- Spoed - Kolven, hoe (lang) bewaren, opwarmen etc?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Demino, 3 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Ik heb even wat hulp nodig.

Onze dochter is nu 5 dagen oud. Al vanaf dag 1 loopt de voeding eigenlijk heel goed. In het ziekenhuis waren ze verbaasd om hoe goed ze aanhapte en de kraamverzorgende en verloskundige zijn helemaal laaiend enthousiast omdat ze het echt goed ligt te drinken allemaal. Ik was zelf bang dat ik niet genoeg zou hebben, maar het gaat gelukkig allemaal als een trein.

Nu heeft de kz mij verteld dat het aanhappen de eerste weekjes gevoelig kan blijven, maar dat dat af moet nemen als ze een paar slokken op heeft. Rechts werkt dat zeker zo. Het is heel gevoelig, soms een klein beetje gemeen, maar op dit moment loopt die kant gewoon goed.
    Alleen links.. Gisteravond heb ik echt zitten huilen omdat het zo'n pijn deed. Ze lag wel goed aangelegd, maar op de een of andere manier bleef het ook pijn doen bij elke slok.
    Vanochtend heb ik het direct met de kz besproken en die heeft even naar mijn tepel gekeken, maar ze vond het er niet heftig uitzien. Een klein korstje, meer niet. Ze zei er nog bij dat ze niet wilde suggereren dat ik het dramatiseerde, maar dat het dus echt meeviel. Afijn, de rest van de dag maar gewoon op de kiezen gebeten.. Maar toen ze eenmaal naar huis was en ik weer een voeding moest doen, kon ik wel door de grond zakken. Ik zat gewoon te vloeken en weer te huilen bij het aanleggen en ik kan me dan ook niet meer ontspannen. Zit alleen maar op de klok te kijken wanneer het klaar is.. en ik heb geroepen dat ik dit niet meer zie zitten en wel lekker overstap op de fles. Mensen kinderen, ik durf gewoon niet meer!
    Toen ze klaar was met drinken had ik het idee dat er een soort blaartje op mijn tepel zat, die helemaal hard was geworden ook. Een halfuurtje later was ie geslonken.. Maar als er al iemand naar mijn tepel wijst doet het al zeer!

Na een tijdje huilen besloot mijn man de verloskundige te bellen. Zij adviseerde ons een kolf te huren en nu even 24 uur te kolven, zodat mijn tepels wat tot rust kunnen komen. Ze vond dat ik geen overhaaste beslissingen moest nemen.. Ik wilde namelijk héél graag borstvoeding geven, maar op dit moment denk ik alleen maar 'waar ben ik aan begonnen' en zie ik het dus gewoon niet meer zitten. Het is heel dubbel..

Nou goed.. Manlief heeft een dubbele kolf gehuurd vanmiddag. Het duurde allemaal heel erg lang, dus in de tussentijd heb ik dl de rechterborst gegeven. Links heb ik ook heel eventjes geprobeerd, maar daar stopte ze ook al snel. Wat ik op dat moment niet erg vond.
    Eenmaal thuis nogal uitpluizen hoe het allemaal werkt.. Maar ik denk dat het wel gelukt is. Die trompet zeg maar is eigenlijk te groot voor mij, maar er is zo op zaterdagavond niet echt veel aan te doen geloof ik..
    Heb uiteindelijk links gewoon leeg gekolft en rechts een heel klein beetje, op gevoel, zodat ik genoeg zou hebben voor precies 1 voeding. Dochter wilde nog drinken en heeft daar 2/3 van opgedronken ongeveer..

Nu komt morgenochtend de kz pas weer en de vk komt ook morgen (weet niet wanneer). Tot die tijd moeten we het dus even zo oplossen.. Maar hoe kan ik dit nou het beste aanpakken?
    Ik neem aan na een uur of 3 weer kolven, maar dan gewoon dubbelzijdig? En hoe bewaar ik de melk het beste? Hoe warm ik het op? Moet zo'n kolf na elk gebruik helemaal grondig schoongemaakt, of volstaat schoonspoelen ook? Ik ben echt een leek wat dit betreft.. Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat iemand mij kan helpen!

2. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik heb geen advies mbt het bewaren en dergelijke, maar begin meteen met het smeren van lanoline/purelan op je tepelkloven (want dat heb je waarschijnlijk).

3. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Dankje voor de tip, dat doe ik inderdaad ook sinds vanmiddag!

