Afvallen en zwanger

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Nina76, 21 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina76

Nina76 Actief lid

6 aug 2009
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Inmiddels alweer 2 jaar geleden heb ik flink "gesonjabakkerd". Sinds die tijd ben ik ongeveer 23 kilo kwijtgeraakt. Eet nu op zijn Sonja's met een hier en daar een vleugje van mezelf (dus ik Sonja Bakker op mijn eigen manier zeg maar). Ik ben sinds die tijd dan ook nog steeds mooi op gewicht. :D Ik heb momenteel het idee dat ik mogelijk wel eens zwanger kan zijn van ons eerste kindje. Heb allerlei kwaaltjes, zit momenteel op mijn werk ook behoorlijk misselijk te wezen etc. Erg spannend natuurlijk, maar kan pas over 2 weken testen!

Maar... hoe moet dat nu met 'bakkeren'? Aankomen hoort er natuurlijk bij als je zwanger bent, maar hoe zorg ik ervoor dat het geen onnodige (overtollige) zwangerschapskilo's worden en wat is nu het beste qua gezond eten voor zowel moeder als kind? :(

Is het (voor eventuele kenners onder ons) anders ook een idee over te stappen op de mannenkant van het boek? Dan eet je in ieder geval wel meer toch...?

Ik ben erg benieuwd en tips zijn dan ook van harte welkom!

Groetjes

2. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Op de site van het voedingscentrum staat een heel stuk over eten en zwangerschap, ook wat je per dag moet eten. Als ik jou was zou ik sonja bakker (ook het mannenverhaal) laten voor wat het is. Geniet van je zwangerschap en eet zo gezond mogelijk (best een opgave omdat je ontzettende vreetaanvallen kan krijgen...). Aankomen hoort nou eenmaal bij een zwangerschap. Als je niet extreem aankomt raak je de kilo's na afloop echt wel weer kwijt.

3. Nina76

Nina76 Actief lid

6 aug 2009
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Mikki,

Bedankt voor je reactie. Ik zal daar inderdaad eens gaan kijken. Ik vind het zelf belangrijk om ervoor te zorgen dat zowel ik als het kindje (indien ik inderdaad zwanger mag zijn straks) de juiste hoeveelheid aan voedingstoffen binnen krijg(t).

De reden waarom ik het vraag is omdat zowel mijn zus als een nichtje destijds zo'n 30 kilo waren aangekomen tijdens hun zwangerschap en deze overtollige kilo's er met heeeeeeel veel moeite (en pas veel later) weer af hebben gekregen. Ik wil dus wel gezond eten maar niet voor 2 (dat zal vast nog wel eens moeilijk worden gezien de vreetbuien die ook ik vast wel eens zal kunnen krijgen) en daarnaast is het ook zo dat ik straks geen borstvoeding zal geven. Niet omdat ik het niet wil, maar gewoonweg niet kan...

4. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Vreetbuien hoef je niet per se te krijgen hoor. Ik had ze niet. Waar ik wel héél veel zin in had was komkommer, radijs, Amsterdamse uitjes, worteltjes, allemaal gezond dus.

Toch zit ik nu al wel op 14 kilo extra en ik moet nog ruim 5 weken. Ach, allemaal vet kan het niet zijn. Als je 30 kilo aankomt dan denk ik wel dat er een groot gedeelte aangegeten is...ja en dan wordt het moeilijk om het er weer af te krijgen.

MAar lijnen zou ik zeker niet doen als ik jou was. Gewoon gezond eten en maar zien hoe het zich bij jou ontwikkelt.

En mocht je echt zwanger zijn: Gefeliciteerd!!!! :):)

5. Sam1986

Sam1986 Actief lid

6 jul 2008
    437
    0
    0
    Inderdaad Sonja Bakker even laten voor wat het is. Ook de mannenkant want je krijgt dan nog teweinig binnen. Proberen regelmatig te blijven eten en idd niet proberen te snaaien. Je hebt dit zelf echt wel in de hand hoor.

Knap dat je 23 kilo bent afgevallen. Ik ben inmiddels weer de strijd aangegaan tegen mijn overtollige kilo's.

Alvast voorzichtig gefeliciteerd!

6. Islah

Islah Niet meer actief

Als je gewoon gezond eet (volgens de richtlijnen van het voedingscentrum) kan er niet zoveel fout gaan hoor. Sowieso slaan sommige vrouwen meer vet op tijdens de zwangerschap, of ze nou megagezond eten of niet... Dat heeft met je lichaamsbouw te maken. Dus dan kan het ook zijn dat je toch aankomt ondanks een gezond eetpatroon en is er niks aan te doen.

