Sluit me hier geheel bij aan. Kunnen toch niet aan iedere vrouw in de vruchtbare lft vragen of ze bezig is met zwanger worden. Dan zouden ze dat met ieder medicijn moeten doen. Van pcm tot antibiotica. Is toch echt eigen verantwoording.Ik zou het eerlijk gezegd ook raar vinden als ik bij de apotheek Diclofenac kom halen en ze vraagt of ik zwanger ben of een kinderwens heb. Pardon zou ik dan denken,ben ik zo dik??
Ik heb weleens gehad dat ik bij de huisarts was.Het was een 1/2 jaar na mijn tweede bevalling.Ik had een longontsteking en kreeg Doxycycline.Vraag die dokter van je bent nu toch niet zwanger?? Ik voelde me toch echt beledigd.Ben je een 1/2 jaar eerder bevallen en denkt die dat ik nog zwanger ben ofzo. Vond ik echt niet leuk.
Dat snap ik, ze hoeven het ook niet zo hard te vragen maar een opmerking zoals: bent u bekend dat we met dit medicijn zwanger raken afraden en blablabla. Zelfs bij de kruidvat word je beter geholpen, krijg je bij elk pakje paracetemol de vraag of je er bekend mee ben. En het gaat er meer op dat het schandalig is dat ze niks uitleggen maar wel hiervoor geld rekenen. Ouders mensen die daar komen vragen ook niks en lezen weinig die nemen het en klaar.
Is niet leuk maar als je wel zwanger was had je gewild dat ze het vroegen. Want als je daardoor n miskraam had gehad of een aangeboren afwijking had je anders gereageerd.
Bij de Kruidvat vragen ze dit standaard maar ik weet zeker dat wanneer je echt een vraag hebt ze met een mond vol tanden staan. Ze zijn gewoon niet verplicht om dit te vragen.Ze zijn wel verplicht te melden dat medicatie de rijvaardigheid kan beinvloeden en dat je evt niet in de zon mag met een bepaald middel. Ik vind het echt de verantwoordelijkheid van de mensen zelf.Ik werk zelf in een huisartenpraktijk en als iemand belt voor acute spit en die wil Diclofenac hebben dan gaan we echt niet bij iedere dame deze vraag stellen mits er een attentieregel in het dossier staat of een regel dat ze bv geven.Alleen als deze regel bij ons erin staat staat die er ook bij de apotheek in en kunnen ze daarop inspelen. Ik zou het gewoon niet fijn vinden als ze er naar zouden vragen.
Als ik zwanger was geweest had ik het natuurlijk zelf gevraagd.Ga echt niet zomaar iets slikken terwijl ik zwanger zou wezen of daarmee bezig was. Meen ik echt hoor.
Persoonlijk vind ik dat het aan mezelf is om het aan de dokter aan te geven dat ik probeer zwanger te worden van zodra hij iets gaat voorschrijven. Als de dokter niet zeker weet of dat medicijn dan wel kan kijkt hij altijd even in zijn boek.
Ik vind het sowieso flauwekul dat ze je zo'n duur middel aansmeren, terwijl Ibuprofen dezelfde werking heeft en voor een paar euro vrij verkrijgbaar is.
Ik vind het ook eigen verantwoording, slik al jaren diclo en hier ook nooit de vraag gekregen of ik zwanger was. Nu we er wel mee bezig zijn heb ik uiteraard wel aan de arts gevraagd hoe nu verder qua medicatie gebruik.
De kassamedewerkster zou het niet weten, maar die zou wel de drogist erbij roepen dan en die weet wel zeker waar ze het over heeft. Zou een beetje raar zijn dat ik een compleet diploma moet halen om advies te geven en dan vervolgens niets weet On-topic: durf bijna te wedden dat als je tegelijkertijd ook een zwangerschapstest had gekocht of foliumzuur bijvoorbeeld de apotheker je er wel op had gewezen. Dit is namelijk een duo aankoop waarbij zeker een lampje zou moeten gaan branden. Als je bij mij in de winkel zou komen en je kocht dit bij mij (ook al is de dosis diclofenac veel lager) zou ik je er wel op wijzen Maar zo zonder enige aanwijzing zou ik je alleen op de standaard risico's wijzen.
