Overmatig kwijlen, oorzaak en wat aan te doen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door dreumesmama, 16 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Mijn dochter van 25 maanden kwijlt al sinds ze zo'n 6 maanden is flink, in het begin denk je er zullen wel tandjes doorkomen.
    Maar ze is nu 2 geweest en ze blijft vreselijk kwijlen, voorheen deed ik als ik thuis was een slab om, maar dat wil ze niet meer, dus dat betekent zo'n 3 schone rompertjes/ shirts per dag.

Het is niet altijd zo erg, maar momenteel loopt ze weer helemaal leeg.

Ik heb me suf gegoogeld maar kan alleen dingen vinden over kwijlen bij baby's.

Iemand tips om er van af te komen? En wat de oorzaak zou kunnen zijn?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    heeft ze een speen?

Mijn dochter kwijlde ook ontzettend veel, al lijkt het de afgelopen maand een stuk minder geworden (ze is nu 20 maanden). Het CB raadde me aan haar uit een rietjesbeker te laten drinken (maar dat deed ze al) en verder niet teveel dr speen geven (maar die heeft ze alleen s'nachts).
    Een echte oorzaak hoeft er geloof ik niet echt te zijn. Heb wel een formulier meegekregen met spelletjes (blazen etc) om haar mondspieren te trainen, alleen is ze daar nog iets te klein voor.

3. randi

randi Niet meer actief

zouden inderdaad de mondspieren kunnen zijn die wat slapper zijn. komt wel bij meerdere kinderen voor. Oefeningen zijn dan (voor deze leeftijd): met je tong naar je neus, kin, links en rechts zodat hij het probeert na te doen. laten likken, het aflikken van een lepel etc. blazen op een fluit. zuigen en blazen op een rietje. bellen laten blazen en uit een gewone beker laten drinken.

Je kunt ook nog hageltjes, chocoladevlokken of snoeppapierstukjes op tafel leggen en op laten pikken met de tong.

wat appelmoes, chocopasta of wat dan ook in de mondhoekjes en boven en onder de lipjes smeren zodat hij het kan aflikken.

Nog een oefening: ijsstokje of een theelepeltje op het eerste gedeelte van het tongetje houden en je kleine man het stokje omhoog laten duwen. Datzelfde laten doen als het stokje onder de tong en aan de zijkanten van de tong gedrukt wordt. Tegendruk geven en het stokje weg laten duwen naar onderen/zijkanten.

deze oefeningen worden ook gebruikt om het slissend spreken tegen te gaan maar versterken dus ook de mondspieren dus je hebt 2 vliegen in 1 klap :)

4. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Een speen heeft ze nooit gehad.

Ik heb een jaar geleden ook al aangekaart bij het CB en kreeg toen ook een A4tje met oefeningen mee, en ik moest steeds zeggen dat ze haar mond dicht moet doen. Maar daar worden we allebei niet vrolijk van!

Drinken uit een gewone beker doet ze eigenlijk altijd al.

Bedankt voor de oefeningetjes Randi, ik ga er eens mee aan de slag.

Ze praat trouwens wel heel duidelijk, en ook alle letters zoals de S zijn goed.

5. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    mijn eerste reactie was ook logepodie mischien? die hebben zo door of er iets scheelt en wat er scheelt. en anders de kinderarts naar laten kijken. een beetje kwijlen ok, maar als je met bijna 2 jaar nog met bakjes eronder moet lopen dan moet dat toch bijna ergens aan liggen zou je denken.

6. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Mijn moeder vertelde mij laatst dat mijn zus vreselijk kwijlde (ook altijd een slabbetje om) totdat ze aan haar amandelen was geholpen. Daarna was het van de ene dag op de andere over.

Ik weet niet of men dit tegenwoordig reden genoeg vindt om ze weg te halen, maar je zou het natuurlijk ff kunnen laten nakijken. De huisarts ziet het zo.

7. kimsch

kimsch Bekend lid

13 feb 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Hier ook een jongetje die ontzettend kwijlt. Eerst dachten we dat het minder werd, maar nu is het weer helemaal terug. Waarschijnlijk omdat hij toch best heftig verkouden is. Huisarts had ernaar gekeken en bevestigde nogmaals onderstaande.

Ik ben een half jaartje geleden voor het kwijlen naar de huisarts (was een andere) geweest en die meldde ook dat het de neusamandelen konden zijn. Als die opgezwollen zijn kan je moeilijk door je neus ademen en adem je dus door je mond met als gevolg dat je gaat kwijlen.

Die andere huisarts meldde wel dat het na ongeveer 2 jaar over moest gaan....

Groetjes,

Kim

8. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Ik moet zo naar de huisarts met haar ivm herhaalde oorontstekingen, dan kaart ik het gelijk aan.

Bedankt voor de reacties.

Ben blij dat ik niet de enige ben die het raar vind dat ze nog zo veel kwijlt!

9. randi

randi Niet meer actief

ze heeft dus regelmatig oorontstekingen??? dan zou het daar wel kunnen aan liggen want die staan in direct contact met de poliepen in je neus enja die kunnen best mee opzwellen waardoor door de neus ademen moeilijker wordt en ze meer door de mond ademt waardoor het kwijlen dus.
    hoop dat je snel iets meer weet van de dokter

10. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ja ik was ookal bang voor chronische oorontstekingen. ik weet dat kindjes die last van hun oortjes hebben met hun mond open gaan hangen om de druk te verminderen. het zou een heel goede verjklaring kunnen zijn inderdaad.

Deel Deze Pagina