Nee dat klopt niet...de notitie kinderwens dient door de HA gemaakt te worden en dat ziet de apotheker dan automatisch. Dus je moet dat zelf kenbaar maken aan je HA. Zal lekker zijn als ze alle vrouwen gaan vragen naar een kinderwens..leuk voor degenen die die wens gedag hebben moeten zeggen.
Maar op de Huisartsenpost kunnen ze niet in het systeem van de eigen huisarts (bij ons niet in elk geval, misschien bij jullie wel) en hebben ze dus alleen wat basis gegevens (NAW). Dus al heeft de eigen arts het in zijn systeem, dan ziet de post bij ons het nog steeds niet. Zeker bij waarnemingen (weekend, tijdens vakanties) vind ik het eigen verantwoordelijkheid. Jij bent er hard meebezig en dus 'leeft' dat onderwerp veel meer dan bij de arts..
Hier werd toen de notitie gemaakt door de apothekersassistente. Hier krijg je vaak een vragenlijst gesteld waarop je antwoord moet geven en daar zit de zwangerschapsvraag ook bij. En ja ik weet hoe vervelend het kan zijn gezien mijn onderschrift. Bij ons in de apotheek zijn het echter standaard vragen met een nieuw medicijn.
Dat van die maagbeschermer hadden ze inderdaad beter kunnen dorn. Maar voor de rest vind ik je reactie wat overdreven. Jij zou dus willen dat ze aan iedere vrouw, die binnenkomt met een kindje van 3, vragen of dat er een kinderwens is? Ik denk dat dat vaak pijnlijke situaties zal opleveren. Ze zien helaas niet in de computer dat je curettage hebt gehad, vaak hebben ze niet eens de gegevens van je eigen HA, dus is het je eigen verantwoordelijkheid om het te vragen.
Het farmacotherapeutisch kompas geeft wel aan dat diclofenac de vruchtbaarheid nadelig kan beïnvloeden en dat gebruik dan wordt ontraden. diclofenac | Farmacotherapeutisch Kompas
Maar dan heb je het over je eigen apotheek neem ik aan? En niet de dienstdoende? Dat is heel anders, zij beschikken helaas vaak nog niet over de gegevens van je eigen apotheek/HA
Inderdaad niet de dienstdoende maar mijn eigen apotheek. Hoe zit het dan met dat landelijk systeem dat iedereen je gegevens in kan zien tenzin anders vermeld? Dat kan toch iedereen inzien, artsen, apothekers etc...?
Apotheek.nl - Over de apotheek - Uw medische gegevens elektronisch delen - Uw medicatiegegevens regionaal toegankelijk Daar moet je per apotheker toestemming voor geven.
Buiten dit alles, diclofenac wordt afgeraden bij astma patienten. Het hoeft geen probleem te zijn (ik heb zware astma maar reageer niet op de diclo), maar het kan ook zijn dat je juist benauwd gaat worden er van.
Vooral openingspost gelezen en sorry hoor ik vind het feit dta je zwanger probeert te worden iets dat je zelf aan moet geven en niet iets dat de apotheek je zou moeten vragen. Zou toch mooi zijn als ze dat aan iedere vrouw gingen vragen ik zou daar niet blij van worden in ieder geval . Daarnaast wordt er duidelijk op de verpakking aangegeven lees voor gebruik de bijsluiter en daar staat het duidelijk in vermeld. Dus ik vind het echt je eigen verantwoording om dit soort dingen in de gaten te houden
Dat kan ja, maar dan stop je ermee. Ik heb nog niet gehoord dat het zeer ernstige vormen aannam (wat niet wil zeggen dat dit niet kan hoor!)
Maar even serieus? Je vind het slecht advies omdat ze niet vroeg of je zwNger bent of wilt worden? Ik zou best wel beledigd zijn als ik elke keer als ik medicijnen ga halen wordt gevraagd of ik zwanger ben aan t worden... Want als je het bent moet je het gewoon doorgeven, logisch. Hoe is het dan voor vrouwen die al jaren zwanger proberen te worden en het aan hun elke keer gevraagd wordt??? Nee sorry ik vind dat je zeurt. Er is niet voor niks een bijsluiter.
Je hebt toch zelf een mond? Als je zwanger wilt worden is het in mijn ogen logisch dat je dat zegt als je nieuwe medicijnen krijgt, en de bijsluiter leest. Vind dit geen slecht advies van hun. Als je geen actieve astma hebt kun je rustig diclofinac gebruiken. Heb zelf ook astma en het vorig jaar gehad.
Merk wel dat mijn astma erger is. Snap jullie reacties wel, eigen verantwoordelijkheid maar ging met enorme pijn erheen, kon amper praten en dacht niet na. Snap het dat het pijnlijk is die vraag, maar bij heel veel medicijnen heb je geen negatieve effecten. En als je al jaren bezig ben met zwanger worden kan het een pijnlijke vraag zijn maar wil je wel de risico's weten. En zoals ik schreef zat er geen bijsluiter bij omdat ik losse pillen kreeg, dus heb het na 2 dagen gegoogled omdat ik het me opeens afvroeg. Er is echt geen belletje gaan rinkelen, ik dacht dat het gewoon n sterkere paracetamol is, niet dat het zo veel effecten had.
Nou, dat vind ik eerlijk gezegd wel je eigen verantwoordelijkheid. Ze kunnen moeilijk bij iedere vrouw er maar van uitgaan dat ze probeert zwanger te worden. Jij bent daar mee bezig, wees daar dan zelf alert op.
Diclofenac bij keelontsteking vind ik sowieso een aparte keuze. Ik heb zelf jarenlang Diclofenac geslikt. Tegen de reumatische pijn. Met paracetamol kan je een mooie spiegel opbouwen. Bij keelontsteking werkt pcm meestal afdoende en wat ook helpt is veel drinken, weinig praten en zuigen op een dropje oid. Bij keelontsteking die niet over gaat wordt dan uiteindelijk een antibioticum voorgeschreven. Diclofenac is inderdaad niet goed voor de vrucht, maar zolang je niet zwanger bent en bij kortdurend gebruik, is er niks aan de hand.