In de eerste periode val je vaak sowieso een beetje af wanneer je last hebt van misselijkheid, dus dat is dan ondanks die ellendige eerste weken ook mooi meegenomen!

SB is niet helemaal volgens de regels, bepaalde dingen krijg je niet volwaardig binnen. Dus daar zou ik sowieso maar mee stoppen als ik jou was en gewoon gezond gaan eten, eventueel kan je een afspraak maken met een dietiste (je huisarts mag je niet weigeren om je door te verwijzen!).

7. Nina76

Nina76 Actief lid

6 aug 2009
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zie wel hoe het gaat lopen. Heb gisteren ook even op voedingscentrum zitten kijken en veel tips die daar op staan doe ik nu ook al, dus dat zit wel goed.

Ik zit nu op een prima gewicht, een diëtiste, pillen, poeders etc. hebben me in het verleden niet geholpen, daar merkte ik het afvallen alleen in mijn portemonnee. Dus daar gaat niet mijn voorkeur naar uit. Voor mij hielp SB destijds wel (zo zie je maar dat elk lijf anders reageert op een bepaald dieet). Maar ik laat SB maar even voor wat het is en probeer voor de rest zo gezond mogelijk te eten. (2 stuks fruit, 2 ons groente etc. je kent het wel :p).

Iedereen veel succes verder!

8. Islah

Islah Niet meer actief

Een diëtiste kan je alleen 'helpen' als je zelf ook meewerkt natuurlijk, zij is degene die je adviseert over goede/gezonde voeding maar het vuile werk moet je zelf opknappen natuurlijk.
    Daarbij is een diëtiste niet enkel voor hulp bij het afvallen, maar advies over voeding in 't algemeen, zo ook in uitzonderlijke situaties in het geval van een zwangerschap, ziekte of iets dergelijks. Diëtisten hanteren meestal de regels van het voedingscentrum, dus als de site van het voedingscentrum je heeft geholpen, kan zij dat ws. ook.

9. Nina76

Nina76 Actief lid

6 aug 2009
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Natuurlijk snap ik wat je bedoeld. Bij mij was het in de tijd van de diëtiste echt wel zo dat ik zeer streng bezig was met wat zij voorschreef. Het had helaas alleen bij mij geen effect (er ging geen gram af) en uiteindelijk wist de diëtiste ook niet wat ze nog moest weglaten omdat ik anders te weinig binnenkreeg. Bij mij ging het motto "Ieder pondje gaat door het mondje" dan ook niet op... SB heeft wel geholpen door meer variatie. Dus niet elke dag een boterham als ontbijt, maar ook eens afwisselen met yoghurt, roggebrood of alleen maar fruit. Daarnaast is gebleken dat ik blijkbaar destijds ook nog eens te weinig at waardoor mijn lichaam in de spaarstand stond. Veel mensen hebben honger gehad bij het volgen van SB, ik was in het begin juist misselijk omdat ik (voor mij dan) zoveel moest eten. Was voorheen gewend 3 maaltijden per dag te eten zonder tussendoortje (wat ik nu overigens wel doe), dus mijn 'verbrandingskachel' bleef niet wakkeren. Sporten heb ik altijd al fanatiek gedaan, dus daar kon het ook niet aan liggen. Gelukkig maar dat uiteindelijk alles goed is gekomen en dat het afvallen destijds resultaat heeft gehad. Nu dan ook op een gezonde manier verder en helemaal als ik zwanger blijk te zijn straks. Ik weet van mezelf dat ik dat ook zonder diëtiste kan, maar mocht het nodig zijn weet ik ze te vinden.

10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik weet niet of je dit wilt horen maar ik denk dat het aantal kilo's dat je aankomt niet volledig beheersbaar is..

ik heb me 9 maanden lang echt vol gegeten met alles wat ik wilde, en kwam nauwelijks aan.
    mijn nicht at gewoon normaal en kwam 30 kilo aan.

ik heb het idee dat het afhankelijk is van hoe je draagt. (rond of van voren)

maar misschien zit ik er naast. het kan sowieso geen kwaad natuurlijk om gezond te eten, en het voedingscentrum of een dietiste is daarbij een heel goede.

Deel Deze Pagina