ik ben even nieuwsgierig naar de meningen hier... mijn meisje slaapt vanaf dag 1 op haar zij, ik heb gelijk aangegeven dat ik dit wilde zodat ze niet snel een voorkeurshouding krijgt en daardoor ook niet snel een afgeplat hoofdje wat ook weer de nodige dingen met zich mee zou brengen... ik ben in het ziekenhuis bevallen en daar deden ze helemaal niet moeilijk over het zij liggen maar de kraamverpleging was het er helemaal niet mee eens... mijn zusje is 4 maanden eerder bevallen en heeft wel naar haar kraam geluisterd met het resultaat dat mijn neefje wel een duidelikje voorkeur heeft en een afgeplat hoofdje... zij moet nu veel moeite doen om hem van zijn voorkeur af te helpen... nu is Mila al ruim 5 weken maar ben toch even nieuwsgierig of er meer mensen zijn die er zo'n commentaar op hebben gehad?
bij de oudste "moesten"we hem nog om en om in bed leggen , volgens mijn kraamhulp was dat ook n geheugen steuntje met de borstvoeding , dus ging hij op zn linkerzij als hij links het laatst gedronken had . hij heeft geen voorkeurshouding of afplatting gehad . De jongste werd gelijk op zijn rug gelegd en heeft idd ook een voorkeurshouding en afgeplat hoofdje er aan over gehouden . hij kwam NET onder n helmpje uit want het trok vanzelf goed bij hem gelukkig . De dame die eraan komt gaat dus hoe dan ook om en om in der bedje desnoods met zo'n kussen maar echt niet meer plat op der rug Dit heb ik ook aangegeven bij de kraamzorg en die begon gelijk over protocollen maar heb gezegd dat het onze verantwoordelijkheid is en door onze ervaring met de jongste het willen voorkomen .
Hier werd ook gezegd op de rug slapen en hoofdje steeds links of rechts, maar ja op een gegeven moment kiest ie toch de kant die het lekkerst ligt, met als gevolg een afplatting.. Gelukkig konden we het nog goed krijgen door hem toch streng op de niet voorkeurskant te laten slapen (op zijn zij tussen 2 stevige rollen in). Maar mocht er hier een 2e komen, dan laten we die op de zij slapen (evt in zijliggingskussen, maar dat zien we dan wel weer)..
Hier kraamverzorgende. Mijn dochter heeft in elk geval vanaf week 2 op haar rug geslapen. Eerste dagen op de zij ivm misselijkheid. Hier ook een voorkeurshouding maar door steeds consequent te draaien, andere kant stimuleren,bij wakker zijn in de box veel op de buik. Vond ze hier ook fijn en ze hield al snel hoofd omhoog, hier geen afgeplat hoofd en ook geen kaal plek op de achterkant gehad.
Hier in het ziekenhuis deden ze het automatisch op de zij. Eenmaal thuis wilde ik dat ook. De kraamzorg vond het op zich oke, maar ik moest straks op de rug gaan leggen. Toen hij niet meer goed bleef liggen op de zij, ben ik hem op de rug gaan leggen. Toen sliep hij heel slecht. Toen hij 1,5 week oud was heb ik hem op de buik gelegd: heerlijk geslapen! Meestal slaapt hij nu nog op de buik en soms op de zij. Bijna nooit op de rug. Ik heb er weinig commentaar op gehad, want mensen weten wel dat ik geen zin heb in dat gezeur. Het cb heeft wel heel vaak benoemd dat zij wat anders adviseren. Goed dat je zelf bepaald wat jij belangrijk vind voor je kindje!
