Slecht eten (3,5 jaar)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ago, 28 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Onze dochter eet slecht. Ze is de laatste weken veel ziek geweest en heeft eigenlijk het nodige in te halen. Maar eten doet ze gewoon niet. Fruit eet ze gelukkig wel graag. Maar vooral het avondeten krijg ik er met geen mogelijkheid in. Negeren, boos worden, belonen als ze wel wat eet, het helpt allemaal niet. In eerste instantie dacht ik dat het een fase zou zijn, maar dit duurt inmiddels al maanden en ik krijg haar niet aan het avondeten. Vooral de groenten zijn een probleem. Alles wat groen is wordt afgekeurd en er gaat geen hap naar binnen. Inmiddels maak ik me echt zorgen over haar gezondheid, want ben echt bang dat ze tekorten gaat krijgen.
    Overdag groenten aanbieden werkt hier overigens ook niet. Soms proeft ze wel maar geeft ze aan het niet lekker te vinden.

Wie heeft er een gouden tip?!

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    De gouden tip is loslaten!

Je kindje bouwt niet zomaar tekorten op. Als je je zorgen maakt, geef dan een multi vitamine pil erbij. Mijn kids hebben beiden ook zo'n periode gehad, mn dochter at vanaf haar 1e tot haar 3,5e geen warm eten - geen groenten, rijst, pasta, aardappels. Alleen het vlees soms. Vaak ook niet. Nu eet ze weer redelijk, nog lang niet alles proeven maar een paar gerechten eet ze goed. Mn zoon begon wat later met kieskeurig, toen hij ruim 2 was en dat is nu een half jaar. Met hem zijn we inmiddels bij diëtiste, kinderarts etc omdat hij ook allergieën heeft en gezondheidsproblemen ware we bij hem serieus bang voor tekorten - zijn nagels laten namelijk spontaan los! Toch heeft hij, ondanks dat hij geen groenten eet, geen vlees, geen eieren en zuivel, dus alleen brood, appel banaan en aardappel, geen voedingstekorten.

Het belangrijkste is een gezellige sfeer aan tafel. Is je kindje gevoelig voor een beloning kan je afspreken een bepaald iets - hier voor dochter 1 hapje - te moeten proeven voor je bv het vlees geeft. Maar geen strijd, je wint toch niet namelijk!

3. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Onze dochter eet ook heel slecht. 'S ochtends soms twee piephapjes brood, tussen de middag twee sneetjes en 's avonds 3 hapjes. Fruit inderdaad wel en ook peperkoek gaat er wel in.
    Ze krijgt nu multivitamines als aanvulling, omdat ik het ook wat lang vind duren en haar gewicht wat afneemt.
    Ik weet van de oudste dat het vanzelf over gaat. Ze eten echt wel als ze honger hebben.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Schrijf het eens een paar dagen op, wat ze pressies op een dag eet? Vaak zie je dan dat het wel meevalt, dat plakje worst tussendoor, broodkorsje bij de bakker, een stuk van jou banaan etc. En anders zie je vanzelf of je misschien tussendoortjes in kan lassen. Het avondeten eten wel heel veel peuters minimaal. Toch groeien ze allemaal prima op ;)

5. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Hier precies hetzelfde als wat Suusjeuh zegt over haar dochter.
    Zoonlief eet ook al vanaf z'n 1e niet meer, hij is nu 2,5 en eet
    nog steeds niet. Brood gaat redelijk. Fruit gaat prima!

Alleen het avondeten is DRAMA! Hij heeft nog nooit een stuk
    vlees gehad. Nog nooit aardappelen en groente gegeten.
    Een tijdje ging macaroni wel goed. Maar ook dat is inmiddels
    weer over. Soms maak ik er wel een strijd van. Dan kan ik
    er met m'n hoofd niet bij dat hij het gewoon niet wil proeven.
    Ik krijg hem de laatste tijd ook met moeite aan tafel.
    Als hij dan eenmaal zit doet hij van alles behalve eten. Vaak
    is het een huilpartij omdat hij niet wil. De ene dag schenk ik
    er geen aandacht aan. Maar soms heb ik een terugval haha
    en dan probeer ik er wel wat in te krijgen, maar dat werkt écht
    alleen maar averechts. Helaas.