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
  5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Elke keer kolven als je voeding zou geven. Max om de drie uur dus. Voeding kan je vijf dagen bewaren in de ijskast of meteen na kolven invriezen. Opwarmen best in een pot kokend water even zetten. Alle elementen na een voeding uit elkaar halen, afspoelen met koud water, afwassen met warm water en steriliseren.

Voor je tepels: het klinkt toch niet alsof je kindje echt goed aanhapt. Na elke voeding best lanoline smeren en zoogcompressen regelmatig wisselen.

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Hou het wel goed in de gaten. Wat shakes ook schrijft, ergens gaat het aanhappen toch niet goed.Tijdelijk kolven om het wondje wat te laten genezen is prima. Maar krijg je toch weer klachten, is het niet nodig om te stoppen hoor! Dit soort problemen komen zo vaak voor in het begin. Je moet dan wel gaan bekijken waar het niet goed loopt,een lactatiekundige mee te laten kijken. Dan is de beperkte kennis van de vk en kV niet voldoende. Nogmaals,stoppen hoeft niet 👍

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mother mates hebben mij heel erg geholpen! Zijn siliconen kompressen, blijven een weekje goed maar dan zijn je tepels wel gewend. Ik heb ze bij allebei de kinderen gebruikt, ondanks goed aanhappen toch kloven. De mother mates houden je tepels zacht en zorgen dat je geen korsten krijgt. Want dat doet het meeste pijn, dat die korsten open gaan.

8. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Dank vast voor jullie antwoorden. Steriliseren na elke voeding dus?

Het is zo dubbel. Ik zit nu met al die emoties en kraamtranen haha en voel me even verloren! Ik wil zo graag het allerbeste voor mijn kindje, zoals elke moeder dat natuurlijk wil.. En door over te stappen op de fles heb ik het gevoel dat ik gefaald heb en mijn kind tekort doe. Maar die borstvoeding zie ik zooo niet meer zitten op dit moment.. Ben gewoon helemaal bang als ik haar moet aanleggen en stel het soms een beetje uit! Pffff

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als je je zo voelt, dan zou ik echt even kolven tot de kloven weg zijn. Ik had het ook bij mijn zoontje, die nu drie maand is. Heb een tijdje gekolft, tot ik er weer gerust in was. En het is allemaal nog goedgekomen :)

Zoals een wijze dame mij ooit zei: nooit stoppen in een dip. Wacht een dag of twee, en als je dan nog wilt stoppen, doe het dan met een gerust geweten.

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Herkenbaar! Ik had hetzelfde bij de oudste, zat iedere voeding te huilen van de pijn en zag er zó tegenop, voelde me daarom zo rot ook... Mijn kraamverzorgster en verloskundige zeiden dat dochter prima aanhapte en goed dronk, dus volgens hen hoorde die pijn er gewoon bij en moest ik er gewoon doorheen... een vriendin adviseerde toch eens een lactatiekundige te bellen, dat heb ik gedaan en zij keek mee met een voeding. Wat bleek? Dochter lag niet goed aangelegd! Ik kreeg tips waar ik echt wat mee kon en daarna ging het heel snel beter; mijn kloven konden ook goed genezen doordat ik beter aan kon leggen. Hier was het de truc om dochter met haar neus ter hoogte van mijn tepel te leggen en haar dan te laten happen, gewoon rustig zelf laten happen dus. Kraamzorg had me het jelemaal verkeerd geleerd, waardoor dochter scheef aan de tepel lag en dat veroorzaakte die pijn en kloven. Daarnaast ramde de kraamzorg dochter tegen mijn borst bij een grote hap; dochter schrok daar van en 'beet' dan, ze dronk 'bijtend'...

Dus mijn advies; lactatiekundige bellen! Die weten écht meer dan kraamzorg en verloskundige als het om borstvoeding gaat.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Steriliseren deed ik 1 keer per dag. Tussendoor na elke kolfbeurt afspoelen, eerst met koud water, dan met heet water, en aan d lucht laten drogen.

Had je mijn tip over mother mates ook gelezen? Kan dat echt aanraden!

12. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Okee. Bedankt voor jullie lieve woorden, daar heb ik wat aan!
    Eerst maar eens rustig kolven en dan zien we morgen wel eventjes verder..

13. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    morgenvroeg direct een lactatiekundige laten bellen door de kraamzorg. En dan ook zondag laten komen, dit is echt spoed.
    Het kan zijn dat het tongriempje wat te kort is, waardoor je kindje niet goed aanhapt.
    Kom op he, het gaat vast goed komen. Ook met kolven, goed ontspannen, want kolven moet je ook leren.
    Ontspan. Iedere druppel is goud waard.