Dit is bij mij ook gebeurd, stond zelfs op het etiketje met mijn naam (en gebruik). Het was dat ik dacht van mijn huisarts begrepen te hebben dat ik hem door moest slikken en ik zelf de bijsluiter wel drie keer opnieuw heb doorgespit. Erg slecht...
Toch blijf ik het in geval van medicijnen vooral voor de maag van belang vinden dat standaard wordt gevraagd of je zwanger bent of zwangerschapswens hebt. Natuurlijk kun je dit ook zelf aangeven. Maar vaak krijg je zoveel informatie of wordt het juist snel afgehandeld voor de volgende klant dat dit juist op dat moment niet bij je op komt. Mijn tandarts vraagt bij elke behandeling wel of ik zwanger ben. Waarom een apotheker niet? Helemaal nu er standaard 6,60 (dacht dit bedrag wat ik op mijn rekening zag..) voor uitleg medicijn gebruik. Natuurlijk lees je altijd de bijsluiter maar die uitleg is er niet voor niks!
Ehm nee. Het is toch mijn verantwoording??? Nee sorry vind dat je heel naief bent hierin. Ik weet dat diclofenac een onstekingsremmende pijnstiller is, maar ook als ik dat niet geweten had en ik ben zo bewust bezig met zwanger worden had ik dat aangegeven bij de apotheker. Ik vind het heel gek, jij vind dat de apotheker maar aan elke vrouw moet vragen of ze bezig is met zwanger worden maar jij die er heel bewust mee bezig bent zwanger te worden geeft dit niet aan bij de apotheker. Dat is toch raar?
Hier een apothekersassistente. Als iemand bij ons in de apotheek komt waar wij geen gegevens van hebben of kunnen opvragen moeten we de volgende zaken nagaan: - gebruikt de patiënt nog andere medicijnen - zijn er allergieën of intoleranties - welke ziektes of lichamelijke aandoeningen zijn er - is het de eerste keer dat dit middel gebruikt word Dit had ze allemaal moeten vragen en dan had eruit gekomen dat ze maagproblemen heeft. Diclo als je nog niet zwanger bent mag wel meegegeven worden zeker ook omdat het kortdurend gebruik is.
En de grootste misverstand over die 6 nog wat is dat je dat betaald voor de uitleg die je krijgt. Dat is maar een klein onderdeel. Je betaald ook voor dat wij checken welke medicatie er nog meer gebruikt word, of het nieuwe middel samen kan met de rest, of er geen conta indicaties zijn die botsen met het middel. Is iemand er niet allergisch voor of heeft iemand geen intoleranties. Dus je ziet, informatie is maar een klein onderdeel. Veel mensen mopperen dat ze dit moeten betalen maar vergeten 2 dingen; - het werd altijd al betaald alleen toen zat het bij de prijs in bv 13 rn nu is het 7 en 6 - jullie ebben geen idee hoe lang je soms bezig kan zijn met 1 recept omdat dit soort dingen uitgezocht moeten worden en ja dat moet betaald worden.
Heel herkenbaar allemaal. Ben zelf dokters-ass en ik ken de frustraties die leven bij de apotheken. Wordt er allemaal niet eenvoudiger op met al die regeltjes. Respect!!
Ik vind niet dat een arts of apotheek maar moet bedenken dat jij mogelijk wel zwanger wilt worden. Daarvoor is de bijsluiter en die hoor je te lezen voordat je met een middel start. Echt eigen verantwoordelijkheid, lijkt me. En die maagbeschermer: gebruik jij die op recept, of haal je zelf? Want ook in dat geval treft een apotheek geen blaam.
Was van het weekend ook in kassa of radar. Maar een hoop mensen willen het ook gewoon niet snappen en bij uitsplitsen van prijzen willen ze dan niet anders dan geloven dat ze nu meer betalen...
I know! Zeer frustrerend! Je staat allee uit te leggen over die 6 aan de balie en aan het einde zeggen 9 van de 10 mensen dat ze het onzin vinden dat ze voor info betalen en dat ze dan voortaan geen info meer willen. Je staat gewoon tegen een muur te praten.