Ik geef nu 11 maanden borstvoeding. Mijn dochter krijgt nu in de ochtend en avond borstvoeding. Op het kdv, of in het weekend thuis, krijgt ze 1 flesje borstvoeding uit de vriezer (waar nog circa 15 liter in ligt!) van 150ml. Met kolven op het werk ben ik al 1,5 maand gestopt. Plan was om tot 1 jaar borstvoeding te geven. Dan zou ik nu kunnen stoppen en mn vriezer voorraad kunnen opmaken. Mijn zoontje heb ik tot 6,5 maand volledige bv gegeven en tot 8,5 maand ochtend en avondvoedinge, toen stopte het "vanzelf". Omdat ik nu langer door ben gegaan, verwacht ik niet dat het vanzelf zal stoppen, wat ik het liefst zou zien! Echter ik kan het niet over mijn hart verkrijgen actief af te bouwen! Ik wil het wel met mijn verstand, vanaf 1 december krijg ik het drukker met soms diensten van 8.30-23.00 (en zou dan moeten kolven). Daarnaast is de borstvoeding minder leuk, ik moet me 2 keer per dag terug trekken in de slaapkamer, niemand mag en kan binnen komen en soms zelfs het licht uit doen, omdat mn dochtertje zo snel is afgeleid. Soms stress om op tijd thuis te zijn om mn dochtertje te voeden (19.00). Ik schaam me inmiddels om anderen te vertellen dat ik haar nog voed, ja dat zit tussen mn oren (mn vriend begon al met 4 mnd te vragen wanneer ik ging stoppen, daar is ie nu mee opgehouden, heb wel duidelijk gemaakt dat ik dat heel vervelend vond). Maar anderzijds is borstvoeding zo bijzonder, kijk ik haar aan als ze lekker aan het drinken is en denk ik weer.... ahhh wat lief en heerlijk! En in de nacht word ze 1 keer wakker en is het wel lekker dat ik haar zo kan aanleggen. Pffff zo lastig!! Herkenbaar voor anderen???
Gewoon doorgaan. Zo lang je twijfelt kun je volgens mij beter niet stoppen. Het gaat steeds gezelliger worden, en als je kind ouder wordt worden je borsten ook flexibeler. Dan lukt het best wel van 8.30-23.00, als je maar aanlegt voor je weggaat en als je thuiskomt. In je lunchpauze kun je even de druk weghalen, mocht dat nodig zijn.
Ik begrijp je dilemma ook wel hoor... Ik heb mijn eerste zeven maanden BV gegeven, toen was het zowat op (was toen een maand terug aan het werk) en ook voor mij was het toen wel goed geweest. Nu ben ik er terug helemaal verslaafd aan met mijn kleine mannetje en eerlijk? ik doe geen uitspraken over wanneer ik stop... Ik laat m'n gevoel beslissen, tenzij m'n lichaam niet meer mee wil. Als je er nog van geniet, gewoon doorgaan joh! Elf maanden is toch nog niet overdreven? Groetjes, Isamama
Ik denk altijd maar zo, je kan alleen spijt krijgen omdat je gestopt bent, niet omdat je door bent gegaan. Dus ik zou pas stoppen als ik er 100% achter zou staan.
En... doorgegaan?? Mijn dochter is nu 9 maanden en zit met dezelfde overweging. Ik wil in principe doorgaan tot 1 jaar, maar dit weekend leek het ineens of ze niet genoeg kreeg en wildeze haast niet meer. Nu gaat het weer beter. Sinds vorige week heb ik wel besloten om de laatste om 23uur een kv te geven (ik kolf dan wel) zodat ze de nacht beter doorslaapt (en dat lijkt te werken!). Ik trok het niet meer om toch 5-6 x per week 's nachts te moeten voeden. Ze lijkt nu ook meer te drinken uit de fles, (afgekolfde voeding en kv) dus wie weet kreeg ze niet genoeg... Nou ja, ben benieuwd wat je gedaan hebt!
Zolang je twijfelt, zou ik niet gaan afbouwen. Bedenk maar dat je altijd nog kan stoppen, maar als je eenmaal gestopt bent is dat meestal definitief. Mijn dochter is bijna 8 maanden en ik ben ook van plan haar het helemaal zelf te laten bepalen (als mijn lichaam meewerkt natuurlijk).
Fijn dat je dochter beter slaapt met kv en jij dus ook! Bij mijn zoontje werkte dat toendertijd niet, die kwam tot zn 1 ste nachts elke 3 uur ... Sliep ie dan een keer door, werd ik wakker van de stuwing. Ze vind het ook lekker de kv? Uiteindelijk ben ik nog even door gegaan, op haar eerste verjaardag was haar laatste keer aan de borst. Ze krijgt nog steeds bv uit de fles van de diepvries voorraad. Vond het bewust afbouwen wel dubbel, maar nu ik gestopt ben, is het helemaal goed zo. Mn dochter mist wel de troostslokjes en valt moeilijker in slaap, lijkt nu wel beter te gaan. En binnenkort gaan we lekker een weekend samen weg, weet zeker dat ik er meer van kan genieten omdat ik niet hoef te kolven.
O leuk om nog te lezen! De kv drinkt ze goed, meteen vanaf de eerste keer. En net toen ze om 21.30 wakker werd wilde ze geen gekolfde melk of aan de borst, maar wel kv... En bedankt Afwijzen begint dus nu al... . Van de lactatiekundige begreep ik dat dit op zich wel een normaal verschijnsel is of kan zijn bij deze leeftijd, het zich afzetten tegen bv. Afgelopen dagen was het zo'n beetje om en om; een voeding bij mij en daarna fles gekolfde melk of kv, dan had ik daarna ook weer sowieso genoeg. Ik ga er nu wat losser mee om, als ze wil drinken bij mij, dan graag, maar anders vind ik het ook wel ok naast natuurlijk jammer, maar is het op deze manier 'natuurlijk' afbouwen. En kan ook langzaam de diepvries hoeveelheid gaan slinken... Voor een weekendje weg lijkt het mij ook fijn om niet te hoeven kolven, ik stel dat nu een beetje uit naar 'na het 1e jaar', maar anders hadden we dat wel eerder gedaan denk ik. Veel plezier iig dan!