Eerste groente of fruit, of meteen al beide?

Discussie in 'Voeding' gestart door Ennas86, 13 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Nog een week en dan mogen we beginnen met bijvoeding. Ik heb het idee dat m'n dochter daar ook wel aan toe is.
    Maar begin je eerste met groente of met fruit? Of mag je beide al aanbieden. Bijvoorbeeld fruit in de ochtend en groente in de middag?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Best eerst groente, dat is milder voor de darmen. Bijvoorbeeld pompoen of courgette of pastinaak.

En best drie dagen hetzelfde nieuwe product geven, voor je aan iets anders begint. Zo weet je het meteen als je kindje op iets reageert. Als je meteen op 1 dag pakweg wortel en banaan geeft, en je kindje krijgt krampen... Waar heeft ie dan moeite mee?

Zorg er ook voor dat je pure groente geeft. Potjes zijn meestal aangevuld met appelsap of rijstebloem. Zelfde probleem als hierboven: wat als je kindje krampen krijgt, waar ligt het dan aan? Dus groente stomen, wat olie erbij, eventueel wat kookvocht, en dan pureren.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.958
    113
    Vrouw
    Bovenstaande, en je mag inderdaad binnenkort beginnen, maar met 4 maanden bedoelt men 17 weken. Dus je hebt nog een paar weekjes te gaan��

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dit dus..
    Maar dat ze eraan toe lijken, wil niet zeggen dat ze het ook zijn.

Mijn jongste wilde graag sabbelen op andere dingen en keek het eten van ons bord bij 4 maand. Maar toen hij hapjes kreeg wilde hij niet. Pas met 7 maand ging er werkelijk iets in aan eten naast de flessen melk..
    De oudste zijn we begonnen met een fles met rijstebloem met 4,5 maand en vanaf 5,5 maand groente..

5. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Zeker niet meteen beide geven. De darmpjes zijn tot nu toe alleen nog maar gewend aan melk en moeten ineens gaan wennen aan ander voedsel. Dus langzaam opbouwen. Ik begon zelf met groente, in het begin gaf ik hem 2 dagen achter elkaar dezelfde groente en wachtte daarna tot hij gepoept had voor ik de volgende groente gaf. Zo hadden zijn darmpjes steeds maar 1 soort groente tegelijk te verwerken. En kun je bij verstopping meteen stoppen. Aan de poepluiers zie je veel over hoe de darmpjes ermee omgaan. Als de poep keihard wordt, doen de darmpjes het nog niet helemaal goed. Het mag wat steviger zijn en het mag ook de kleur van de groente hebben (bijv. oranje poep na worteltjes) maar het mogen geen keiharde drollen worden. Als dat gebeurt ben je te vroeg begonnen.

Na 3 weken ging ik over op elke dag groente geven zonder nog rekening te houden met de poepluiers en daarvan merkte ik al na een paar dagen dat dat hartstikke goed ging en ben ik ook fruit gaan geven.

Dus langzaam opbouwen. En mijn ervaring is nu dat je echt wel aan je kindje merkt of het tempo goed is of dat het langzamer moet of sneller mag.

6. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Ze is aankomende maandag 17 weken 😉

7. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    ik kan het toch ook gewoon koken toch ipv stomen?

8. fien2808

fien2808 Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.180
    28
    48
    Dit. Wij hebben hier het standaardantwoord: "mocht je kaka in je handen hebben en ervan eten, ze zouden het ook in hun mond willen steken en ernaar kijken. Dat vertelt niets over het klaar zijn voor vaste voeding". Beetje vies :p maar het is zo wel.

Je kan met vaste voeding perfect wachten tot 6 maanden als je borstvoeding geeft. Dat is zelfs beter. Over flesvoeding kan ik me niet uitspreken.

Stomen heeft een veel groter behoud van smaak en vitamines dan koken. Je kan ook wel stomen in je kookpot door er een bodempje water in te zetten (groenten dus niet onder). Maar je kan het wel koken als je dat per se wil.

