Slaapdrama... Sorry voor het zoveelste slaaptopic. Mijn zoontje is net 2 en ik krijg hem niet meer in slaap. Dit speelt nu een paar weken (daarvoor altijd een prima slaper). Op een gegeven moment ging hij steeds moeilijker slapen, het hielp als ik dan in het deurgat bleef staan. Toen hij daar ook niet meer rustig door werd hebben we hem een tijdje op ons bed te slapen gelegd. Dat gaat goed... als mijn man naast hem ligt. Als ik er naast ligt gaat hij spelen, kletsen en niet slapen. De laatste tijd legt mijn man hem dus op bed, in de hoop de cirkel van het huilen te doorbreken. Maar hij niet elke avond thuis en dan zit ik met de gebakken peren. Hij is goed moe, drukke dag en het middagdutje houden we kort. Ik breng hem dan naar boven. Pyjama aan, wassen, verhaaltje lezen en zingen. Dan breng ik hem naar z'n kamer in bed. Vertel hem duidelijk wat de bedoeling is en leg hem neer. Dan begint het huilen. Als ik dan m'n hand op z'n buik leg word hij even stil maar daarna huilt hij weer. Of hij gaat juist liggen kletsen en lachen. Ik weet nu niet meer zo goed wat ik op die avonden kan doen. Laten huilen vind ik niet echt een optie. Ik denk er wel eens over na maar meestal geef ik het na 5 minuten weer op. Tips?
Heeft hij een nachtlampje of iets dergelijks? (Of bijvoorbeeld het badkamerlicht aan?) Het kan zijn dat hij een beetje bang is of verlatingsangst heeft. Je kan bijvoorbeeld afspreken dat je over 10 minuten even komt kijken. En verder toch ook laten huilen. Niet blijven staan, maar echt weg gaan. Dan na 10 minuten weer terug gaan als hij nog huilt en alleen maar zeggen het is nu tijd om te slapen, kus geven en weer weg gaan. Daarna weer na 15 minuten eventueel terug gaan, niets zeggen, kus geven en weer weg gaan. Het is soms even volhouden, maar het werkt echt.
Heeft mijn zoon ook een tijdje gehad. Ik deed dan zijn deur op een kier en dan wat rommelen in de badkamer/andere slaapkamer. Als hij ging jengelen/huilen zei ik "mama is hier" of "mama gaat nog niet naar onder" Desnoods ging ik 10 keer even kort naar hem terug maar ik bleef niet bij hem in zijn kamer. Na een paar dagen ging het ook weer over.
Heel herkenbaar. Maar ik krijg hem wel inslaap als ik naast hem blijf liggen. We laten ook een nachtlampje aan en dat helpt wel. Want die leeftijd krijgen ze wel van die angsten, hoeft niet het kan. En idd wat frummeltje31 zegt het kan ook verlatingsangst zijn, daar heeft mijn zoontje erg last van.
Slaapt hij in een grote jongens bed of nogsteeds de ledikant? Onze jongen stapte over naar een grote bed met net geen 2 jaar want hij wou niet meer slapen in zijn lediknt zonder zijkanten of met. Toen was het niet slapen fase snel voorbij... nu dat hij bijna 3 is probeert hij alles uit om later naar bed te gaan maar werkt niet hoor.. altijd gewonnen uitindelijk. Wij hebben ook de middagslaapjes moeten weghouden wnt was het ook maar een half uurtje kon hij 's avonds niet in slaap vallen en dan ook verschrikkelijk vroeg wakker worden.
Misschien gewoon dutje helemaal schrappen? Of iets later naar bed brengen? Dit gedrag vertoonde onze dochter toen ze gewoon nog niet moe genoeg was.
Inze uk doet ook gek wanneer hij niet moe genoeg is. Hij is net twee en sinds hij de zijkant van zijn ledikant niet meer heeft slaapt hij beter. We hebben zijn slaap ingekort tot max 1 uur 20 en gaan nu naar 1 uur slapen als hij snachts goed slaapt. Hier slaapt hij pas rond 19.45 anders is hij niet moe genoeg en te vroeg wakker( lees 5 uur) Hoe laat gaat je kindje slapen en tot hoe laat? Hoe lang is zijn slaapje?