Slapen...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door username, 27 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    6 uur is niet vroeg, dat is normaal hoor. Dan moet jij zelf ook maar eerder naar bed gaan. En je dochter voor de middag dut inderdaad eerder naar bed.

2. Kaden

Kaden Actief lid

13 dec 2011
    441
    0
    0
    Hier hebben we rond die leeftijd het middagdutje ingekort tot ongeveer 45 minuten tot ze ongeveer 2.5 was en toen dat niet meer hielp hebben we het middagslaapje erafgehaald. De eerste paar weken was ze rond 4 uur 's middags ontzettend vervelend maar ze wende er snel aan. Ze gaat nu rond kwart voor 7 naar bed en is meestal rond half 7 weer wakker. Heel af en toe slaapt ze nog weleens in de auto als we ergens heengaan rond het middaguur.

3. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Ehh mijn dochter sliep canaf 18 mnd smiddags niet meer, sliep ze wel was her savonds 23.00 uur dat ze in slaap viel, sinds t middagslaapje eraf was het vab 19.00 tot 08.00/09.00 en was ze veel fitter als met middagslaapje!
    dus dat ze het nodig hebben is echt per kind verschillend

4. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Pardon? 5.30u vinden wij zeker wel vroeg (te vroeg) en ik lig meestal tussen 21 en 22 uur in m'n bed. Nooit later, eerder vroeger..Ben helaas al lange tijd ziek en zwanger, erg moe en tig keer wakker s'nachts. Nu ben ik me ook nog aan het verdedigen ;)

5. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    De twijfel over het stoppen met het middagslaapje zit hem in het feit dat ze wel echt enorm moe is rond dat tijdstip. Gaan we dan niet voorbij aan iets wat ze echt nodig heeft?
    Ze is na de nachten die ze momenteel maakt ook verre van uitgeslapen trouwens. Dilemma.
    Gastouder brengt haar vandaag eerder naar bed. Ik ben benieuwd. Al zal dit het vroege wakker worden niet verhelpen denk ik, hoop wel dat ze daardoor makkelijker in slaap komt in de avond.

6. MHV

MHV Actief lid

10 feb 2013
    435
    30
    28
    Het vroege wakker worden is niet meer dan normaal hoor.
    Hier ook altijd periodes dat hij 6 uur mama roept.
    Dan weer een tijdje niet.
    Het hoort erbij.

7. misa

misa Niet meer actief

Echt even de tijd geven en vol goed moed een nieuwe stap uitproberen. :)

8. misa

misa Niet meer actief

Het schijnt dat 6 uur normaal is voor veel kinderen ja. Hier ook eentje. Ik vind het alleen niet normaal. Maar naast deels accepteren en zo snel mogelijke leren dat ze langer op hun kamertje of bedje blijven dmv een slaaptrainer.

9. misa

misa Niet meer actief

Ja natuurlijk zijn er uitzonderingen hoor. Maar ik hoor het soms wel erg vaak, dat ik me wel degelijk afvraag of er niet andere oorzaken voor zijn.
    Maar 1,5 uur smiddags slapen en daardoor pas om 23:00 uur gaan slapen?
    Kinderen hebben gewoon makkelijk een verstoord of scheef slaapritme. En dat is soms lastig te vinden of te doorbreken. Maar natuurlijk de uitzonderingen daar gelaten. :)

10. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Tja hier ook max uur slapen en ze sliep tussen 23.00 en 00.30
    Middag slaapje eraf werd het rond 21.30 soms ook al 20 u. Nu gewend dus weer om 23u en later. En ik maak haar om 6.30 wakker hoor 😊

11. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    De afgelopen 2 dagen ruim een uur eerder dan normaal naar bed gebracht. Inslapen gaat ietsje beter (duurt minder lang) maar ze wordt alleen maar eerder wakker. Nu al om 5 uur. Sorry maar dit is echt te vroeg. Ze is duidelijk nog zo moe maar kan niet meer slapen.
    Bij ons in bed nemen, bedreigen en omkopen hebben helaas nog niet geholpen ;)

We zoeken nu een slaaptrainer die geruisloos is. Lees over sommige dat ze lawaai maken als het tijd is. Dat moet niet want mocht ze wel beter gaan slapen dan wordt ze er ongetwijfeld wakker van. Tips zijn heel welkom.

12. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Nu ze zo vroeg wakker is durven we het middagslaapje helemaal nog niet over te slaan. Ze is al helemaal op rond 9/10 uur in de ochtend... Dus dat gaat ze nooit redden.

13. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Kidsleep! Is geruisloos en kan je met en zonder alarm gebruiken (voor als ze straks naar school moet en wél op een bepaalde tijd wakker moet zijn ;) ).

Zijn hier net 2 dagen met kidsleep begonnen en ze vinden het konijntje erg leuk. Snappen het nog niet zo natuurlijk, maar ik dacht beter nu al mee beginnen, dan wennen ze er aan. Op de kidsleep staat nl dat tot 30mnd je hem beter alleen als nachtlampje kan gebruiken (ze zijn nu 22,5mnd).

Qua slapen hier nu gedaan:
    - middagslaap is nu tussen 12.30 en 15.00. Als je wilt slapen prima, zo niet dan niet, maar je blijft in bed.
    - Bij naar bed gaan wijs ik op het konijn en we kijken samen of ie slaapt of wakker is. Konijn kan je instellen dat ie dan gaat slapen als het bedtijd is. Dus als ie naar bed gaat, is het voor hen ook bedtijd.
    - Ik leg nog een keer uit wat bedtijd is: in bed blijven.
    - En ik zeg ook nog een keer dat ik weet dat ze het kan (N, want E blijft wel liggen)
    - Eerste kwartier probeer ik of ze zelf blijft liggen. Eerste keer dat ze er uit komt, leg ik nog een keer uit wat ik van haar verwacht en zeg ik dat ze het kan.
    - Daarna dus elke keer met neutraal gezicht en zonder contact terug leggen.
    - Als ze na dat kwartier niet zelf blijft liggen, ga ik met mijn rug naar hun toe in de deuropening zitten. Dan blijft ze nl. in bed (!!!!!!)

Vandaag wel ook nog 3x eruit terwijl ik in deur zat, maar toen heb ik nóg één keer gezegd wat ik van haar verwacht en dat ik weet dat ze het kan en ben weer in de deur gaan zitten, toen viel ze in slaap....

Het is hier natuurlijk ook lastig soms omdat we er 2 op 1 kamer hebben, maar ja. Ik heb goede hoop... Vandaag heeft alles bij elkaar een half uur geduurd. Gisteren een uur en de dag ervoor 5 kwartier... Dus zie op dit moment vooruitgang!

Bijkomende GROOT voordeel: ze zijn niet meer om 6u wakker! Gisteren om 6.30 en vandaag om 6.45! Bij het wakker worden wijs ik trouwens nog een keer op het konijn en zeg: kijk konijn is wakker, dan mogen jullie ook uit bed, jeej!

Benieuwd hoe het verder gaat, pff...

14. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Nou, dan zou mijn dochter ernstig tekort komen. 😉
    Die slaapt 's nachts al minimaal 12u en de laatste weken is een middagdut van 3 uur vrij normaal.
    En dan gaat ze 's avonds zonder problemen rond 19:30u naar bed.
    Ze zal het wel nodig hebben denk ik dan maar.
    Kan btw toch zo weer veranderen, de laatste maanden wilde ze opeens niet meer iedere middag slapen.
    Fases...

15. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Heerenbeest, dat niet willen slapen in de middag komt me bekend voor. 😉
    Hier heeft ze het de afgelopen maanden ook gehad. En vanaf een maand of 18.
    Ik heb haar elke middag gewoon op bed gelegd en ze gaf zelf aan of ze wilde slapen of niet.
    Ik liet haar altijd eventjes mopperen/roepen. Soms viel ze uiteindelijk alsnog in slaap.
    Hier zijn het altijd fases geweest en ik zou jouw dochter gewoon iedere middag op bed blijven liggen, dan blijft ze daar in ieder geval aan gewend.
    ( maar dat doe je al. :) )

16. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Yep, fases... Hier ging het ook altijd prima en regelden ze het goed zelf. Tot voor kort dus en nu helpen papa en mama even weer om een nieuw ritme erin te krijgen ;)

