hallo wat gebeurt er als je langer dan 5 dgn 0,5mg xylometazoline hebt gebruikt terwijl je zwanger bent?? en ik ben in de kerstvakantie ziek geweest en toen in januari ook weer een week en nu weer en al die keren slikte ik 2x per dag 1 paracetamol kan dit allemaal kwaad?
Ik heb momenteel bijholteontsteking en omdat ik zwanger ben krijg ik van de dokter geen medicijnen. Het enige dat ik mag nemen is paracetamol (vorige week was t zo pijnlijk dat ik een paar dagen het maximum van 8 per dag heb geslikt) en neusspray. Hij heeft aangegeven dat ik dit langer dan een week mocht gebruiken. Ik lees met interesse mee, ben benieuwd naar andere ervaringen.
Wat er bekend is in de farmaceutische industie: Langdurig gebruik van hoge doseringen kan mogelijk leiden tot vermindering van de doorbloeding van de placenta. Advies: Kan, voor zover bekend zonder gevaar voor de vrucht, overeenkomstig het voorschrift en niet langer dan een week worden gebruikt tijdens zwangerschap. Herhaalde behandeling tijdens zwangerschap vermijden. Gebruik afwegen wanneer sprake is van hypertensie.
De reden om xylometazoline niet langer dan 5-7 dagen te gebruiken komt omdat bij langdurig gebruik de kans op 'rebound-congestie' optreedt. Dit betekent dat door gebruik van de stof xylometazoline er juist het gevoel van een verstopte neus kan optreden. Hierdoor ga je door met het gebruik van de xylometazoline en worden de klachten alleen maar erger. Tijdens een zwangerschap mogen zowel xylometazoline als paracetamol volgens voorschrift worden gebruikt.
de neusspay mag je gebruiken alleen niet langer dan 7 dagen ivm tegengestelde reactie! en paracetamol is totaal geen probleem! ik ben nu ook ziek en gebruik 4a5 perdag!
ik heb de neusdruppels wel langer dan 1 week gebruikt van 0,5 mg xylometazoline...krijgt mijn kindje nu daardoor problemen????
nee je kindje krijgt er volgens mij geen problemen mee. dat weet ik niet zeker maar ik denk t persoonlijk niet. maar bij twijvels even huisarts of apotheker bellen?!?!?!?!