Ik weet nu ook niet meer hoe ik het aan moet pakken.
    Misschien toch echt compleet loslaten. Op het moment dat
    ik hem wel probeer te laten eten is het 1 driftbui en dan wordt
    het eten, of in ieder geval, het proberen te eten voor hem ook
    niet leuk.

Dus ik weet hoe het voelt. En ik zit nog niet helemaal in het
    'loslaten'-tijdperk. Helaas. :p

6. tuc

tuc Niet meer actief

loslaten zal idd de enige optie zijn al lijkt mij dat niet makkelijk voor je.

Probeer het iig positief te houden, laat zien dat het jullie niks uitmaakt of ze eet of niet. Betrek haar bij het koken. Blijf wel actief aanbieden.

7. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Sorry hoor TS dat ik inbreek op jou topic.
    Maar wil even reageren op tuc. ;)

@ tuc. Ik ben al op zo'n punt dat ik het avondeten geen hol
    meer aan vind. Ik ga met tegenzin koken, en met tegenzin aan
    tafel. Dat probeer ik ook los te laten. Maar ik eet 4 dagen in de
    week alleen met m'n zoontje. Dus ik kook voor mezelf en voor iemand
    die toch niet eet. Als je dat van tevoren al weet zakt het moed
    je wel gigantisch in de schoenen.

Ik weet soms van gekkigheid niet meer wat ik op tafel moet zetten.
    Ik ben om 6 uur pas vrij. Dan moet ik nog koken. Dus het moet
    ook nog eens snel klaar zijn.

Grrr.. Op het moment dat ik dit typ heb ik al geen zin meer in
    vanavond hahaha. :)

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Is het dan geen optie om eten te koken voor in de diepvries? Ik zorg vaak dat er een portie pastasaus, chilli con carne of iets van rijst ofzo in de diepvries ligt. Ik ben soms een paar weken alleen met de kinderen ( = 2 moeilijke eters dus.. ) en word dan echt wel gek van meer als een week alleen aardappels en vissticks zeg maar. Dus schuif ik ook gerust hun een bakje rijst met wat kroepoekjes ( cassave ) een schepje mais uit blik en een gekookt ei voor terwijl ik iets uit de diepvries opwarm. Enneh om eerlijk te zijn krijgen ze dan nog niet eena altijd echt rijst-groenten-vlees/vervanger maar denk ik soms ook wel "jullie eten toch niet" maar tip dus; diepvries! Elke avond een aardappeltje en stukje vlees voor jezelf zou ik ook gek van worden! Stamppot kan je ook voor meerdere dagen maken, wat kaas erover en even in de oven...

9. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Het blijft een lastig iets.
    Zoals gisteren heb ik macaroni gemaakt. En nog wat extra bewaard
    zodat ik dat vanavond bij zoonlief voor kan zetten. Wij eten
    dan zelf pizza ofzo. (voel ik me altijd zo schuldig over dat wij wat
    anders eten dan hij) Maar manlief zegt altijd: Nou en? Pizza eet
    hij ook niet. Dus wat maakt dat nou uit.

Stamppot maak ik ook wel vaak. Stamppot boerenkool ben ik gek
    op. Maar ja, zoonlief eet natuurlijk ook dat niet. :p

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Joh, pizza eten mijn kinderen ook niet. Mn zoon is wel gek op de pizza korsten. Maar als hij het niet lust, dan eet hij toch lekker pasta?

11. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Mijn dochter heeft ook een lange fase gehad. Ging alleen om het avondeten trouwens. Ik heb nooit moeilijk gedaan en we hebben het gezellig aan tafel. Langzamerhand eet ze steeds meer.

