Advies nodig bij koemelkallergie

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Biny, 4 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    hoi dames,

Misschien weten sommige van jullie nog wel dat mijn dochter in het begin slecht groeide en na een hoop ‘gedoe’ ik met 7 maanden eindelijk pepti ben gaan geven.
    De koemelkallergie is nooit bewezen(geen provocatietest gedaan)maar het feit dat dochter nu wel ging groeien, niet meer chronisch verkouden was was voor mij voldoende dat de pepti wel
    Positief was.

Daarna is ze goed gaan groeien en heb ik mij een tijdje geen zorgen gemaakt :)

Nu krijgt Ze natuurlijk bijna geen flesvoeding meer, en eet ze gewoon mee en ondanks dat ze er ook de leeftijd voor heeft is eergisteren bij het consultatiebureau toch weer gebleken dat haar lijntje weer daalt.
    En dat vind ik dan toch niet zo tof.

Nu ben ik aan het kijken naar wat ik zou kunnen geven ipv melkproducten.
    Ik ben er verder helemaal niet in thuis dus hoop dat jullie wat tips hebben?

Wat voor ‘toetje’ zou ik kunnen geven? Alle kinderen kregen Griekse yoghurt, zo ook dochter, maar ik zoek dus iets vervangends.

En Wbt brood bestaat er toch ook wat waar minder/geen melk in zit?

Waar kan ik nog meer op letten?

2. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Ik geef soja als vervanger. Dit in overleg met een diëtist. Mijn dochter heeft met ruim 1 een open provocatie gehad. Thuis spuugde ze overmatig. Maar in het ziekenhuis zwol ze helemaal op!
    Als je kind koemelkallergie heeft zou ik even met een diëtist om tafel gaan. Veel vervangers missen bepaalde vitamines.

Biny vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Waarom niet gewoon nog een extra fles?
    Ze is nog maar een klein gupje, dat extra kan ze wel gebruiken. Eventueel in een beker gegeven.
    Verder zou ik met een diëtist om tafel gaan en kijken wat ze extra nodig heeft. Dat is natuurlijk persoonlijk.

Biny vindt dit leuk.
  4. Beebylove

Beebylove Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Alle verpakkingen lezen! Het zit zelfs in producten waarvan je het niet verwacht.
    Verder kun je soja, rijstemelk, havermelk etc als vervanging gebruiken. Van alpro soja heb je ook heerlijke toetjes.
    Ik weet niet of er inmiddels meer te verkrijgen is, maar goodies heeft veel melkvrije producten. Mm zoontje smulde daar altijd van.

Biny vindt dit leuk.
  5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Plantaardige melken zijn prima vervangingen als water, maar bevatten niet dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen als dierlijke zuivel, dus zijn daar geen vervanging voor, zeker als de groei niet voldoende gaat.

Zoe123 en Biny vinden dit leuk.
  6. Beebylove

Beebylove Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Bij ons werkte het prima eigenlijk. Was zelfs het advies van onze diëtiste

Fristi2012 vindt dit leuk.
  7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Daarom ook altijd even overleggen met diëtist, die kan op de persoonlijke situatie advies geven.

Biny vindt dit leuk.
  8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ze krijgt sowieso nog 2 flessen, dus in dat opzicht krijgt ze wel genoeg... maar ze groeien natuurlijk steeds minder van melk en meer van vast voedsel.

Ik zal de diëtiste eens bellen

9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Bij bv zeggen ze dat het met een jaar 50/50 is bv/vaste voeding. Vaak zit je dan op nog veel meer voedingen dan 2.
    Ik zou voor nu die extra fles geven, die kan je dan weer afbouwen zodra je met de diëtist een passende oplossing hebt gevonden.

10. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Maar wat is dan het nut van die fles als ze daar niet meer echt op groeien?

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Natuurlijk groeien ze wel van melk. Het is heus niet zo dat ze na 12 maand opeens niet meer groeien van melk, ze hebben er alleen wat meer naast nodig.

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Natuurlijk groeien ze daar nog wel van. Waarom zou dat niet?

Je kan overigens ook zelf pudding etc maken van fv. Deed ik ook met Neocate destijds.

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Is dat ingewikkeld zo’n pudding?

Ik ben echt verre van een keukenprinses haha

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Puddingpoeder koken en de instructies op het pak volgen :D

Kan je ook met rijstmelk bijvoorbeeld doen ipv pepti, dan kan je er zelf ook van eten.

Biny vindt dit leuk.
  15. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Pap door de melkfles misschien? Voor wat extra stevigheid? Wel opletten dat er geen sporen van melk in de pap zitten.

En kokosyoghurt is overigens best lekker als toetje, zeker met fruit :)

Wij gaven tijdens de koemelkallergie periode Blue Band Brood, naar mijn weten is die koemelkvrij.

16. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    ze krijgt idd 2 papflessen, in de ochtend en avond.

Ik zal eens kijken of ik dat brood kan vinden, dankje!

17. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Heb je geen verwijzing voor de kinderarts gekregen? Mijn zoontje boog ook af met zijn curve, wij werden naar de kinderarts doorgestuurd.
    Hij was toen al 14 maanden en hij zat op 2 voedingen (borstvoeding). Wij kregen het advies om pepti erbij te geven, dus naar 3 voedingen.

Veder zou ik ook niet zomaar sojaproducten gaan geven, veel mensen met een koemelkallergie reageren ook slecht op soja.
    Toetjes geven wij bijna nooit maar ze hebben ook bij de jumbo kokostoetjes. Wij geven ook kokosmelk als vervanging van gewone melk. Maar hij is nu bijna 3 jaar en dit in overleg met een diëtiste.

Biny vindt dit leuk.
  18. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Alles waar weipoeder in zit moet je vermijden.
    De Jumbo heeft Yam-brood waar geen melk in zit. Albert Heijn heeft geen melkvrij brood, wel soepstengels.

Verder zou ik toch voor de soja variant gaan voorlopig, naast pepti. Sojatoetje bijv. Mijn zoontje vindt overigens zo'n kuipje fruitpuree uit de koelkast ook een toetje.

Toen ik koemelkvrij borstvoeding ging geven (mee gestopt, hopeloos en niet te doen als je zelf niet tegen soja kan), zei mijn diëtiste dat sojamelk de enige waardige vervanger was qua melk .dat al die kokos/haver/rijst/etc melk niets met melk te maken had.

Biny vindt dit leuk.
  19. Angeliquek

Angeliquek Actief lid

24 mei 2011
    161
    58
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb 2 kinderen die beide koemelkallergie hebben gehad. Toen ze nog last hadden van hun allergie kregen ze als nagerecht fruit of yoghurt op basis van soja. Alpro heeft een ruim assortiment aan zuivelvervangers waar de kinderen nu nog regelmatig van smullen omdat de oudste lactose intolerant is.
    Wat betreft het brood van AH, nagenoeg al het bruine brood van hen is koemelkvrij. Het witbrood, de zachte bolletjes en de krentenbollen bevatten wel koemelk.

Biny vindt dit leuk.
  20. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.966
    15.008
    113
    Bij de lidl kon ik ook wel brood halen wat suiker en lactose vrij was. Mijn ex kon tegen beiden niet (en niet tegen varkensvlees en champignons) dus zocht me ook t lamlazerus. Dingen als avocado zijn ook top, dochter hier krijgt t helaas niet weg (ik ben er ook geen fan van) vervangt geen melk uiteraard, maar bevat boordevol bouwsteentjes.

Biny vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina