Mijn zoontje slaapt meestal eind van de middag nog 3 kwartier en is dan vanaf 17/17:30 wakker, eet dan zn warme maaltijd rond 18 uur en stort dan zo rond 19/ 19:30 al in... Zn laatste fles geef ik voor het slapen, maar aangezien dat kort op de warme maaltijd zit geeft ie vaak een boel terug. hij geeft ook geen trek aan. Wakker maken rond bijvoorbeeld 21 uur was geen succes (chagerijnig!). Minder melk geven wil ik liever niet ivm doorslapen en hij krijgt nog maar 3 flessen. Avondeten vervroegen lukt haast niet ivm KDV/ werk en zn slaapje. Hoe doen jullie dat? Geven jullie de fles ook wel eens in combi met de warme hap? Of is dit niet gebruikelijk? kan me voorstellen dat ie dan wel uber-vol zit... Wanneer gaat die laatste fles eraf?
Ja lastig! Wij zijn sowieso wel die fles met ik denk 6,5 a 7 maanden gaan minderen naar 150/6. Maar wij geven zijn avondeten om 5 uur of tegen half 6 (ligt eraan of wij mee-eten of niet). Laatst was mijn man wat laat en kreeg hij om kwart voor 6 zijn eten, en toen dronk hij zijn fles om half 7 ook niet leeg. Dus ik denk dat er niets anders op zit dan of minder avondeten, avond eten eerder, fles later of minder fles.
Hoeveel uur zit er dan tussen het avond eten en de fles? Ik begrijp uit jouw verhaal dat er soms nog geeneens een uur tussen zit? Ik probeer er minstens 1,5 uur tussen te laten, wat dus vaak niet lukt. Maar korter maakt dus niet veel uit? En minder melk geven heeft geen invloed op zn doorslapen dan? Daar ben ik ook wat huiverig voor... Hij slaapt nu zo lekker van ca 20-7/8!
Hier heeft minder melk geen invloed gehad! Er zit meestal 1,5 uur tussen zijn avondeten en fles. De laatste tijd wat minder, vaak een uur. Hij krijgt om half 7 die fles en om 5 uur a half 6 eten we/hij.
Kunnen ze op het kinderdagverblijf niet zijn warme hap geven? Op de dagen dat ik werk geven hun de groentehap, zodat de tijd bijna ierder dag hetzelfde is. Tegen 16.30 uur, dan krijgt ze om 19.00 uur haar laatste fles en die drinkt ze meestal wel helemaal leeg.
Mijn dochter krijgt om 6 uur haar groente (nou ja, ze eet nooit veel) en om half 8 haar fles, want zij stort ook in rond kwart over 7/half 8. Als ze veel groente heeft gegeten laat ze ook wel wat van haar fles staan! Afijn, heb dus eigenlijk geen goede tip!
Hier hetzelfde verhaal. Iris krijgt ook rond zes uur pas haar warme eten. Daarna leg ik haar in bed. Meestal slaapt ze dan een half uurtje. Rond acht uur krijgt ze de laatste fles. Boekje lezen, pyjama en het bed in. Zonder het slaapje na het eten stort ze ook in rond 18.30-19.00 uur. En een volle fles meteen na het eten lijkt me ook niet fijn. Denk dat ze dat niet zou drinken.
Als ik mijn zoontje zou laten slapen na het eten )betwijfel of dat lukt aangezien hij dan nog maar net 1 uur wakker is geweest) dan gaat ie meteen in zn slaapmodus voor de nacht. Heb het weleens geprobeerd om m bijv om 19 uur naar bed te brengen en dan later wakker te maken maar dit was geen succes omdat ie echt uit zn hele diepe slaap moest worden gehaald. Op het KDV zn warme hap geven wordt wel heel vroeg. ik haal m rond 17 uur dus zou hij al om 16:30 zn eten moeten krijgen terwijl hij om 15 uur nog een fles heeft. Bovendien maak ik zelf zn eten. haha, erg lastig he? @ Merijn: dit stelt me wel gerust dat ie niet minder goed doorslaapt met minder voeding. Ik denk dat ik dat dan maar ga proberen. bijv 165 ipv 200cc. Afh hoeveel tijd ertussen de maaltijd en de melk zit. Krijgt ie dan niet te weinig melk binnen ivm vitamine D, calcium etc?
