Sinds eergisteren avond heeft m'n zoontje wat rode vlekken rondom z'n piemeltje. De volgende ochtend was t wat erger geworden en het is ook dik. We moesten toch naar de ha voor z'n oortje dus heb hem hier even naar laten kijken en hij zei: oh dat is een schimmel, ik geef je er een zalf voor. Deze zalf moet twee x per dag dun gesmeerd worden en ben hier gisteren mee begonnen maar merk nu vandaag geen verschil nog.. Is dat normaal? Waar moet ik nog meer op letten?
Mijn dochter heeft dat ook gehad. Ik dacht eerst dat het door de luier kwam of de billendoekjes. Bleek dus een schimmel. Gewoon smeren tot het weg is (en nog 2 dagen erna).
Ok, kan dat even duren voor die zalf effect heeft? En verder nog aanbevelingen, wel of juist niet badderen etc
Je kan een dun laagje sudo over de anti-schimmelzalf smeren. Tenzij het een antischimmelzalf met zink erin is, dan hoeft dat niet. Verder kan je kindje gewoon in bad enz. Wel opletten dat je goed afdroogt, maar dat moet je natuurlijk altijd. Verder kan het een paar dagen duren voordat het er echt beter uit ziet hoor! Zoontje heeft hier net een schimmelinfectie gehad en nu pas 2 weken later is er niks meer van te zien. Verder woon je volgens mij in Spanje, dus is het misschien een overbodige tip. Maar hier gaf de huisarts aan dat de kindjes die de laatste tijd met een schimmelinfectie komen Kruidvat luiers gebruiken. Kruidvat heeft de samenstelling van de luiervulling veranderd en daardoor zijn er momenteel veel meer kindjes met een schimmelinfectie. Hier dus ook over gegaan op een ander merk luiers. Zoontje had ook nog nooit rode billetjes o.i.d. gehad, krijgt momenteel ook geen tanden of kiezen dus vond het al vreemd dat hij opeens een schimmelinfectie had.
De werking gaat na ongeveer 48 uur beginnen. Hier een meisje die heel veel schimmel heeft gehad in het luiergebied. Wassen met lauw water en je kunt een kwartier na de anti schimmelcreme een zinkzalf aanbrengen al zou de zink de werking van de anti schimmel weer beïnvloeden. Ik heb het wel altijd toegepast omdat het anders zo snel rood werd.
Het kan best een paar dagen duren voor de roodheid echt weg trekt. Helaas hebben wij hier regelmatig last van. Billendoekjes zijn dan ook te scherp, dus gebruiken we lauw water met hydrofiele washandjes. Tussendoor gebruiken we eventueel zinkolie om open plekjes te verzorgen. Dit doen we bij de verschoningsbeurten dat je geen antischimmelzalf gebruikt. Belangrijk is vaak verschonen zodat de huid zo droog mogelijk blijft. Alles goed heet wassen dat in contact komt met de plek/jouw handen, minimaal 60 graden, om kruisbesmetting te voorkomen. En als alle klachten over zijn moet je zelfs 2 weken(!) door blijven smeren. 2 dagen is echt te kort, dan is er nog te veel schimmel aanwezig en is de kans groot dat het weer terugkomt. Beterschap!
Dank voor alle info! Heb gisteravond na de schimmel crème ook zinkzalf van Zwitsal er op gedaan en vanmorgen was het al wat minder rood! De plekken zitten er nog wel maar ietsje minder rood dus.. Nu maar hopen dat t gauw overgaat.. Doe nu bij elke verschoon beurt idd met washandje lauw water schoon deppen en even aan de lucht drogen. Misschien handig nog zon tube te halen omdat we op vakantie gaan een aantal weken