Hooi allemaal, Ik heb wat meer vraagjes over het beginnen met hapjes & zou het fijn vinden als jullie me op weg zouden helpen. Mijn dochtertje is as Zondag 4mnd en vertoont al enkele weken tekenen dat ze wil eten, dus zouden we binnenkort willen beginnen met bijvoeding. (Ik hoef overigens geen negatief commentaar op het feit dat ik wat "vroeg" beginnen wil met bijvoeding). * Ik wil beginnen met groenten, en naast potjes ook zelf pureren. Mag je ook potgroenten gebruiken of moet het perse vers? Mijn vriend lust niks qua wortel, broccoli, bloemkool etc. en daarom zouden potgroenten ipv verse groenten voor mij voordeliger zijn. * Ik wil ook graag zelf fruithapjes pureren, bijv. banaan, liga sinaasappel. Alleen heeft dochterlief een slechtere stoelgang (door jbpm redelijk goed) en vroeg me dus af of dit wel een verstandige keus is, ivm de banaan.. * Hebben jullie nog tips om te beginnen? Vast bedankt! ( *
In potgroente zit ook zout dus dat zou ik zeker nog niet geven tot 1 jaar. Liga sinasappel zou ik niet geven. Sinasappel is niet goed voor de darmen en mag tot 1 jaar beter van niet. Fruit kan je dan beter (gekookte) appel, peer of mango geven. Wat betreft groente denk ik dat het toch beter is om wel wortel, broccoli, boontjes of bloemkool te koken en pureren. Dat kan je dan in ijsblokbakje invriezen en steeds 1 of 2 ontdooien, opwarmen en geven.
Oh dat is inderdaad wel slim, in ijsblokjes invriezen! Ja ik dacht ook al dat potgroenten niet konden, ivm alle toegevoegde stoffen dus dan gaan we gewoon voor vers. Dat van fruit wist ik niet, (liga-sinaasappel) en ik zou er rekening mee houden. Dankje voor je reactie.
Wij zijn twee weken geleden begonnen met groentehapjes. Ik heb wortels gekookt en gepureerd en courgette. Van 1 groente kon ik en stuk of 6 kleine bakjes vullen, die staan in de vriezer. Bij de Blokker hebben ze handige vierkante bakjes van 200ml. Verder heb ik diepvriesroosjes bloemkool gekocht voor als ik een keer snel één hapje wil maken zonder meteen allemaal bakjes te moeten vullen. Sowieso in het begin altijd elke groente of fruitsoort 3 dagen achter elkaar geven zodat je kunt zien of je kindje er allergies op reageert. Mijn dochter vond er na een week proberen nog niks aan en deed haar mond echt niet open als de lepel tegen haar lip kwam. Ik ben dus weer gestopt en probeer het over een paar weken nog een keer. Sinaasappel, kiwi en aardbei zijn allergeen, ze adviseren die het eerste jaar niet te geven. In Liga zitten gluten, die mag je pas na 6 maand geven. Sommige groenten kunnen babies met 4 maand ook nog niet tegen, bijvoorbeeld koolsoorten. Ik vind zelf dit schema erg handig hiervoor: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden
Dankjewel voor je reactie! Had idd al eens eerder gelezen om 1 soort meerdere dagen achter elkaar te proberen. Ben benieuwd hihi. Denk dat wij ook met wortel beginnen. Als ze op mama lijkt vind ze dat heel lekker hihi. Ja goed dat jullie het zeggen! Geen liga met sinaasappel etc. dus! Vriendin van mij raadde het aan, maar wacht er nog een paar mnd mee! Zij geeft haar kindje al vanaf een week of 8 afentoe fruit :O Dat gaat mij te ver hoor.. Maargoed, haar kindje, haar keus. Ben blij dat ik hier advies kan vragen want wil mn.meisje niks verkeerds geveb! Zal morgen ff op mn werk kijken, wij hebben ook vershouddozen in de aanbieding & anders.us blokker op de hoek hihi. Ben benieuwd hoe ze het vind en anders net als jullie later opnieuw proberen