mijn zoontje is geboren met 36 weken, niet heel veel te vroeg zoals sommigen hier. maar wel onder de noemer prematuur. hij heeft het in de baarmoeder de laatste weken erg zwaar gehad. doorbloeding placenta was niet goed meer. hij is nu 10 maanden en hij kan nu omdraaien van rug naar buik en als ik hem neerzet kan hij even blijven zitten. hij maakt verder geen ontwikkeling door van kruipen, andere kant op draaien, gaan zitten, etc... loop al een hele tijd bij de fysio maar ook die geeft aan dat het heeeel langzaam gaat. begin van dit jaar zijn we bij de kinderarts geweest omdat hij toen ook nog niet draaide en die gaf aan dat hij echt qua ontwikkeling achter loopt,,, maarja wat doe je eraan behalve fysio? iemand ervaring hiermee? probeer hem zo veel mogelijk te stimuleren, doe oefeningen met hem maar hij maakt maar geen aanstalten. begin me soms druk te maken over hem...
Mijn zoontje kan ook nog niet zoveel hoor hij kan draaien maar totaal niet zitten.sinds een weekje drukt hij zich wel op en probeert een beetje naar achteren te tijgeren. Het is natuurlijk allemaal een gemiddelde, de zijn snelle en langzaam baby,s en wij hebben toevallig de wat langzameren maar snap ongerustheid zeker.
Mijn dochter was 9 dgn te laat en zei ontwikkelde zich op haar eigen manier en tempo draaien was ze super snel 11 weken maar meer omdat ze op rug niet fijn vond ivm reflux daarintegen heeft ze nooit getijgerd of lopen rollen Was meer een zeehond die zo de kamer doorging daarbij ging ze net week voordat ze 1 werd kruipen! Ze stond wel snel en liep overal langs met 10 maanden maar met 13mnd liep ze zo ineens los zonder vooraf losse stapjes pas daarna was het kruipen voorbij! En maand later ging ze pas zelfstandig zitten!!!! Bij haar was het allemaal andersom. mijn zoontje 6wkn te vroeg ongecorrigeerd bijna 6maandjes rolt wel van buik na rug maar andersom is die al heel lang mee druk en lukt niet daarintegen is die onwijs sterk komt na voren toe met happen ect zijn groei loopt wel achter fysio heeft hij nooit nodig gehad ben 2x geweest was meer intresse vanuit zh hoe het ging Vind dat je zoontje ook al is hij rand prematuur wel goed op schema zit merk zelf dat vroeg of laat geboorte kwa ontwikkeling niet super veel verschil maakt ene ontwikkelt zich sneller dan een ander en bovendien zijn het richtlijnen wat ze horen te kunnen volg je eigen gevoel, meer kan je niet doen succes
Mijn dochter kwam met 35 weken en loopt behoorlijk wat achter in haar motoriek. fijne motoriek gaat prima, ze pakt rozijntjes gewoon zonder moeite tussen haar vingers.... maar omrollen kan ze pas net (11 maand) en ze kan nog niet zonder hulp zitten. Ze valt meteen om als ze niet geklemd zit of tegengehouden word door een stel handen. ze gaat nu wel een beetje vooruit bewegen door iets wat op tijgeren lijkt/ Sommige dingen doet ze dan wel heel goed, ze is heel erg sterk in haar benen bijvoorbeeld. Maar ze is nu eigenlijk pas bezig met het ontdekken van haar voetjes. Maar ondanks dat ze al vanaf 5 maand fysio wekelijks aan huis heeft, ben ik er wel gerust op dat het snel goed gaat bijkomen.... elke week maakt ze grotere sprongen.