doorgeslapen tot 7.45
    - van 9.15 tot 10.30
    - van 13.30 tot 16.15
    Nou heeft ze om 16.30 een fles gehad, daarna gespeeld tot 17.15.
    Ik heb haar daarna op bed gelegd en ze heeft 3 kwartier gejengeld. Ik ben om de zoveel minuten bij haar gaan kijken en ze heeft nog een keertje geboerd. Als ik haar troost, wordt ze stil en na een paar tellen gaan haar ogen weer open. Zonet ging ze harder huilen en nu zit ze bij me in de draagzak en is gewoon rustig, maar wakker. Hebben jullie dit soort situaties ook wel eens? Wat denken jullie dan dat het is... niet moe, te moe of mama honger...mijn moeder liet mij gewoon huilen en na een weekje huilen was het klaar en sliep ik zonder morren in mijn eigen bedje. Wie heeft dit ook wel eens gedaan en hoe pakte dat uit?

2. Domiej

Domiej Actief lid

15 mrt 2013
    314
    20
    18
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,

heel herkenbaar hier toen mijn zoontje net zo oud was als jou kindje. Het gevoel dat hij niet uitgerust was als hij wakker werd en zichzelf wakker houden.. wat hier DE uitkomst was, was inbakeren!! Een pacco gekocht (2ehands via marktplaats) en ons mannetje ging lachend slapen.
    Mijn zoontje is nu bijna 5 maanden en nog af en toe als hij zichzelf in de weg zit baker ik hem in. Ik weet dat dit nu niet meer mag.. maar hij vindt het heerlijk en rolt nog niet..

Je zou het kunnen proberen met een hydrofiele luier kijken hoe ze hierop reageert..

Verder verandert het slaapritme veel en vaak. En iedereen praat over ritme; maar stoor je er niet aan als je dit niet hebt! Dit is echt normaal..

Succes!.

3. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Ik denk wel dat ze misschien te weinig slaapt. Zeker die ruk van drie uur wakker zijn eind van de ochtend lijkt me erg lang voor 7 weken. Weet je zeker dat ze niet eerder aangeeft moe te zijn?

Rond deze leeftijd is het gemiddelde dat ze een uur, max anderhalf wakker zijn, dus eigenlijk nog bijna van voeding tot voeding slapen.

4. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Mijn zoontje is ruim drie maanden en houdt het ook niet langer dan anderhalf uur vol. Maar die laat duidelijk signalen zien. Zodra hij het bedje raakt, lijkt hij soms weer klaarwakker. Ik trap er niet meer in :D (nou ja, bijna dan).
    Misschien kun je toch meer "op de klok" naar bed doen, als je de signalen niet herkent of als ze die niet goed laat zien. Dan weet je in ieder geval dat ze voldoende slaapt.

5. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Klinkt heel erg als mamahonger, in bed jengelen en bij jou heerlijk tot rust komen. Kan totaal geen kwaad om daar aan toe te geven. Sterker nog, lekker bij je houden als je meisje daarom vraagt is voor haar het fijnst :).

6. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Lees hier een beetje 'twee visies door elkaar'.....
    Persoonlijk ben ik niet van het laten huilen om ze leren zelf in t bedje gaan slapen. Echter goed slaapgedrag is wel iets wat een kindje moet leren, maar naar mijn idee nog niet op deze jonge leeftijd. Je baby pakt zijn rust/slaap wel, ook al is dat in een draagzak. Die kleintjes zijn soms gewoon het liefst bij mama.....

7. Lot1909

Lot1909 Actief lid

3 nov 2012
    152
    15
    18
    NULL
    NULL
    Ze is veel te lang wakker!
    Google eens op wakkertijden baby. Klopte hier precies, en heeft mij geholpen ritme te krijgen.
    Mijn zoontje is 8 maanden en hij houdt het Max !! 3 uur vol om wakker te blijven.

8. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Onze meid is ook 7 weken....
    Slaapt overdag wel wat meer...
    Van 23.00- 3/4 uur->flesje en meteen weer slapen tot
    7/8 uur ongeveer,
    Dan vaak van 9.30 wandelen =slapen tot fles van 11.00 (of als we eerder thuis zijn verder slapen in de wagen, als ik geluk heb;))

Dan rond 12.00 12:30 naar bed (niet altijd soepel maar probeer het wel aan te houden....

Alleen na de fles van 15.00 wil madam ook niet zo erg meer slapen, een uurtje, of anderhalf uurtje...

Meestal heeft ze rond etenstijd (super handig altijd met koken en een peuter die dan ook moe begint te worden ;) :p)
    Een huil uurtje/ ik wil bij mama zijn uurtje... Tegenwoordig pak ik de draagdoek, dan is ze stil en valt ze vaak na 3 min. Ook in slaap ;)
    Kan ik gewoon koken en eten met m'n handen vrij....

Na de fles van 19.00/19.30 gaat ze rond 20.00/20.30 naar bed, als we geluk hebben slaapt ze meteen, anders moeten we nog een keer (of paar keer) naar boven voor bijv. Speentje...