17. beccie

beccie Niet meer actief

Mijn dochter is ook net 2, en slaapt smiddags nu ook niet meer.
    als ze smiddags 2 uurtjes slaapt slaapt ze savonds 2 uur later.
    ben dus gestopt met middag dutje en nu ligt ze elke avond19:00 tot smorgens half8

18. sydneys

sydneys Niet meer actief

#38 sydneys, 31 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2015
    Moeilijk he! Te vroeg wakker worden kan een teken zijn dat het tijd is om het middagdutje af te schaffen maar omdat ze zoooooo vroeg wakker worden hebben ze dat middagslaapje toch echt nodig. Zo blijf je in die spiraal in de hoop dat ze eens tot 8u slapen om het middagdutje eens over te slaan:D

Hier een hele goede slaper. Van 19.20u tot 7 a 7.30u. Middagslaapje wisselend. De ene week wel, dan 3 dagen niet, dan om de dag,...

Een kleine 2 weken geleden over gegaan naar een groot bed. Inslapen ging super! Hij vond het geweldig! Maar ook om 5u wakker. De hele week! 5u, half 6, 6u, dan weer half 6 en schreeuwen he! Niet leuk wakker worden!
    Mijn tip is toch een soort van slaaptrainer. Wij hadden een mooie lamp gekocht voor op zijn kamer en op die lamp hebben we een timer gezet. (Ook op aanraden van iemand anders)
    Hem uitgelegd dat als het lampje aan is hij ons mag roepen en niet hoeft te huilen, is de lamp uit dan slaapt iedereen nog. Dat ding voor de zekerheid ingesteld op 7.15u, zijn oude tijd dus :p
    1e nacht met de lamp werd hij vroeg wakker dus snel die lamp ingesteld op 5min later en samen gewacht tot de lamp aanging.
    2e nacht riep hij ons toen de lamp aanging! Zal wel toeval zijn dacht ik maar sinds toen wacht hij netjes tot de lamp aan gaat! Niet helemaal perfect natuurlijk. Zeg maar 4 van de 5 ochtenden dat hij netjes wachtte, de andere ochtend net iets voor de lamp aanging. Zijn biologische klok is sinds die lamp dus wel weer zoals voorheen :)

Dus ik raad je een slaaptrainer of lamp met timer aan.
    En belonen! Wij wilden naar de kermis dus tegen hem gezegd dat als hij wacht tot de lamp aanging we een verassing hebben. We gingen sowieso :p. Hij werd vroeg wakker maar toen hebben wij samen 'gewacht' tot die lamp aanging en omdat hij gewacht heeft tot de lamp aanging,...:p 2e ochtend was de verassing een ijsje wat hij ook sowieso had gekregen maar dat weet hij niet.
    gewoon zeggen dat er een verassing is omdat ze heeft gewacht tot die lamp aan gaat, ook al moet je het snelsnel vroeger instellen. Gewoon iets wat je toch gaat doen ook al word ze vroeger wakker. Ze weten dat toch niet. Erg van mij he :) voel me nu wel een heks nu ik het typ :)
    3e dag niet meer over een verassing gehad maar hij word overladen met complimenten:D

19. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Om de overstap van wel naar geen middag slaapje te maken, eventueel proberen met een rust momentje in plaats van slaapje?
    Dan zette ik hier een rustig dvd-tje aan, de kleine op de bank, soms viel ze dan even in slaap, maar meestal niet.
    Op die manier kon ze de middag dan beter volhouden.

20. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties :)

Het grote bed is er uit en het ledikant staat er weer. Letterlijk een duidelijk kader. Plus een lampje met timer. Ze begrijpt de instructies heel erg goed. Lampje uit? Slapen. Lampje aan? Dan mag je papa en mama roepen.
    Vannacht heeft ze heel goed geslapen tot 6.30u. Heel netjes. Lampje ging op dat moment ook aan.
    Voor morgenochtend heb ik hem een kwartiertje later gezet. Vanochtend leek ze net weer in te dommelen toen ik naar haar toe kwam, jammer want daardoor was ze meteen wakker.
    Ws was ze anders nog even verder gaan slapen.

Wat vinden jullie? Zolang ze niet roept lekker laten liggen? Of toch heen gaan want lampje gaat aan? Ik neig naar lekker laten slapen. Ze is nog zo moe van het slechte slapen de laatste tijd.

Deel Deze Pagina