druif, hoe laat krijgt hij zijn 3 flesjes dan? ik lees om 15.00 nog eentje... maar hoe laat dan nog meer? mijn zoontje krijgt om 16.30/17.00 zijn warme hapje (op het kvd en thuis ook), krijgt dan om 19.00/19.30 uur zijn fles en stort dan in. maar hij krijgt om 15.00 zijn fruit en wat drinken en daardoor lust hij 1,5 uur later zijn groente wel.
Nathan eet altijd rond half 6. Als wij werken ietsje later, kwart voor 6. 19.00/ 19.15 krijgt Nathan zijn avondpap. (Nathan wil geen fles meer) De laatste tijd krijgt hij dit ook niet helemaal meer op. Meestal krijgt hij nu 150 ml, dit lukt dan nog net. Wij zitten heir trouwens wel op de minimale hoeveelheid melk volgens mij. Voor het slapen maakt het bij Nathan namelijk niets uit. Laatst hadden we ;s avonds oppas en wilde nathan helemaal geen pap, sliep gewoon door tot 7 uur..
Zo tegen 18.00u krijgt Vicky haar groentehap. Is ze moe dan gaat ze lekker slapen, ik laat haar slapen tot maximaal 20.30u maar meestal wordt ze iets eerder wakker en krijgt dan de laatste fles.
Isabella krijgt nog 4 flessen en fruit en groente, maak haar altijd nog wakker om 23.00 uur voor een fles. heb dit ook vanaf de geboorte gedaan dus ze is het gewent, ze zou uit zichzelf niet wakker worden voor de fles van 23.00 maar weet eigenlijk niet of ze er zonder kan durf dat nog niet echt aan ben bang dat ze dan voor half 8 wakker word en ben echt een slaapkop dus dat vind ik niks hahaha... ik geef isabella haar derde fles om 18.00 uur en groente om 7 uur een uurtje later dus, als ik eerst groente geef wil ze de fles niet meer, maar als ik het omdraai lukt het wel...misschien is dat een idee totdat het slaapje er straks af is? dan kun je het weer omdraaien en eerst groente geven en daarna de laatste fles? succes
Dit is mijn schema: 7-8: 200 FV + fijne granen 11: 2x fruit 12:30: boterham + thee naar behoefte 15:00: 165cc FV 18:00: warme hap en dan zo laat mogelijk, maar toch meestal ca 19:30 200 FV, maar hiervan geeft ie hele golven terug. Gisteren nogmaals 200 voor de nacht geprobeerd, maar vanavond ga ik toch echt 165cc proberen want dat gespuug lijkt me niet goed. Tis ook zo'n gulzig kind, hij moet en zal alles opdrinken! Dan dus liever een kleine fles want blijkbaar geeft ie zelf niet aan als hij vol zit. Doet me goed om te horen dat anderen dus ook soms kleinere flessen geven en dat het voor het slapen niet uit maakt. Maar als ik 1 fles van 200 geef en 2 van 165= 530cc, krijgt ie dan niet te weinig voedingsstoffen? Vanaf wanneer moet je vitamine D toevoegen?