Vind het ook moeilijk hoor!
    Bij mijn zoontje was het super makkelijk:
    Voeden uurtje wakker naar bed, voeden uurtje wakker en naar bed,
    Die mopperde nooit in bed en sliep altijd meteen.
    Maar nu hebben we er een met een hele andere gebruiksaanwijzing en voel ik me weer net voor het eerst moeder ;)!

9. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Ik weet dat ze eigenlijk max een uurtje wakker 'mogen' zijn. Ik was gisteren bij de dokter voor mezelf en hij gaf aan dat ieder kind anders is, en onze meid al wel heel erg bewust is van de wereld om zich heen (ze is bij 41,4 geboren). Hij zei dat ik me er niet te druk om moet maken, en dat zolang ze goed groeit, plast en eet, er geen probleem is. Dus ik ga haar vandaag niet onder dwang op bed houden, maar wel gewoon in de draagzak vanmorgen en dan zien we vanmiddag wel even.

10. kleinesara

Als je een goede draagzak heb, kun je haar een ongelimiteerd in houden (dat wil dus zeggen dat ze er een enorme slaap in mag doen als ze dat wil en je haar er niet na uiterlijk 2 uur uit hoeft te halen).
    Een baby voelt zich in zijn eentje niet veilig, ik zal even een stukje kopiëren waar ik heel veel aan gehad heb toen onze dochter zo klein was.

"Baby’s van Vluchters worden min of meer ‘af’ geboren. Denk hierbij aan paarden, koeien, herten (Bambi!): ze worden geboren, afgelikt en binnen een half uur na de geboorte kunnen ze al staan en lopen. Dit is hun manier om de kwetsbare jongen te beschermen tegen roofdieren. De melk van Vluchters is vooral heel eiwitrijk, zodat spieren en botten snel opgebouwd worden.

Verstoppers leggen hun jongen in een nest, komen enkele malen per dag bij ze om ze te voeden en zijn de rest van de tijd op jacht naar voedsel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan katten. De melk van Verstoppers bevat veel vet, om de jongen lange tijd achter elkaar verzadigd te houden. De jongen van Verstoppers houden zich stil op de momenten dat de moeder er niet is, zodat ze niet worden ontdekt door roofdieren.

De baby’s van Dragers worden min of meer ‘onaf’ en hulpeloos geboren, en zijn voor hun veiligheid en verzorging afhankelijk van de moeder/ouders. Denk hierbij aan vrijwel alle primaten, en dus ook de mens. De melk van Dragers bevat vooral veel koolhydraten om de hersenen snel te laten rijpen, maar de jongen blijven lichamelijk nog lang hulpeloos.

Als ze alleen gelaten worden zijn ze kwetsbaar voor roofdieren, en ze zullen dan ook alarm slaan (=huilen) om te zorgen dat hun moeder, die ze zijn kwijtgeraakt, hen zo snel mogelijk weer kan vinden. Hun verdediging tegen gevaar moet van de moeder komen en die ‘hoort’ dan ook continue bij ze in de buurt te zijn

De mens behoort overduidelijk tot de dragers (kijk bijvoorbeeld naar de melksamenstelling). Maar wij gedragen ons vaak als verstoppers: we leggen de baby in een eigen bedje in een andere kamer, en we verwachten dat hij zich een paar uur stil zal houden. Wíj weten namelijk dat hier geen roofdieren zijn en dat de baby veilig is in zijn eigen bedje… maar de baby weet dat niet! Een baby is een bundeltje impulsen, reflexen en instincten. Dat wij de laatste paar eeuwen geen roofdieren meer in onze omgeving hebben, kan een baby niet weten. Op het moment dat hij ‘veilig’ in zijn bedje ligt, is er voor hem iets helemaal mis: zijn moeder is er niet om hem te beschermen en dus is hij onveilig! Groot Alarm! Mama, waar ben je?..."

Voor een pasgeboren baby voelt onze grote wereld enorm onveilig, hij is de veiligheid van de baarmoeder gewend, heel dicht bij mama, warm, vertrouwde geluiden en niemand kan hem daar iets doen. Buiten de baarmoeder is al dat vertrouwde weg. Dat is voor de baby een stukje zelfbescherming. Als hij alleen gelaten word gaat hij huilen zodat zijn moeder hem snel weer pakt en hij weer veilig is en kan overleven.
    Als je een baby in een draagzak draagt ziet hij de wereld zoals jij hem zelf ook ziet. Op die manier zal hij vrij snel door krijgen dat deze wereld een veilige wereld is en dat er geen gevaren zijn. Hij zal dan dus ook sneller zich veilig genoeg voelen om alleen in zijn eigen bed te slapen.