toch wel grappig om te lezen dat de meeste (tot nu toe) toch op de zij laten slapen... mijn meisje gaat zelf op haar rug liggen maar heeft gelukkig geen voorkeur en ik ben zo koppig dat ik haar wanneer ik haar in de wieg leg toch weer op de zij leg met een rol in de rug... maar schijnbaar is ze nu al net zo koppig als haar moeder hahaha
nou hier dus ook kraamverzorgster en ben al nooit voor de rugligging geweest(mijn dochter is dus mooi bijna gestikt als ik niet haar kamer ingerend was)terwijl ze toch al een paar weken oud was nou ze had mooi niet het besef om met haar hoofd te draaien om te kunnen spugen. maar omdat ze zo sterk was en met 3 weken ook al in een slaap zak moest omdat ze anders aan het hoofdeinde lag moest ik haar wel op haar rug leggen met als resultaat???? preciess een hele voorkeurs houding en 1 kant afgeplat. ik ben nu hard met haar bezig en t lukt me goed dan bel ik pas de fysio(daar mocht ik al voor bellen maar als t mezelf lukt zou t fijner zijn)
ik heb de andere reacties niet gelezen. Door onze kraamzorg werd zij of buikligging ook afgeraden met alle goede bedoelingen (niks ten nadelen van haar). Omdat wij het niet beter wisten hebben we het advies opgevolgd. Na 2,5 maand moesten we naar de kinderfysio vanwege afplatting en voorkeurshouding. En tja toen kregen we allerlei oefeningen en adviezen voor zij en buikligging. en iedere keer was het.. officieel mogen we het niet adviseren, dus de keus is aan jullie blablabla. Uiteindelijk hebben we het toch allemaal moeten doen. Bij een volgend kindje begin ik zelf met regelmatig op de buik en op zij slapen.
De oudste heeft in het begin op zijn rug geslapen en kreeg door een voorkeurshouding een afplatting. Op advies van de fyiso zijn we hem toen op de zij gaan leggen, tussen een zijligkussen. Gelukkig is het met de afplatting helemaal goed gekomen. Door deze ervaring hebben we nr 2 en nr 3 preventief op de zij gelegd; onze dochter slaapt nog op haar zij.
@brin: Ik denk dat het komt dat je kindje op de rug draait doordat ze gewoon niet meer stabiel op de zij kunnen liggen. Dat het niet bewust is, maar vanzelf zo gaat. @angiebaby: Jeetje wat een naar verhaal..! Dat bevestigd mijn gevoel alleen maar meer. Dat is dé reden waarom ik rugligging eng vind bij die kleintjes. Maar ook omdat ik het onnatuurlijk vind. Ben heel blij met de zij en al snel de buikligging. Bij een volgende zal ik w.s. weer hetzelfde doen. Ben wel benieuwd wat jij mensen dan als kraamverzorgende adviseert. @All: wat naar zeg al die afplattingen en vervelende verhalen. Ik snap wel dat builigging meer risico's kán geven. Maar dat heeft eigenlijk met veel meer dingen te maken: roken in huis, te warm kleden, slecht ventileren, enz. Ik zou altijd denken: kijk naar jezelf, maar ook zeker naar je kindje. Volg je gevoel.
Grappig om te lezen dat diverse ouders (net als wij hoor) bij een eerste kind het advies opvolgen om op de rug te laten slapen en bij een volgend kind gaan we toch lekker eigenwijs op de zij laten slapen. Ben blij dat er meer zo over denken.. Hier ook een paar maandjes met fysio aan het kloten geweest, nou daar heb ik bij een 2e geen zin in (was overigens niet alleen voor voorkeur ook ivm pre-dysmatuur, maar op een gegeven moment ging het alleen nog over de voorkeurshouding en afplatting)
die voorkeurshouding afleren is echt n ramp hoor , ben er tot 9 maanden mee bezig geweest , eerst alles precies de andere kant op doen wat voor mij lastig was want ik ben links en meneer had n voorkeur precies de andere kant op :S nu heeft hij wel n hele bos haar maar als je over zijn bolletje aait voel je rechts nog n hoekje mocht je kindje al een voorkeurshouding hebben is een hangmatje in de box n geweldige oplossing verder hebben wij n zijligkussen gebruikt , vaker in de maxi cosi meegenomen dan in de reiswieg en ik hield hem op de bank zittend met mn benen opgetrokken en liet mn linkerbeen steeds een stukje zakken waardoo hij meerolde naar links met zn hoofdje en dat zo heel vaak heb ik dus geen zin meer in met ons 3e kindje en mocht je twijfelen hoef je niet op een advies van het cb of de HA te wachten je kan zelf ook kinderfysio bellen
Hier sliep Irem ook de eerste week op haar zij, dat ging prima, vervolgens 'moest' ze op haar rug gaan slapen, dat werd een drama van jewelste en ze bleek een buikslaapster te zijn die nu na bijna anderhalf jaar nog steeds vrijwel alleen op haar buik slaapt. Prachtig rond hoofdje overigens . De volgende wil ik als het even kan ook niet op de rug laten slapen.
