Bijna 12 maanden :D Met de pot mee eten

Discussie in 'Voeding' gestart door xprincessx, 2 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo ,

Mijn zoontje wordt a.s. Zondag 1 jaar. Hij heeft nu vooral Olvarit als warm eten gegeten, Ik weet dat sommige mensen hier niet zo fan van zijn maar ik vraag hier ook geen mening over. Mijn vraag was hoe jullie schema er uit zag bij 1 jaar ? En hoe doen jullie dat met de pot mee eten ? Want in principe mag ie dus bijna alle behalve tuurlijk toegevoegd zout en dergelijke. Wij koken snel met pakjes en potjes maar heb inmiddels ook begrepen vanwege de zouten en bepaalde kruiden dat dit ook niet zo goed idee is.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Hier waren de schema's met 1 jaar zo...en die zijn nog zo:)

Ontbijt met boterham of cracker of muesli of omelet of pannenkoekjes oid met water/thee
    T: 2 stuks fruit met water/thee
    L: zelfde als ontbijt
    T: 2 stuks fruit en toen rijstewafel of soepstengel of maisboogie (inmiddels is dat ook een koekje of snoepje) met beker diksap
    Avondeten hebben ze altijd met de pot meegegeten. Van begin af aan. Ik kook zonder zout en alles vers dus heb er steeds voor hen uitgehaald wat ze op dat moment mochten.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier was het:
    - ontbijt met brood/crackers/pap/yoghurt met muesli
    - tussendoor een stuk fruit en bijv biskwietje
    - lunch vergelijkbaar met ontbijt
    - tussendoor fruit/rauwkost mix
    - avondeten gewoon alles wat wij aten (is zonder extra toegevoegd zout/pakjes/zakjes)

Er zaten verder nog borstvoedingsmomenten bij in bij de middelste en jongste, de oudste kreeg nog een avondflesje voor het naar bed gaan.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Edit...ipv fruit kan er ook rauwkost staan.

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Vanaf een jaar at ze gewoon met ons mee. Dus ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor, avondeten.

Als je zelf ongezond kookt, kan het makkelijk zijn om gewoon diverse diepvriesgroenten in huis te halen. Pot water laten koken, groenten erin en nog geen kwartier later heb je vitamines op het bord.

6. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Mijn zoontje is nu 14 maanden maar eet slechts af en toe met de pot mee. Wel qua tijden maar niet qua avondeten. Wij eten bijna altijd vers maar veel van wat wij eten is gewoon (nog) niet geschikt voor hem. Wij eten vaak pittig en kruidig, of gewoon dingen die ik een kind zonder kiezen niet zie eten (biefstuk, roti, risotto met flink wat ui, knoflook en witte wijn). Ik kook meestal voor mijn zoontje apart, vaak wel met de ingrediënten die wij ook eten en die hij kan eten. Wat er over is vries ik in. Ook heeft hij echt moeite met wat hardere stukjes en harde groenten, zoals sugarsnaps. Ik ben dat apart koken wel een beetje zat eigenlijk. Ik vraag me wel eens af hoe anderen dat doen dus ik lees even mee. Ik ben benieuwd wat anderen eten als hun kind van deze leeftijd mee eet. Het liefst mensen die ook geen aardappel, groenten, vlees-mensen zijn. 😊

7. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Het eetschema zag er met een jaar trouwens zo uit:
    7:00 uur: 200 ml borstvoeding met 8-granenpap
    9:30 uur: 1 tot 1,5 stuk fruit
    12:00 uur: boterham en 180 ml borstvoeding (brood at hij heel slecht. Gaat nu gelukkig beter.
    14:30 uur: yoghurt met banaan
    17:00 uur: warme maaltijd (niet met de pot mee dus. Wij aten vaak ook later).
    19:00 uur: 180 ml borstvoeding

Wij zijn later met vast voedsel begonnen dan het consultatiebureau aangeeft dus ik heb het idee dat wij nog steeds twee maanden achterlopen met eten. Vooral als ik zie wat andere kinderen van die leeftijd soms al eten.

8. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook niet aardappel groenten vlees mensen :) Ik hou zelf van best pittig eten.

9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Wat wij deden op die leeftijd als wij van een pakje aten, was alvast voor de kleine opscheppen voordat het pakje saus werd toegevoegd. En dan is het eten voor je kindje al voldoende afgekoeld als jullie eten ook klaar is.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Je hoeft niet enkel agv te eten met een kindje. En kruiden mogen ze allang gewoon. Alleen pakjes en zakjes is gewoon niet slim, en voor jezelf overigens ook niet. Leer met verse ingrediënten koken en zelf je eten kruiden. Dan kan je kindje gewoon mee eten. De pikante kip kruiden aten ze hier ook gewoon mee..beetje opbouwen in doseren. Je eigen eten aanpassen zodat het ook geschikt voor een kind is.

11. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier was 't met 1 jaar zo....

8.00 1 boterham en een beker thee
    10.00 koekje o.i.d. en beker roosvicee
    12.00 1-2 boterhammen met melk
    Slapen
    15.00 fruit met een beker roosvicee
    17.30 warme maaltijd. Inderdaad zoveel mogelijk met de pot mee. Wij eten hooguit 1x per week een pakje of zakje dus dat vond ik acceptabel en liet ik 'm mee eten als hij 't lustte. Soms had ik nog iets over van de dag ervoor en kreeg hij dat. Een enkele keer nog een potje als ik bv. avonddienst had ofzo. Daarna een schaaltje yoghurt.
    19.30 tot 13 maanden een fles en daarna werd dit gewoon een beker drinken. Kon thee, melk of roosvicee zijn.

12. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dat laatste vind ik dus erg lastig. Ik wil wel gewoon eten wat we lekker vinden. Maar we gaan het gewoon rustig opbouwen. Als hij 18 is zal hij wel gewoon met ons mee-eten. 😝

13. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier tot een jaar bijna altijd apart gekookt. Maar ik had er genoeg van en vooral mijn baby die het allemaal niet meer lekker vondt.
    Nu eet hij alles met ons mee. Kook met beetje zout, geen pakjes, alles vers. Maar hij eet gewoon ook in restaurants met ons mee. Is gek op allerlei pasta (eerst wou die er niks van hebben).
    Zelfs sushi met komkommer en avocado gaat erin.
    Wij eten zelf best pittig vaak met veel kruiden, dus hij nu ook. Geen krampjes, geen rare luiers.. Gewoon proberen. En pakjes weglaten, er zijn zoveel goeie recepten online om te experimenteren en lekker vers te koken met goede kruiden.

14. fafa

fafa Niet meer actief

Ik kook(te) voor een groot deel hetzelfde, maar schep dan op voor de kinderen voordat de "pit" erbij gaat. En zoals iemand al zei: dan is het meteen afgekoeld tegen de tijd dat het voor jullie klaar is. Soms lukt dat niet omdat het gerecht nog moet garen in de saus ofzo, dan moet je even met 2 pannen werken. Maar meestal is het voor mijn gevoel nauwelijks extra werk.

15. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga vanaf morgen langzaam proberen om volledig over te gaan dat ie met de pot mee eet. Nu vraag ik me af hoe doen jullie dat eigenlijk met hoeveelheden ?

16. Veera

Veera Niet meer actief

Hier nog steeds wel es potjes hoor.
    Is gewoon avondeten. Verder eet ze alles mee want t zijn kleine hoeveelheden dus ze zal nooit teveel zout oid krijgen

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Gewoon laten eten tot ze genoeg hebben?

Deel Deze Pagina