Wat ik gister trouwens heb gedaan: pannenkoeken gemaakt met geraspte wortel. Dat zag ze niet en het proeft gewoon zoetig ;)

12. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Kook dan dingen die jij lekker vindt, zodat je met minder tegenzin kookt. Hij eet wel of hij eet niet, maar jij bent er ook nog!
    Misschien vindt hij het leuk om te helpen. Bij aardappels schillen zet je een pan water op tafel, schil jij de aardappels, geef die aan hem. en mag hij de geschilde aardappels in de pan doen. Je kunt hem de ui laten pellen voordat je deze snijdt. En snoep zelf tijdens het koken van alles wat je rauw kunt eten. Paprika, tomaat, komkommer, wortel... Bied hem ook een stukje aan, en als hij nee zegt is dat prima.
    Hij gaat misschien niet direct beter eten (misschien ook wel!) maar als je zijn interesse in het proces van koken een beetje weet te wekken, dan ben je al een stapje in de goede richting. Misschien wil hij in de lente wel samen met jou wat "eetbare plantjes" kweken. Van een goede cherrytomatenplant heb je veel plezier, en misschien vindt hij het leuk om te kijken wat er gebeurt als je een ui in de grond stopt.

Nog een andere invalshoek: Misschien is hij moe? Je schrijft dat je pas om 6 uur vrij bent en dan nog moet koken. Sommige kindjes vallen echt al om half 7 om van de slaap op die leeftijd en zitten dan niet te springen om voedsel. In dat geval zou ik echt vooruit koken en invriezen, zodat je binnen 10 minuten na thuiskomst iets op tafel hebt.

Pittige situatie. Ik kan me je frustratie zo goed voorstellen, maar loslaten en blijven aanbieden lijkt me de enige oplossing.

13. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Mijn kinderen eten ook beter om 17:00 uur dan na 18:00 uur.

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Ohja zo laat eten kunnen wij ook niet hoor! Dan eten ze niets meer en zitten alleen maar te jammeren aan tafel....

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ik snap dat echt wel hoor...maar als jij er (negatieve) aandacht aan geeft door met een zuur gezicht bv aan tafel te zitten dan gaat hij iig nooit eten. Je kunt toch van je eigen eten genieten en voor hem gewoon een bordje neerzetten

16. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Dankje voor de tips! Ik sla alles op haha. Alle tips zijn welkom hihi.
    Maar ik weet dat we laat eten op 2 dagen, de dagen dat ik moet
    werken. Maar de overige 5 dagen eten we om 5 uur en dan is
    het hetzelfde liedje. Dus dat zal wel niet de oorzaak zijn. :)

En hij slaapt nog tussen de middag. Tot een uurtje of 3 half 4.
    Dus ik weet niet of het aan vermoeidheid ligt.

17. penseel

penseel Niet meer actief

Los laten is ook mijn enige en echte advies.

Eerder eten is vaak ook beter. Mijn kinderen zijn 16.00 uur al zo ver dat ze vragen wanneer gaan we eten ik eet vrij vroeg voor vijf uur in elk geval.

Ze gaan naar school en daarna hebben ze honger. ik geef rond 1900 uur of later dochter nog wel een boterham zo gegroeid in de afgelopen jaren. ZE gaat steeds beter mee eten. Ik hou altijd rekening met het eten wat ze wel lekker vinden.
    Ik heb al jaren geen zuurkool gekookt!! bijvoorbeeld en ik vind het zo lekker haha.

Van de week had ik verse soep gemaakt mama wel tomaten soep ja het is tomaten soep.. ze wilde niet. Ze dacht de soep die ik soms in blik hebt haha. die vind ze wel lekker dus blik open gemaakt die staat er in geval van nood.. Ook een hap hoefde ze niet meer prima.

Ze is niet te doen ze groeit goed. Eet graag fruit brood kaas op brood enzo toetje ook goed te doen spinazie doperwt/peen bruinen bonen sperziebonen ect ect dat gaat er allemaal prima in. Boerenkool ook dan zeg ik dat het spinazie is. Ze eet alleen nog steeds niet goed vlees maar ze lust wel een plakje ham zo krijgt ze toch vlees binnen..

Ach heel verhaal maar los laten is zeer belangrijk en niet moeilijk doen.

Deel Deze Pagina