Slecht eten (2 jaar oud).

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Veertje84, Sep 9, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    Hoi allemaal,

Mijn zoon is pas geleden 2 jaar geworden. Van de goede eter die hij was, is niets meer overgebleven.
    De boterham gaat met moeite naar binnen, vooral wanneer ik er zoiets als smeerkaas of smeerworst op doe (hij wil liever stroop of jam).
    Vast broodbeleg (zoals boterhamworst, kaas enz.) eet hij niet.
    Hij pulkt het ertussenuit zegt dan BAH of PFfft (spuugt het uit).
    Korstjes laat hij ook liggen.

Nu heb ik besloten dat dit eens afgelopen moet zijn :);)
    Ik maak hem dus een boterham (ik laat hem niet kiezen want dan wil hij alleen zoetbeleg) en als hij de boterham niet wil eten, gaat hij van tafel. In sommige gevallen komt hij dan na een half uurtje toch verder eten. Soms ook niet, en dan slaat hij het ontbijt in principe over.
    Over de korstjes probeer ik nog niet al te moeilijk te doen. Ben allang blij als hij hartig beleg eet.

Tussendoor krijgt hij hoogstens fruit, een cracotte cracker of rozijntjes. Dit eet hij wel meestal.

Avondeten is ook een ramp. Vlees eet hij niet of spuugt hij uit.
    Aardappelen en groenten eet hij alleen als hij het geprakt wordt (als hij bijvoorbeeld een ongeprakt erwtje ertussen ziet, weigert hij verder te eten). Pasta eet hij afwisselend (dan wel dan niet).
    Eerst gaf ik hem dan wel een toetje (yoghurt) maar daar ben ik nu mee gestopt omdat ik denk dat hij oud genoeg is om te begrijpen dat hij zijn eten eerst moet opeten.

Hij zit qua gewicht bovengemiddeld, dus hij kan het wel hebben als hij een maaltijd overslaat hoor, maar ik ben toch bang dat hij niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.
    Maar waar ik nog meer bang voor ben is dat hij nu slechte eetgewoontes kan gaan ontwikkelen. En dit wil ik voorkomen.

Wie herkent dit en hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

2. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Dit had mijn dochter ook en duurde een jaar.
    Toen ging ze ineens weer beter eten.

Ik heb er nooit een punt van gemaakt. Ze at wel maar vaak echt weinig. Ik heb er maar op vertrouwd dat het goed zou komen. Wij houden van eten en ze ziet ons eten dus verder hebben we negatief gedrag genegeerd.

Wat we deden is laten kiezen tussen 2 soorten beleg. En ik haalde haar bord weg als we allemaal klaar waren. Een koekje kreeg ze niet als ze haar boterham niet op had. Fruit gaf ik wel.
    Later liet ik haar zelf opscheppen en gaf haar een kindermesje om te oefenen met snijden. Dat hielp ook wel iets maar lang niet altijd.

Nu eet ze weer "gewoon". Tenminste als het haar zint.

3. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Welkom in de peuterpuberteit, zou ik zeggen. Je doet er weinig aan, naast gewoon consequent zijn en geen alternatieven aanbieden.
    Broodbeleg zou ik zelf niet te moeilijk over doen, appelstroop is gewoon prima gezond, niks slechter dan boterhamworst oid.
    De meeste kinderen op deze leeftijd eten erg slecht en het gaat vanzelf ook wel weer over, vroeger of later. Eten ze niet, dan dus maar niet: een gezond kind eet echt wanneer het honger heeft en zal zichzelf dus echt niet uithongeren.

4. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Toetje moet je gewoon geven. Eten of niet eten moet je niet afdwingen c.q. belonen of straffen, ze moeten leren eten naar hun eigen behoefte (zie ook je consultatieboekje).

Ik stuur het hier een beetje, omdat ik wil dat ze op vaste tijden eet en niet de hele dag door met snacken (of aan eten denken) bezig is.
    Dwz ik hou rekening met haar voorkeuren, koop jam zonder suiker, biologische honing etc. Is trouwens ook veel gezonder dan smeerkaas en worst. Dl mag daaruit kiezen, of ham of pindakaas.
    Daarnaast krijgt ze 's ochtends bordje pap en 's middags bordje yoghurt. Als ze geen trek heeft in brood is er dus nog 1 alternatief. Of als ze honger heeft eet ze alles.

5. Ntje

Ntje Fanatiek lid

Nov 11, 2012
    3,720
    90
    48
    Almere
    mijn dochter eet eigenlijk altijd al zo slecht, ze is ook een slanke dame maar ik maak me er niet te druk over.

ik heb het echt wel geprobeerd maar ik ga die strijd op die manier niet winnen.

ik bied het aan en als ze niet wilt eten jammer dan.

ze mag hier wel zelf kiezen wat ze op brood wilt, korstjes eet ze hier ook niet en de ene keer gaat het beter als de andere keer. komt vast wel een keer goed.

