Slecht eten (2 jaar oud).

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Veertje84, Sep 9, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MHV

MHV Actief lid

Feb 10, 2013
    435
    30
    28
    Zo mee eens! 😊

2. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    Pffff wat een gedoe over dat toetje. Wij eten bijna nooit een toetje dus voor ons is het iets "extra's". Wat Wikipedia ook zegt over wat een maaltijd volgens de definitie is, gaat dit bij ons niet op helaas.
    Een toetje is dus wel degelijk een beloning in onze situatie.
    En ik bepaal dan inderdaad of mijn kind een toetje eet, net als dat ik bepaal dat hij niet de hele dag koekjes mag eten of fristi mag drinken of happy meals krijgt.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Whaha ja hoor ik laat wikipedia mij vertellen of een toetje een onderdeel is van de maaltijd😂😂

4. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL

Lol, je weet toch dat alles wat op Internet staat waar is hè??? Ik bedoel...het is wel "Wikipedia"

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,134
    8,867
    113
    Bekende fase. Lost zich meestal na verloop van tijd (paar jaar ofzo ;)) vanzelf wel weer op.

6. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,032
    6,135
    113
    Happyland
    Hier ging het avondeten ook dramatisch.
    Tot ik haar een paar weken geleden een paar keer heb laten helpen met het eten klaarmaken.
    Sindsdien eet ze stukken beter, interesse is aangewakkert of zo??!!
    Ik ben er erg blij mee in ieder geval!:D

7. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,032
    6,135
    113
    Happyland
    En het toetje heb ik haar nooit onthouden, wel varieert het.
    Bij slecht eten krijgt ze een stuk fruit of simpele yoghurt.
    Eet ze goed, dan krijgt ze soms een ijsje of een danoontje.

8. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Oh wil je een andere link?
    Dit is wat je kinderen straks op school leren (educatieve website):

Muiswerk Woordenboek

9. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Wat een ontzettende jaren 90 opmerking :)
    Wikipedia is juist erg handig (of een algemene google search) als je even snel wil checken wat de meerderheid van iets vindt.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ja nu ben ik helemaal overtuigd!

11. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hahaha
    :D:D:D;)

12. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Inderdaad, verder is yoghurt in mijn ogen meer een zuiveldrank en geen 'gerecht' als onderdeel van het avondeten.
    Ook lees ik voor het eerst in deze topic dat dingen als pudding of ijsjes ook een onderdeel zouden zijn van een maaltijd?? In mijn ogen hoort dat meer bij snoep, maar het zal wel.

Ot: hier ook fases gehad met heel moeilijk eten, het hoort een beetje bij de ontwikkeling van peuters. Hier geldt eigenlijk de regel: als je niet meer eet ben je klaar met eten..

13. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Toetje niet mogen is geen straf, maar gewoon een consequentie. Als ze hier een toetje willen, mag dat dus, maar dan wel NADAT je bord leeg is. Het is dus geen straf, want dat toetje mogen ze hebben.
    Willen ze hun bord niet leeg eten, dan is dat prima, maar dan heb je blijkbaar geen honger meer en is er DUS geen ruimte voor andere dingen. Is die ruimte er wel, dan vind ik het belangrijker dat de gezonde warme maaltijd opgegeten wordt, dan dat het toetje naar binnen gaat.
    En ook nog even: ik als ouder bepaal inderdaad een hoop voor mijn kind. Daarvoor ben ik de ouder, dat is inherent aan die rol. Ik ben voortdurend allerlei voorwaarden aan het stellen aan mijn kinderen. Zo werkt dat, dat heet opvoeden.

14. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Oh ik ben niet bezig jou te overtuigen hoor :)
    Is allang duidelijk dat jij graag bij je eigen overtuigingen blijft.

15. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Als we niet dezelfde definities hanteren, is het moeilijk praten. Ik stop er dus mee :)
    Vraag het anders eens na, voor de lol, bij consultatiebureau, huisarts, opvoedpunt, school van je kinderen, etc.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Gelukkig is het niet zo'n gekke gedachte van mij gezien de andere reacties

17. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Als jij het als straf wilt zien, moet je dat doen hoor. Ik werk hier gewoon met natuurlijke consequenties van gedrag. Dat is geen straf.
    En als HA, CB etc dat wel zeggen, overtuigt me dat eigenlijk alleen maar meer van mijn gelijk.

18. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

Feb 24, 2012
    1,286
    9
    38
    Female
    Hier wordt ook heel weinig gegeten hoor.
    Dochter is bovendien vrij smal.

Het is hier niet gek als ze op een hele dag 2 fruityoghurtjes en 1 banaan eet. Daar kan ze op leven blijkbaar.

het enige wat ik doe:
    Eten op vaste tijden, aanbieden wat je gemaakt hebt, wordt er niet gegeten, ook oké.
    Geen strijd van maken.
    Ze krijgt hetzelfde als wij zelf eten.
    Voor ons is een nagerecht geen vast onderdeel :D
    Af en toe maak ik eens vanillepudding. Dan krijgt ze dus wel een portie. Maar dat heeft niets te maken met of ze wel of niet heeft gegeten.
    3 maaltijden en 2 tussendoortjes, daar tussenin krijgt ze niets meer.

Ik geloof dat het vanzelf wel betert.

19. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hier is het eerst een boterham met hartig, dan een met zoet beleg.
    Korstjes heb ik bij de oudste op moeten bouwen. Ze eet ze nu meestal wel. Op den duur kwam de fase dat ze eerst het korstje op moest eten voor ze een nieuw stukje brood kreeg. Dan sneden we de boterham in stukjes en kreeg ze steeds een stukje.

Net 2 vind ik te jong om geen toetje te geven als ze de hoofdmaaltijd slecht eten. Maar hier eten we meestal fruit na, het zijn echte fruitmonsters. dat kregen we als tip uit Duitsland mee, fruit helpt om het ijzer uit vlees beter op te kunnen nemen, melkprodukten gaat het tegen. Nu bij de oudste met ruim 2,5 doe ik het wel, ze is nu ontwikkeld genoeg.

Het enige waar kleine kinderen macht over hebben is of en hoeveel ze eten en of ze zindelijk worden of niet. Dus je moet je er niet op laten pakken, nuchter onder blijven.

Even geen tips over hoe de consistentie op te bouwen in jouw situatie, hier heb ik het op moeten bouwen, maar het was geen onwil maar een ontwikkeling in kauwen en slikken.
    Vraag me nu wel af... hier eten ze 's ochtends havermoutpap, zou dat niets voor jou zijn?

20. MaMa

MaMa Fanatiek lid

Dec 21, 2012
    2,663
    376
    83
    Female
    Utreg
    Hier eerst ook geprobeerd met geen toetje bij niet eten gevolg was dat het hem geen bal interesseerde en naast groente ook nog zuivel tekort kreeg
    Het werd juist een machtsspelletjes hierdootoen besloten helemaal los te laten
    Er word opgegeschept je mag het eten maar het hoeft niet hoeveel maakt ook niks uit als er klaar zijn wordt het opgeruimd tot die tijd wacht je in elk geval op de rest
    Resultaat het was helemaal niet leuk meer om er om te piepen en nu eet hij weer redelijk

Share This Page