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja, dat kan ook. Ik vond stomen handiger omdat dat apparaat vanzelf stopt als het klaar is. Mijn dochter was nogal een handvol, dus bij koken op het vuur zou ik ongetwijfeld meermaals met een huis vol zwarte rook van het droogkoken gezeten hebben :)

10. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier met 4 maanden voorzichtig eea gaan proberen. Wél een paar dagen dezelfde groente of fruit aangeboden idd. Overigens wel afwisselend groente en fruit. Ze vindt het tot nu toe erg lekker en krijgt nu fruit ('s ochtends) en groente ('s avonds) op één dag. Wortel vindt ze alleen absoluut niet lekker, broccoli, boontjes, appel, peer, perzik en kan zo nog wel even doorgaan, wél!

11. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Wij zijn met 5 maanden gestart met groenten, gekookt. Paar dagen achter elkaar hetzelfde. Hij vond eigenlijk alles meteen lekker, behalve bloemkool. Wortel is nog steeds wel favoriet. Maakt wel gruwelijke vlekken ;)

Na 2 weken fruit toegevoegd. Ik introduceer geen nieuwe dingen tegelijk, dus geen nieuwe fruitsoort en nieuwe groente op 1 dag.

12. Valenti

Valenti Actief lid

11 feb 2013
    457
    15
    18
    Stomen heeft een veel groter behoud van smaak en vitamines dan koken. Je kan ook wel stomen in je kookpot door er een bodempje water in te zetten (groenten dus niet onder). [B]Maar je kan het wel koken als je dat per se wil.[/QUOTE][/B]

:$ ff serieus!! dat er reacties komen op het gebruik van potjes, tot daar aan toe. Maar het eten koken ipv stomen is echt gewoon oke! uiteraard niet tot snot

13. Veera

Veera Niet meer actief

Je kunt t allebei tegelijk geven idd. Ik heb ook nooit 3 dagen t zelfde gegeven vond ik onzin. Nooit ergens op gereageerd behalve banaan dus dat krijgt ze pas weer sinds kort in grotere hoeveelheden.

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Waarom is dat onzin? Leuk als jouw kindje nergens last van had, maar door die methode wist ik wel snel dat mijn dochter sterk reageerde op appel en wortel, twee producten die net altijd als starters geadviseerd worden...

15. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Je kan wel twee keer per dag dezelfde groente aanbieden, dan geef je niet veel dingen tegelijk maar kun je wel meer geven. Je dochter is nogal hongerig geloof ik, hè?

16. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Ja, ze is echt een hongerlapje! Maar omdat ze ook best flink is, wil ik ook niet te veel geven, snap je.

17. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ja, snap ik. Maar omdat je vroeg of je groente en fruit op 1 dag kon geven, wat misschien niet zo handig is in het begin, leek me dit een alternatief.
    Je dochter is gewoon groot voor haar leeftijd maar niet te zwaar, je hoeft niet echt bang te zijn voor overvoeren. Ik zou eerder kiezen voor 2 keer vast voedsel dan 1 keer vast voedsel en rijstebloem in de laatste fles. Rijstebloem lost meestal niks op en het zijn wel extra calorieën waar je dan niets aan hebt. En daarbij: ze kan dan niet kiezen, vast voedsel kan ze weigeren als ze niet wil, maar rijstebloem niet als ze wel melk wil.
    Waarschijnlijk is ze snel enthousiast over vast voedsel en zal ze in elk geval niet nog meer melk willen, grote kans zelfs dat als het eenmaal aanslaat die nachtvoeding snel verleden tijd is, wat handig is aangezien je tegen of zelfs over het maximum heen zit.

18. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Dat van de rijstebloem zit inderdaad wat in ja! Ik zal morgen eens wat groente gaan halen. ben benieuwd wat ze er van vind! En hoeveel kan/mag ik haar dan geven? Gewoon een paar hapjes? En als ze het nou heel erg lekker vind? Mag het dan wat meer?

19. Veera

Veera Niet meer actief

Het is geen onzin, ik vond het onzin. En t pakte dus gewoon goed uit, ze reageerde verder nergens op, vond alles ook wel lekker.

20. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Natuurlijk. Als ze geen last heeft, geef je gewoon extra.

Deel Deze Pagina