6. Anna25

Anna25 Fanatiek lid

Sep 6, 2011
    2,049
    0
    0
    Herkenbaar. Zoontje is nooit een super goede eter geweest, maar met perioden kon ie ineens best goed eten!
    Ook vanaf een jaar of 2 werd het slechter en eerlijk gezegd is dat nu nog steeds zo (hij is nu net 3 geworden)
    Hij heeft ook goede dagen hoor, maar over het algemeen eet ie nog steeds niet echt goed. Vooral het avondeten.

Heb er vaak een strijd van gemaakt, en soms is het dat nog steeds maar heb het wel grotendeels opgegeven. Als ie honger heeft dan eet ie wel denk ik... en soms belonen we hem ook als ie goed gegeten heeft. Misschien niet goed maar het werkt wel soms :)

Heb ooit gehoord dat veel kinderen tussen de 2 en 4 slecht(er) eten dus ga er maar vanuit dat t vanzelf goed komt.
    Succes!

7. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Bij ons een bekend iets. 4 jongens op een rij en alle4 hebben ze een hekel aan groente. Nooit een strijd van gemaakt, je verliest het!
    Nummer 1 en 2 eten/aten wel vlees en aardappelen, maar geen groente. Dan niet. Na de maaltijd gewoon een toetje. Het is geen beloning, maar een onderdeel van de maaltijd.
    Vanaf dat ze 4 jaar worden moeten ze hier van alles 1 hap proeven. En naarmate ze ouder worden moet er steeds meer gegeten worden.
    Nummer 3 at ook heel slecht aardappel en wilde haast geen vlees. Nou dan maar niet. Morgenochtend is er weer een ontbijt.
    Nummer 4 eet eigenlijk heel wisselend. Hij is nu bijna 4 en eet de ene dag een flinke prak en de andere dag (bijna) niets.
    Of hij wil niets hebben en eet uiteindelijk mijn halve bord met smaak leeg. Dan schep ik gewoon nog een keer op.

Met het broodbeleg ben ik helemaal niet moeilijk. Ze eten hier wat ze lekker vinden. Ook al is dat alleen maar zoet beleg.
    Ik vond het vroeger als kind vreselijk dat ik eerst een boterham met hartig moest eten voor ik zoet beleg mocht. Dus hoeven mijn kinderen dat niet. Als ze zin in hartig hebben kiezen ze dat toch wel.
    De jongste wil op dit moment ook geen korsten eten. Ach dat komt later echt wel goed.

8. Tannie

Tannie Bekend lid

Nov 16, 2011
    552
    60
    28
    Female
    NULL
    NULL
    Mijn jongste at, tot hij 1,5, was alles. Maar nu eet hij alleen nog: kale pasta, kale rijst, af en toe sperziebonen, snijbonen of worteltjes. Vlees en aardappels lust hij echt niet (kipnuggets dan weer wel). Pizza (alleen kaas, tomaat en ananas) en pannenkoeken gaan er wel in. Qua fruit alleen banaan. Broodbeleg: chocopasta en heel soms smeerworst. Maar ook als het om tussendoortjes gaat lust hij alleen eierkoek en lange vingers. Hij eet dus 's avonds vaak niet, of heel weinig, maar een toetje krijgt hij altijd (een danoontje of een klein waterijsje). Bij hem is het echt zo, hoe meer je hem dwingt, hoe minder hij eet. Hij is ook niet gevoelig voor beloning (hebben stickers enz geprobeerd). Nu laten we hem maar, hij moet wel aan tafel zitten, maar verder besteden we er weinig aandacht aan als hij niet eet. Hij groeit goed en is gezond.
    Zijn zus (9) was ook zo'n moeilijke eter en die eet pas sinds ongeveer een jaar wat beter.
    Ik kook altijd gevarieerd, dus ze krijgen van alles aangeboden. Mijn man is ook een moeilijke eter, dus misschien is het erfelijk...

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Dit is een welbekende fase en die duurt lang, heel lang! Bij mn dochter duurde dit van 1 tot 4 jaar ( En nog eet ze heel weinig warm eten ) en mn zoon eet sinds een jaar slecht. Geen groenten... Geen vlees...