Ik heb aan deze kennis heel veel gehad, we hebben niet geprobeerd haar in eigen bed te laten slapen maar haar gedragen in een draagdoek. Met 8 weken kon ze slapend in bed worden gelegd en bleef ze daar slapen. Met 4 maanden kon ze wakker in bed worden gelegd terwijl wij bij haar bleven tot ze sliep. Met 5 à 6 maanden kon ze wakker in bed worden gelegd en helemaal zelf in slaap vallen. Toen had ze genoeg gezien van haar leefwereld en ontdekt dat het hier veilig is.

11. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

8 apr 2013
    3.456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam
    Denk dat je hier de spijker op z'n kop slaat. Kijk naar je kindje en als die langer wakker is dan dat zou "mogen" of minder slaapt dan dat zou "moeten" maar je hebt wel een vrolijk, goed drinkend en plassend kindje, zou ik me er niet al te veel zorgen om maken.

Ons meisje wilde met die leeftijd in de avond, na de fles van 19:00 echt niet slapen. Legde haar altijd op haar bedje, maar het werd een gevecht dus dan maar weer op de bank met haar. Dwars liep ze soms wel, maar hele korte slaapjes. Toch stug vol blijven houden en elke dag beginnen met in haar bedje leggen. Op een gegeven moment sliep ze lekker :D.
    Ook hadden we toen nog niet echt een goed ritme overdag, maar dat veranderde en kwame r meer rust in de dag waardoor ze ook beter sliep.

Volg je gevoel en als jij denk dat je een patroon moet doorbreken door haar even te laten huilen (niet meer dan 5 min) dan moet je dat doen. (Zal nu wel het halve forum over mijnen krijgen :cool:) Als je gevoel zegt, lekker bij me houden, dan doe je dat. Is jou kindje en jou keuzes ;).

12. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Ik begrijp je verhaal en ben het er ook mee eens. Alleen krijg ik enorm veel pijn in mijn rug van al dat gedraag, ze is nu tegen de 5 kilo. Het enige wat ik ook niet helemaal snap is dat ze er 's nachts totaal geen probleem mee heeft. Na de laatste fles leggen we haar in haar eigen bedje op haar eigen kamer, wakker maar wel moe, en valt ze na een paar minuten in slaap, ze huilt dan ook niet. Gek eigenlijk he, dat ons instinct soms wel eens zoek lijkt als moeder. Iedereen heeft een andere mening wat goed is.

13. kleinesara

Waar draag je mee en hoe draag je? Met een goede ergonomische draagzak hoor je geen last van je rug te krijgen als hij goed vast zit. (Ter vergelijking, onze dochter is bijna 10 kilo, ik heb een zwakke rug, maar ik kan haar nog probleemloos dragen als we een paar uurtjes gaan wandelen).

14. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Ik heb een draagzak van Lodger, met een band over mijn schouder en dan ligt ze scheef voor mijn buik zeg maar. Op zich wissel ik de kanten veel af, maar ik heb erg snel last van nekklachten en pijn in mijn bovenrug. Ook als ik niets hoef te dragen zeg maar :p Welke heb jij kleinesara?

15. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

8 apr 2013
    3.456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam
    Kijk eens op de site: durftedragen.nl of babybij.nl. Hier staat veel uitgelegd over de verschillende soorten doeken en zakken. Ook kan je daar een doek of zak voor 2 weken lenen (7,50 en 50 borg). Zo kan je makkelijk uitzoeken wat jullie het fijnst vinden.
    Ik heb zelf een doek gehuurd en er daarna eentje gekocht, maar nu ze een stuk groter is, zou ik graag een zak uit gaan proberen.

Succes!

16. kleinesara

Bij de lodger word het gewicht van je kindje niet goed verdeeld over je lichaam, het drukt vooral op 1 punt en daar kun je last van krijgen. Verder zou ik sowieso het liggend dragen sterk afraden, ze krijgen dan namelijk veel minder zuurstof.

Wij hebben een Bondolino. Die kost wel wat, maar het draagcomfort voor de ouder is veel groter en de baby kan er ongelimiteerd zonder enkel gevaar in gedragen worden.
    Ik hoor de laatste tijd steeds meer ouders over een Mucibi draagzak: Pink or Blue Baby- en Kinderdraagzak Mucibi zwart | Onderweg | Draagzakken. Die is heel goedkoop en toch helemaal ergonomisch voor de ouders en voor de baby. Het voordeel van ergonomisch dragen voor jezelf is dat het gewicht van je baby over een groot oppervlakte word verdeeld. Het word verdeeld over je schouders, buik, rug en heupen waardoor op elke plek maar een heel klein beetje gewicht rust, daardoor voel je bijna niet dat je draagt.

17. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Die Mucibi heb ik inderdaad op de 9 maanden beurs gezien, ik was de naam kwijt :D Ik heb hem direct besteld. Vanmorgen heeft ze trouwens wel even geslapen in de draagzak. Ik heb haar net in haar bedje gelegd , wel wakker, maar ze is wel rustig. Tja, toch een kwestie van maar blijven proberen denk ik. Volgende week gaat ze al voor de eerste keer naar de kinderopvang, daar kan ze ook niet de hele dag in een draagzak :S

Deel Deze Pagina