Nic gaat nu bijna 3 maanden naar het kinderdagverblijf 2 dagen in de week. Sinds hij er naartoe gaat is hij doorlopend verkouden en heeft hij regelmatig koorts en diarree. Elke keer als hij weer opgeknapt is, gaat hij weer een dag en is hij meteen weer ziek.... Ook het slapen lukt echt niet daar, waardoor we thuis met een jongetje zitten die erg overstuur is. Kortom, ik ben het zat! Hebben jullie hier ervaring mee? Ik denk over een gastouder. Jammergenoeg hebben we een contract waarin staat dat de minimale plaatsingstermijn 6 maanden is. Zou ik hier van af kunnen om deze reden?
ik zou idd het contract er eens goed op nalezen, het zou belachelijk zijn als er geen proefperiode is oid, niemand weet toch van te voren hoe het bevalt op het kdv. een gastouder ben ik zelf erg terughoudend in geworden, ik heb zelf 2mnd een gastouder geprobeerd maar dat beviel totaal niet. heel vele gastouder doen het echt voor het geld en plannen hun week zo vol mogelijk. bij mijn gastouder waren dat bijna iedere dag 6 kindjes naast eigen kind! ik vind het onverantwoord als 1 persoon 7 kleine kinderen onder haar hoede heeft, waarvan ook nog zeker 4 onder de 2 jaar! echt ik zou heel goed nadenken voor je overgaat op een gastouder, die heeft ook geen enkele controle door collega's oid he! (mijn gastouder had ik duidelijk afspraken mee gemaakt maar ze kwam ze totaal niet na! o.a. over hygiene) verder zag ik tot 3x toe toen ik onverwachts vroeger aankwam dat ze een ander kindje bestrafte op een manier, nou dat kon echt niet! dit betrof iemand met een goede opleiding waar we vooraf veel gesprekken mee gehad hebben, en waarvan we dachten op 1 lijn te zitten. ik ben vreselijk geschrokken van hoe het eraan toe kan gaan als je er niet bij bent, en mijn kids komen dan ook nooit meer bij een gastouder. tenzij een familielid waar we een goeie band mee hebben gastouder zou worden oid, of een goeie vriendin.. in ieder geval iemand waarvan je zeker weet dat erop te bouwen is. (overigens hadden wij diezelfde problemen van overprikkeling, na 2 maanden was hij er nog erger aan toe dan de eerste week, niks dan krijsen en onrust)
He he! Ik werk zelf op een kdv en ik kan je zeggen dat er heel veel verschil zit in kinderdagverblijven. Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vind. Nu werk ik op een heel klein kdv in een woonhuis. We zijn altijd met minimaal 2 leidsters en we zijn net een groot gezin! Heel huiselijk allemaal. We horen heel vaak van ouders dat ze het zo fijn vinden bij ons! Hiervoor werkte ik op een heel groot kdv waar het alleen om het geld draaide en waar geen kwaliteit geleverd werd. Daar ben ik dus maar weggegaan. Hier wilde ik mijn kind niet mee naar toe nemen. Het moet goed voelen! Kinderen moeten een leuke dag hebben en dat is het meest belangrijk. Ze moeten zich thuis voelen. Als jij denkt dat er niet goed voor je kind gezorgd word en het voelt niet goed dan moet je dat aangeven en weggaan! Wel moet ik zeggen dat kindjes in de eerste periode heel veel prikkels krijgen die ze thuis niet hebben. Ze horen en zien dingen die er voorheen niet waren. Hierdoor slapen ze slechter en kunnen ze als ze thuis komen wat prikkelbaar zijn. Thuis is er rust en op een kdv is het drukker. Als jou kdv een wachtlijst heeft en je legt jou probleem uit dan zouden ze denk ik niet moeilijk moeten doen. Vaak dekken ze zich dmv deze afspraak van een half jaar in om zo de plaatsen bezet te houden om ze geen geld mis te lopen. Wat je zou kunnen doen als je meer rust wil is iemand in je omgeving gastouder maken. Dit kan dus ook een buurvrouw, ouder of vriendin zijn. Deze schrijf je in bij een gastouderburo. Zij vangt dan jou kind op en jij betaald haar het bedrag wat daar voor staat. Via de balastingdiens kan je dan weer kinderopvangtoeslag krijgen. Zo heeft je kindje meer rust en jou vriendin, ouder of buurvrouw verdient zo mooi bij! Die gastouder is niet verplicht om meer kindjes aan te nemen. Succes!
Ons zoontje sliep ook niet goed of soms zelfs helemaal niet. Toen heb ik een paar keer een knuffelbeestje en een spuugdoekje meegegeven met mijn geur erop en gevraagd of ze dat bij hem wilden leggen. Dat doekje had ik dan de dag ervoor onder mijn kleren gedragen. Het werkte! Na een paar keer heb ik wel een doekje meegegeven, maar hebben ze het achter de hand gehouden, dus alleen gegeven als het nodig was. Uiteindelijk hoefde het niet meer en nu slaapt hij er goed. Niet zo veel als thuis natuurlijk, maar hij is tenminste niet meer zo oververmoeid als in het begin.
aan de andere kant denk ik dan,stel je zit inderdaad aan die 6 maanden vast,dan maakt het eigenlijk geen ruk uit of jeje kindje wel of niet ernaartoe brengt,dat geld ben je toch al kwijt. en als je telkens met een ziek en overstuur kindje zit is dat voor jullie allebei ook geen succes... heb jeje ouderschapsverlof al opgenomen? dan kan je misschien een tijdje thuis blijven...