14. Rosy90

Rosy90 VIP lid

29 jul 2014
    9.546
    6.410
    113
    Vrouw
    En met een tepelhoedje laten drinken?

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat kan, maar dan niet zonder advies van een lactatiekundige. Anders haal je jezelf mogelijk nog meer miserie op de hals.

16. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Idd!

17. Woezie

Woezie Lid

21 nov 2016
    58
    24
    8
    NULL
    NULL
    Ah wat ontzettend naar dat het zo een pijn doet!! In de eerste week heb ik ook wel mijn momenten gehad dat ik echt even m'n kiezen op elkaar moest bijten. Ik smeerde m'n tepels in met bepanthem na elke voeding. Dat hielp bij mij heel goed. Ik had op een gegeven moment ook kloofjes, blaren en korstjes maar echt door de bepanthem waren ze snel weg. Maar kan heel goed begrijpen dat je er enorm tegen opziet om te voeden maar echt, hou vol!! Het wordt echt beter! En idd een lactatiedeskundige inschakelen, die hebben zoveel meer kennis over bv dan een kraamverzorgster!

Wat betreft de kolf, voorheen kolfde ik 3 x op een dag als ik werkte. Na elke kolfbeurt spoelde ik hem om met water en in de avond thuis deed ik alle onderdelen in een pan met kokend water. Maar op de dag zelf spoelde ik het gewoon goed om.

Als je melk afkolft is t idd 5 dagen goed in de koelkast, 24 uur uur goed buiten de koelkast en als je de koude melk opwarmt dan is t een uur goed. Oja, als je melk ontdooit uit de vriezer moet je het binnen 24 uur gebruiken. Melk opwarmen kan eventueel au bain Marie maar hier wordt eigenlijk een flessenverwarmer gebruikt. Iig nooit in de magnetron. En t mag niet boven de 38 graden komen uit m'n hoofd omdat je dan ook goede stoffen weg kookt als het ware.

Waar ik later achter kwam, stel je hebt teveel melk opgewarmd dan hoef je het niet weg te gooien maar kan je het in een pan doen en tot kookpunt laten komen en dan snel laten afkoelen in de koelkast, dan kan je het nog een x gebruiken. Er zijn wel wat gezonde stoffen verloren dan maargoed je hoeft het niet weg te gooien ;) kwam ik helaas te laat achter dus er is hier veel melk door de gootsteen gegaan bij de oppas. Haha

Succes!

18. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Ach meid, wat naar dat t zo'n pijn doet.
    Ik had na 1 keer (verkeerd) aanleggen in t ziekenhuis ook al mega kloven, diep en helemaal rondom. De "blaartjes" die jij noemt heb ik ook gehad, soort bloedblaren. Maar goed nieuws: de pijn gaat over!
    Wat mij heel veel verlichting gaf na t voeden waren die hydropads, zeker als ze uit de koelkast komen. Heb ook al heel snel een lactatiekundige ingeschakeld, die heeft het aanleggen gefinetuned :p
    Maar misschien heb jij idd een tepelhoedje of iets dergelijks nodig, dat kan zij het beste beoordelen.

Over het opwarmen van melk is het meeste al gezegd, maar t mag dus niet in de magnetron en ook niet in bain-marie met kokend water, want dan gaan de eiwitten (oa antistoffen) kapot dat is een beetje zonde...
    Beste gewoon in bain-marie iets boven lichaamstemperatuur (je moet je vinger er zonder pijn in kunnen stoppen), die kleine hoeveelheden zijn dan ook binnen 10min op temperatuur.

Heel veel succes en hou vast aan het idee dat het beter wordt ;)

19. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Bij mij bleef het ook pijnlijk. Ik ben met tepelhoedjes gestart en dat scheelde enorm maar hij dronk nog steeds niet goed leeg dus toen heb ik 7 maanden lang fulltime gekolfd, ik weet wel zeker dat als dat niet nodig was geweest ik nog steeds zou borstvoeden nu. Ik hoop dat je een goede oplossing vind met de lactatiekundige.

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Wat trouwens eigenlijk best belangrijk is...
    Met een pasgeborene, waarbij het aanhappen niet lekker loopt, is het eigenlijk beter om geen flesje te geven maar melk te geven via fingerfeeding..op die manier heb je minder kans dat het aanhappen nog lastiger gaat worden,als je weer zelf gaat voeden. Ik zou er dus voor kiezen om alsnog de fles,te laten staan.

Heb je al contact gehad met een lactatiekundige ?
    En hoe gaat het nu?

Deel Deze Pagina