Zit er n btje doorheen, onze zoon eet nog steeds geen stukjes groente of fruit. Zelfs geprakt gaat t er niet in, het moet echt gepureerd worden en ook dan weigert hij regelmatig na 5/6 hapjes. Hij kan 5 hapjes goed eten, proeft dan een stukje, spuugt alles uit en weigert om nog maar iets van de maaltijd te eten. Huilt, duwt weg, spuuht uit, als je nog eens probeerd raakt hij helemaal overstuur, dus doorgaan heeft dan al helemaal geenzin meer. Hij eet wel gewoon brood, liga, soepstengel, plakje kaas of vlees. Maar dus geen wortel, tomaat, komkommer etc. Of een maaltijd waar stukjes in zitten... ik weet t echt niet meer hoe ik het nog kan aanpakken. Dit al gesprobeerd: spelletjes van gemaakt, enthousiast reageren en complimenteren als hij het probeert, samen eten en delen, niets anders geven en steeds hetzelfde weer voorschotelen wat hij dan blijft weigeren waarbijhij zelfs een keer bijna 12uur niets gegeten had en alleen maar huilde van de honger, maar de stukjes bleef weigeren.. zucht* heeft allemaal geen zin... zit er echt doorheen! Moet zeggen dan ik na weigeren vaak nog 1 of 2x aan biedt en dan ermee stop. Wil niet dwingen. Volgens arts niets medisch aan de hand. Sta dus open voor suggesties, wil vanalles proberen. Ben ook benieuwd of anderen dit herkennen..
Wat gebeurt er als je hem gewoon zelf laat eten? Steeds 1 of 2 stukken voor hem neer leggen en zelf laten voelen/proeven etc. Zeker op die leeftijd moest je hier echt niet meer proberen om haar te voeren, want dan at ze liever niks...
Thnx voor t meedenken! Maar helaas. Zelf eet hij ook niks, duwt bordje/bakje of stuk fruit weg, gooit op de grond en begint te huilen :s
En zelf een lepel geven om te eten en zelf tussendoor steeds een hapje in z'n mond stoppen?? (roep maar iets?)
Dat gaat tot nu toe nog t beste ja! maar altijd maar even, want als hij stukjes proeft spuugt hij dus weer alles uit en wil hij niks meer. Als ik t goed gepureerd heb krijg ik er op die manier wel het meeste in! Snap gewoon niet dat hij wel brood zelf eet en liga e.d. maar dat het echt fruit/groente/aardappelen zijn waar hij zo moeilijk over doet. Maar schijnbaar is het niet perse de smaak, want gepureerd eet hij het wel... :s jammer datie nog niet kan vertellen wat er is..
Ik zou er geen strijd van maken, maar gewoon alles blijven aanbieden. Misschien de boterham eens beleggen met fijngemaakt fruit, smoothie maken met fruit en yoghurt, schijfjes komkommer op de boterham. Misschien dat je zo wat naar binnen kan smokkelen. Ik leg altijd gewoon stukjes weg voor mijn dochter, uiteindelijk is ze dan altijd zo nieuwsgierig dat ze het vanzelf in haar mond stopt. Soms eet ze veel, soms eet ze weinig. Gelukkig gaat fruit hier altijd heel goed, avondeten wat minder.
Bij het avondeten kreeg Lisa altijd een potje, en wat stukjes van ons op haar blad. Daar at ze eerst niets van. Op een gegeven moment begon ze haar potjes slecht te eten en opeens begon ze ons eten mee te eten. Ik denk dat ze toen 14 maanden was. We hebben met haar wat problemen met eten gehad (van 2,5 tot 8,5 maand), maar dit pikte ze relatief snel op. Probeer er relaxed in te staan, dat pakt een kind ook op. Het komt uiteindelijk wel goed.
Oh, gepureerd gaat wel goed? Mijn dochter heeft een hekel aan prut met stukjes. Dat wordt gegarandeerd uitgespuugd. Het is óf glad pureren óf echte stukjes die ze zelf vast kan houden.
Het is voor kinderen ook heel vreemd om iets gepureerd met stukjes te eten... Zo werd yoghurt met stukjes fruit hier altijd uitgespuugd! Als je denkt iets zonder kauwen door te kunnen slikken en er zit ineens een stukje in zou ik het ook vies vinden... Maar goed, daar heb je niks aan! Misschien toch een kwestie van 'de aanhouder wint'?? Ik heb op die leeftijd in ieder geval niks anders meer aangeboden, maar blij slecht/ niet eten wel een stuk fruit als toetje... En vaak hielp het ook door gewoon maar neer te leggen en verder niet te veel aandacht aan te besteden!