mijn zoon gaat naar een gastouder ik ben heel tevreden over haar maar iedere gast ouder is ander zij doet het niet echt voor het geld ze vint het leuk zij heeft zelf ok een opleiding gedaan voor op kvd en heeft er ok een tijd gewerk toen zij zelf kindere kreeg is ze er mee gestopt om voor haar kindere te zorgen zijn nu 1 en 3 en toen haar dochter 1 was is ze begonen met gast ouder zij heeft ok maar 2 op pas kinderen 6 is wel heel veel bij het gastouder waar ik zit mag je niet meer dan 4
Hoi, bedankt voor jullie reacties. Ik schrik wel van zo'n verhaal over een gastouder. Maar er zullen ongetwijfeld ook hele goede zijn. En klein huiselijk kdv lijkt me ideaal, maar die zijn hier niet, en ik ken ook geen mensen die gastouder willen worden. Een doekje van thuis geef ik al mee.... Ouderschapsverlof is misschien wel een idee. Ik vind het gewoon erg moeilijk om een keuze te maken. Ik wil wel werken, maar ik kan m'n kind moeilijk aan iemand anders over laten! Heb steeds het idee dat hij niet genoeg aandacht en liefde krijgt. Erg moeilijk.
Britt heeft ook wel de eerste weken moeten wennen op het kdv. En ik dacht op een gegeven moment ook ik haal haar daar weg. Maar gaandeweg ging het steeds beter en nu brengen we haar weg en heeft ze geen oog meer voor ons als we het kdv binnenlopen Ik ben blij dat we destijds hebben "doorgezet" en vind dat "onze" leidsters het super doen.
Jasmijn gaat wel naar een gastouder en ik ben er heel tevreden over. Bij ons is het zo dat er maximaal 4 oppaskindjes mogen zijn + haar eigen kindje. Maar Er zijn maar 2 dagen in de week dat dat voorkan komen en dan is Jasmijn er vaak maar een halve dag of helemaal niet. Ik merk wel dat Jasmijn vermoeider is als ze er geweest is, maar ze heeft verder niet zoveel last daarvan als ze weer thuis is. In eerste instantie was ik ook niet voor een gastouderschap, maar door een plotselinge wachtlijst op het kdv moesten we wel. Ben heel blij achteraf. Belangrijk is wel dat het klikt. Wij hebben een lieve gastouder die voorheen op een kdv heeft gewerkt en nu heeft gekozen om thuis te blijven voor haar zoontje, maar toch ook nog andere kindjes om zich heen wil hebben. Ook werkt ze elke week met thema's en zo hebben we het eerste knutslewerkje van Jasmijn al binnen. Ik denk dan ook echt dat we het getroffen hebben. Hopelijk dat jij ook zo iemand kan treffen. En als ze het voor het geld willen doen, het is echt geen vetpot!
Jeetje meis wat moet jij je vreselijk voelen als je de kleine weg brengt! Ik zou dat contract maar is goed nakijken een vriendin van mij is ook weggegaan bij een kdv omdat het haar daar niet beviel en dat is volgens mij goed gegaan. In ieder geval wanneer jij je er niet prettig bij voelt en je kleintje duidelijk ook niet weg gaan! Er zijn hele goede kdv en hele slechte helaas. Succes!
DAt is zeker geen leuke situatie! Misschien kun je inderdaad een tijdje verlof nemen en dan in die tijd op zoek gaan naar een goede gastouder.... Er zullen altijd mensen zijn die er slechte ervaringen mee hebben maar dat is met alles zo. Als je de tijd hebt dan kun je aangeven wat je wilt. Bijvoorbeeld dat er niet meer dan 3 andere kindjes zijn, een ouder of jonger persoon, etc. Ik denk er zelf ook over om gastouder te worden en ik zou absoluut goed voor andermans kindje zorgen. Zeker een baby zou ik behandelen zoals ik mijn eigen behandeld heb. Ik ben namelijk gek op kleine kinderen. Dus ik zou het ook voor het geld doen maar meer omdat ik het leuk vind en ik zou nooit meer kinderen in huis nemen als dat ik denk dat verantwoord is. En ik zou ze ook allemaal nog aandacht wullen kunnen geven. WAt ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat er vast meer vrouwen zoals ik zijn, dus dat een kdv niet perse beter hoeft te zijn als een gastouder of andersom. Daarnaast zul je ook moeten accepteren dat sommige dingen anders zullen gaan als thuis, daar ontkom niet aan op het moment dat je je kindje bij een ander brengt. Maar je kindje lijkt nu ongelukkig te zijn, de een heeft er nou eenmaal meer moeite mee als de ander. Ik hoop dat als je met het kdv om te tafel gaat dat je dan toch onder het contract uit kunt komen. Succes ermee!
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb het inmiddels bij de leidsters aangekaart (nadat hij gisteren weer ziek thuis kwam) en ze waren het eigenlijk wel met me eens. Nu nog het hoofdkantoor vragen hoe flexibel ze zijn met het contract en een alternatief zoeken! Een gastouder die zelf kdv-leidster is of nog jonge kinderen heeft lijkt me ideaal. ik denk zeker dat een goedwillende gastouder minstens zo goed is als een dagverblijf.