Ik zit ongeveer met hetzelfde probleem alleen geeft Luca de voeding niet terug maar duwt hij gewoon de fles weg en draait zijn hoofd weg. Hij krijgt zijn avondeten standaard rond 17.00 uur en zijn laatste fles om 19.15/19.30 omdat hij dan zijn ogen niet meer open kan houden. Hem later de fles geven heeft ook geen zin want dan slaapt hij zo vast dat hij niet meer wakker te krijgen is. Vroeger dronk hij dan slapend zijn fles leeg maar dat lukt nu niet meer. Die laatste fles is echt een ramp om hem te geven. Eergisteren dronk hij hem helemaal leeg (180cc met 6 schepjes) maar gisteren weer niet hoor. Na 50cc duwt hij de fles weg, dan ga ik maar zijn luier verschonen en doe zijn slaapzakje aan, weer proberen en weer 40cc drinken, een beetje spelen, wiegen, boertje laten, weer proberen en 40cc gedronken. Gisteren dus met veel pijn en moeite 120cc op. Ik doe er wel twee schepjes bambix in, dat vult dan toch nog iets meer. Meestal slaapt hij hier wel de nacht op door tot 07.00. Vanacht is hij twee keer even wakker geweest. Vanmorgen vond ik hem met zijn hoofd naar beneden en overdwars in zijn ledikant terwijl ik zijn slaapzak nog onder matras heb gestopt. Waarschijnlijk is hij van zijn eigen gedraai wakker geworden. Luca drinkt nog minder dan jouw kindje. Hij drinkt 's ochtends 200cc, tussen de middag soms ook maar 120cc en 's avonds ook maar 120cc, dat is dus 440cc opvolgmelk per dag als ik geluk heb. In het schema van het CB bij ons staat bij 7-9 maanden, 2x200cc opvolgmelk per dag met papgranen. Hij krijgt dat dan niet in 2 flessen maar in drie. Verder drinkt hij zo'n 100 tot 150cc water en diksap per dag. Ik sta dus ook open voor advies wat betreft de laatste fles. Wanneer je extra vitamine D moet geven dat weet ik ook niet, dus hoor het ook graag. Veel liefs Nataly
De laatste rond 19:30 is de bedoeling maar net als jou haalt hij dit niet dus nu rondt 18:15 meestal, Is niet ideaal maar ik kan hem niet wakker maken voor een fles.. Is hij gelijk de hele nacht wakker
@ mamalijntje: drinkt ie dan 200cc op of minder? @ nataly1972: ja, hier dus precies hetzelfde eigenlijk alleen duwt mijn zoontje de fles niet weg maar blijft stug doordrinken met als gevolg dat er echt veel terug komt... vraag me af of het niet schadelijk is, denk het niet want hij lacht er vrolijk bij... maar helemaal gezond lijkt me het niet. Jouw zoontje drinkt inderdaad ietsje minder opvolgmelk dan de mijne. Weet iemand hier of je kind voldoende voedingsstoffen met de normale vastevoeding binnenkrijgt? En wanneer dat je vitamine D moet toevoegen? Of hij genoeg calcium ed binnenkrijgt met max 500cc opvolgmelk? Of moet ik er dan yoghurt bij gaan geven na het eten spuugt ie dat ook uit, is gewoon teveel voor hem). @ Nataly1972: Slaapt jouw zoontje wel gewoon door op 120cc voor de nacht? Twijfel soms ook of ik er fijne granen bij moet doen. Enerzijds wil ik dat ie niet wakker wordt van de honger, anderzijds valt dit ook weer zwaarder op de maag dus meer spugen... (en in jullie geval wrs ook minder drinken...) Heb het idee dat mijn zoontje voor zijn leeftijd aardig wat wegstouwd, maar moet ik nu minder voeding gaan geven zodat ie meer FV kan verdragen (tewrijl je uiteindelijk juist van de flesjes af gaat, nietwaar?) Of nu al een fles minderen of de hoeveelheid van 2 flessen spreiden over 3 kleintjes? Ik ga morgen naar het CB, ik heb een hoop te vragen!
Spuugt ie dan niet zo kort na de maaltijd? Das de enige reden waarom ik zo lang mogelijk probeer te rekken...
Nee ik geef soms het groente hapje iets eerder. Maar meestal op 1x na gaat het goed gelukkig. Al zit ik nu in een rot periode met dat hij niets wilt (lees tandjes)
Roos eet rond 16.30 al haar warme op ( ze is dan vanaf 14.30-15.00 wakker ) en wil dan nog even een klein tukkie doen van 17.00-17.45 en ze drinkt dat haar pyamapapje om 19.00-19.30 zo goed als bijna op... Als ze straks die tuk niet meer hoeft te maken,wil ik het avond eten opschuiven en dan zal ze ook minder fles gaan drinken,denk ik...