De tips die wij van consultatiebureau, kinderarts en diëtiste kregen zijn onder andere;
    - Geen aandacht aan besteden.
    - Jij bepaald wat er op het bord gaat, je kind bepaalt hoeveel het eet. Als dit bijna niets is, so be it.
    - Niet straffen en belonen. Als jullie altijd een toetje eten, dan eet je kindje ook een toetje. Geen chocoladevla met slagroom om zn buik te vullen maar yoghurt met fruit mag gewoon. Moet eigenlijk ook want je moet niet straffen met eten.
    - Wij eten een paar keer per week iets wat de kids wel lusten, maar ik kook niet speciaal voor hun. Lasagne eten ze niet maar dan kook ik er wel kale pasta bij voor hun bv.
    - Een tekort lopen ze echt niet zomaar op! Mn zoon at al heel lang slecht ( Alleen gekookte aardappels, soms een kwart appel of een kwart banaan, appelsap, brood met pindakaas, geen vlees/ei/zuivel ) en had toch geen tekorten opgelopen. Na bloedafname etc.
    - Waarom vind jij smeerworst en smeerkaas beter als pindakaas, jam zonder zoetstoffen, appelstroop zonder suiker? In smeerkaas zitten slechte vetten en smeltzouten, in smeerworst zit ook veel rotzooi. Pindakaas is ook hartig en zit weinig slechts in. Hier eten ze zelden worst op brood en al helemaal geen kaas ( zuivel )

10. tuc

tuc Niet meer actief

Grappig dat ik hier zie staan: een toetje moet je gewoon geven...haha je moet helemaal niks en die zou ik zeker niet geven. Niet als straf maar alleen met de simpele mededeling: als je niet eet heb je blijkbaar geen honger en als je geen honger hebt kun je ook geen toetje meer eten.

Verder ik zou sowieso geen probleem maken van jam of stroop tov van vleeswaren of kaas. Ik vind stroop nog gezonder eigenlijk.

Met avondeten: weinig woorden aan vuil maken...gewoon opscheppen en eet hij niet dan niet. Ik zou echt niet meer prakken...volgens mij is het gewoon een machtsmiddel.

11. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier ook geen toetje als ze hun bordje niet leeg eten. Blijkbaar zit ze dan vol, dan past er ook geen toetje bij.

Hier moet ze de korstjes ook opeten. Doet ze dit niet bewaar ik ze en krijgt ze die ipv een koekje bij de thee bijvoorbeeld.

Ze mag wel zelf kiezen wat ze op brood wil. Maakt mij niet uit of dit zoet of hartig is.

12. MHV

MHV Actief lid

Feb 10, 2013
    435
    30
    28
    Ik laat mijn zoontje zelf bepalen wat hij eet.
    En ik geef altijd een toetje:is toch onderdeel van het eten?
    Dat vind ik hoor.
    Als ze echt trek hebben, eten ze wel.
    Ze schijnen op deze leeftijd ook niet meer zoveel nodig te hebben.
    Maak je er niet druk om en ga niks pushen.
    Komt vanzelf weer goed.

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Bord leeg eten is eigenlijk heel slecht om aan te leren. Je kan veel beter leren naar je gevoel te luisteren, genoeg is genoeg, het hoeft niet leeg. Zeker niet als je zelf niet opschept. Wel heb ik er zelf een enorme hekel aan als (schoonfamilie) hun bord 2x volscheppen en dan een grote berg laten liggen maar voor een kind is het beter om gewoon te leren genoeg is genoeg, zonder leeg bord. Een toetje past er toch meestal wel bij, dat vult de gaatjes op. Nemen jullie dan gezellig allemaal een toetje en je kind niets?

14. Boommm

Boommm Niet meer actief

N neemt momenteel 2 happen en dan zit ze 'vol'. Maar een toetje wil ze wel. En daarna ook nog een koekje. En een banaan. En ijs. Dus ze heeft echt wel honger, ze eet gewoon liever andere dingen. En dat gaat er bij mij dus niet in. Ik schep gewoon kleine beetjes op. Als ze meer wil mag ze meer, maar wat er op haar bordje ligt is het minimale wat ze op moet eten en dat is echt niet (te)veel.
    Wij eten sowieso niet elke dag samen omdat vriend pas laat thuis komt van werk. De kinderen eten dan rond 18.00 en als ze in bed liggen eten vriend en ik. Maar haar zusje krijgt dan wel een toetje en zij niet inderdaad. En ik eet sowieso geen toetje, dus wat dat betreft is het niet anders als we wel met zijn allen aan tafel eten.

15. MHV

MHV Actief lid

Feb 10, 2013
    435
    30
    28
    ik vind dat je een kind van 2 niet kan dwingen om iets op te eten.
    Sneu dat ze dan ook geen toetje krijgt.
    Maar ja als het bij haar wel werkt.......werkt het?
    Iedereen is anders

16. Boommm

Boommm Niet meer actief

Waarom nou weer sneu? Hier werkt het prima. En vind het absoluut niet sneu. Soms is het nou eenmaal niet altijd leuk. En ik vind niet dat m'n dochter van 1,5 mag bepalen dat ze haar avondeten niet opeet maar wel haar toetje.

17. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

Aug 14, 2014
    1,394
    174
    63
    Dit klinkt een beetje alsof jullie het risico lopen, in een machtsstrijd verwikkeld te raken.... (mijn interpretatie dan hè? ;) )

Ik begrijp je frustratie en bezorgdheid enerzijds wel, maar persoonlijk zou ik er niet zo'n ding van maken.

Bij ons geldt de regel:
    Wij bepalen wat er op tafel komt, peuter bepaalt of ze eet en hoeveel.
    Voedsel en drinken is een basis behoefte, er wordt niet gestraft of beloond dmv eten of drinken.
    Dus alles wat wij eten, mag zij ook eten, hoeft niet.

Verder denk ik dat de dingen die jij noemt, heel erg bij de ontwikkeling van je kindje horen.
    Het verkennen van grenzen, je eigen identiteit, doorhebben dat je een eigen mening hebt en een eigen wil.... wat voor effect dit op papa / mama heeft... etc.
    Daarnaast zijn peuters nog heel wisselvallig in hun voedingsbehoefte...

Peuter hier heeft weken dat ze vier boterhammen per dag eet.... maar ook weken dat ze nog niet eens een halve boterham eet...

Hier is peuter ook regelmatig de grenzen aan 't testen, en dat gebeurt dus ook op 't gebied van eten.

Ik kondig aan dat we gaan eten... peuter weigert aan tafel te gaan zitten.
    Prima, dan gaan wij eten. Meestal zit ze dan binnen een paar seconden alsnog aan tafel, soms wil ze echt niet eten, da's ook prima;).
    Ik ga die strijd niet aan, waardoor het allemaal een stuk minder interessant wordt en de sfeer relaxed blijft.
    In geval van aardappelen / groente / vlees, eet ze waarschijnlijk alleen aardappels... prima, dat mag...
    Eten wij daarna een toetje (dat doen we niet zo vaak) dan krijgt zij ook. En ook dan is 't niet zeker of ze dat opeet.

Het enige wat ik wel doe, qua begrenzen is, duidelijk maken dat ze niet direct van tafel kan lopen (zonder te hebben gegeten) om dan iets anders te krijgen.
    Dan moet ze toch echt even wachten (ik laat haar niet lang wachten, wellicht half uurtje, maar dat is voor haar wel lang genoeg om duidelijk te maken dat niet-eten dus consequenties heeft)

18. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0

Vol = vol zou ik vinden en dan gewoon wel een toetje omdat het erbij hoort maar echt geen koekje, snoepje, banaan of ijs meer hoor. Dat is hier geen onderdeel van de maaltijd. Bijna niet gegeten omdat je "vol" zit dan ook geen andere lekkere dingen (maar goed die krijgt hij eigenlijk nooit meer na het eten omdat het dan meestal bijna bedtijd is).

19. sydneys

sydneys Niet meer actief

#19 sydneys, Sep 9, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 9, 2015
    Hier ook een moeilijke eter. Hij eet best goed. Brood, fruit eet hij supergoed. Met brood wil hij alleen siroop, confituur, gelei,...en ach waarom niet? Het is gewoon gezond en als hij dat lekker vind dan mag hij dat.
    fruit eet hij bijna alles van. Op moment zijn sinaasappels en manderijntjes zijn favoriet. Een halfjaar geleden trok hij een gezicht alsof hij weet ik veel wat voor zijn neus had toen hij het aanraakte. Gewoon niet meer gegeven, en ineens eet hij het niet maar vreet hij het :) opa ging een sinaasappel eten en de kleine deugniet wilde opa plagen en pikte een stukje. En hij vind het heerlijk

Groenten en vlees zijn het probleem. Het moet geprakt zijn en dan eet hij het. Of een vies potje brrrr. Als ik iets maak wat hij echt niet lust krijgt hij soms een potje. Ik warm dat al kokhalzend op en hij doet alsof het een chocoladetontein is ;). Slecht maar hij krijgt dan toch iets vsn groenten in.
    de laatste tijd begint hij wel meer en meer te proeven. Dus stilaan komt het in orde.

Verplichten doen we niet! Ik ben er nogal gemakkelijk in. Mijn ouders waren er niet gemakkelijk in de eerste jaren. Resultaat, ik ben nog steeds een slechte eter.

Nu plagen we hem soms. 'Oooooo jij wil dat niet eten? Dan ga ik een hapje nemen hmmmm!' Ik neem het en wachf even, kijk de andere kant op ofzo en dan pakt hij dat van me af en eet het!
    benieuwd hoelang hij daar nog in gaat trappen :p
    hij weet dat we een spelletje spelen maar heeft nog niet door dat we dat doen als hij iets niet wil eten :D

20. MHV

MHV Actief lid

Feb 10, 2013
    435
    30
    28
    Ze is nog maar 1,5 he.........geen 4!
    Maar nogmaals, als het bij jullie werkt is dat toch prima

Share This Page