ik heb 3 kinderen en ze moesten alle drie anders liggen. 2 daarvan hebben een voorkeurshouding gehad. het is een combinatie denk ik. niet alleen met de manier waarop ze liggen in bed.het eheft ook te maken emt of ze veel huilen, vele overstrekken, veel op dezelfde manier de fles aangeboden krijgen.vanalles eigenlijk.
Ons kindje moest op z`n zij liggen de eerst 2 weken omdat hij gehaald is met vaccuumpomp. Wij wilden dit zelf ook al heel graag en hadden dit van te voren al besproken bij kraamzorg. (ivm afgeplat hoofd) We moesten bij de kraamverzorgster er wel voor tekenen. Sinds hij 4-5 weken oud is slaapt hij eigenlijk op zn buik. Hij is echt een buikslaper Dit hebben we opbouwend gedaan. Om eerst te kijken of het echt goed gaat. Nu hij zelf kan omrollen. Slaapt hij op zn zij, buik, rug andere zij. Hij bepaald het nu zelf, wel lekker hoor!
Vanaf dat ie geboren is sliep hij de eerste 10 dagen om en om op z'n zij. Daarna op z'n rug ivm wiegendood werd er gezegt. Het is je eerste kind en je neemt adviesen aan. M'n zoontje kreeg dus een voorkeurshouding naar links, resultaat: helmpje! Met een eventueel tweede kindje, weet je nu een beetje hoe en wat. Je eigen gevoel speelt natuurlijk ook heel erg mee. Nu slaapt hij sinds z'n helmpje op z'n buik, waardoor ie hem 's nachts niet meer op mag.
haha nou......ik moet mij netjes aan de regels houden maar zie ik dat een kindje t echt nodig heeft op de zij doe ik dat ook en verloskundige in onze regio zijn gelukkig niet zo streng dus die vinden t ook prima maar ik zeg er wel bij tegen de mensen wat t beleid is en dat het hun kind is dus moeten doen wat hun gevoel zich ingeeft
@misa ze is gewoon een heel bewegelijk meisje... vind haar dan ook regelmatig helemaal boven in haar wiegje... heb al slaapzakken maar ze is lang en dun dus die passen helaas nog niet.. maar zodra die goed zitten krijgt ze die aan en dan eens kijken waar ik haar dan in haar wiegje vind... maar ze heeft gelukkig geen voorkeurshouding... ze wisselt vaak links en rechts af ookal moet ik toegeven dat de fles geven vaak op de linkerarm gebeurt... en ik blijf stug doorgaan met haar op haar zij neerleggen te slapen... vind ik toch een prettiger idee dan rug... vooral als je dan leest dat je (angie) moest rennen zodat ze niet zou stikken... bah bah wat een eng verhaal...
Hier altijd op de zij. Op de rug was levensgevaarlijk omdat ze zich vaak verslikte in bed. Ik vind het ook fijner steeds op een andere zij. na een maand of 5-6 zoeken ze hun eigen weg wel