slecht groeien! borstvoeding stoppen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Rebma, 17 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Oh nee wat naar! Dikke knuffel... Helemaal niets gegroeid? Was je al gestopt met het bijvoeden?

In bv thee zit fenegriek. Dit os goed voor je productie.
    Ik weet het even niet meer maar had je al een lactatiekundige gevraagd? Misschien kun je Gonneke van Eurolac ( waar je de boezemvriendjes hebt besteld) eens mailen?

2. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik had hetzelfde probleem. Na lang zeuren bij de huisarts kreeg ik de neusspray. Het gaat er bij mij echter niet zo zeer om een tsr te krijgen, maar zorgen dat mijn zoon niet teveel moeite hoeft te doen. Het komt dan makkelijker, waardoor hij beter drinkt, waardoor mijn borsten meer geprikkeld worden. Misschien is dat een optie om te proberen?

Begrijp me niet verkeerd, doe alsjeblieft waar jij je goed bij voelt, maar als je nog niet wilt stoppen kan het mogelijk de moeite waard zijn.
    Sowieso, virtuele knuffel.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Was het na 1 keer wegen dat je CB met dit advies kwam?
    Heel slecht! Je kunt nooit op grond van 1 keer wegen concluderen dat kind niet is aangekomen, en om dan te adviseren dat bijvoeden met kunstvoeding moet gebeuren is helemaal te gek voor woorden.
    Weer een CB dat bv om zeep helpt...

4. Rebma

Rebma Actief lid

7 sep 2011
    292
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien moet je even terug lezen voordat je ongezouten mening klaar hebt. Ze zijn bij mij op cb juist heel erg Pro BV en voel me ook niet serieus genomen als je denkt dat ik me door een weeg moment aan flesvoeding laat sturen. Jammer dit soort reacties........

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb je hele topic gelezen, en ik heb, als je goed leest, ook al eerder gereageerd.
    Wegen is een momentopname, zoals ik al eerder schreef, als je kind net een luiers vol maakt voor je gaat wegen kan je kind zomaar 200 gram lichter zijn. Drinkt je kind vlak voor het wegen, dan kan je kind zomaar 150-200 gram zwaarder zijn.
    Ik heb niet de indruk aan de hand van wat je schriijft dat je CB echt bv-vriendelijk is (dat is iets anders dan pro-bv zijn...dat is heel makkelijk, je zegt gewoon dat bv het beste is en dat je het vooral moet geven...zonder moeder echt te steunen en ze te helpen zodat ze weten HOE ze dat kunnen bereiken). Een bv-vriendelijk CB adviseert geen kunstvoeding, en als ze het al doen, dan adviseren ze je hoe je zo snel mogelijk weer van die kv af kunt zijn.

Ik klink misschien een beetje fel, maar ik heb met mijn dochter hetzelfde meegemaakt. Een CB dat heel 'pro-bv' was, maar ondertussen de hele tijd adviezen gaf die de bv ondermijnden. Het was een hele strijd om mijn dochter gewoon, zonder kv, aan de borst te krijgen en houden.
    Met hulp van mensen die wel van bv afwisten, zoals een lactatiekundige, mensen van VBN, het forum van ouders online en het borstvoedingsforum van SBO, is dat uiteindelijk ook heel goed gelukt.
    Maar je moet als moeder enorm op je strepen staan, zorgen dat je heel goed geinformeerd bent, en echt hulptroepen inschakelen. Want echte hulp van een CB op het gebied van bv...dat is zeldzaam!

6. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    He wat naar zeg!

Bij mijn jongste was de BV ook lastiger hoor. Het koste me erg veel energie, was constant bezig met voeden of kolven om de productie bij te houden en had te weinig tijd voor mijn oudste. Ik vond het laten opvangen van mijn oudste door anderen geen optie. Die had namelijk ook mama nodig en ik heb nu eenmaal 2 kindjes. Dus ook zorg voor de oudste.

Met 5,5 mnd ben ik gestopt omdat ik mijzelf alleen maar hoorde zeggen; 'nee lieverd, mama is bezig melk maken voor S' 'nee lieverd, mama is bezig met S' en daar werd ik nog verdrietiger van.
    Toen ik stopte kreeg ik meer energie en tijd voor mijn kinderen, mijn oudste bloeide weer helemaal op door de aandacht van mij en de kleine deed het ook uitstekend op KV. Niks mis mee dus.

En je hebt door meerdere weeg momenten gezien wat het groeipatroon is van je kind. En ik snap dat je wilt gaan bijvoeden omdat je je kind tevreden wilt hebben en niks te kort wilt doen. Dat betekend dat jij een hele goede moeder bent en het beste voor hebt voor je kind! Goed van jou!

Of je bijvoed is jou keuze en dat is helemaal prima. Wat ik je wel mee wil geven is dat groei niet alles hoeft te zeggen. Als je kind tevreden is, plast, poept, goed slaapt, is je BV in principe toereikend.

Nogmaals, ik snap je keuze heel goed om te gaan bijvoeden ondanks dat het je verdriet doet. Maar voel je niet schuldig. BV geven is ook zwaar.

En mijn moto is altijd; BV is het beste, maar een tevreden, blije mama is nog beter en KV is ook helemaal prima voor een kindje hoor!

Het is jouw keus en dat is altijd goed. Je kiest namelijk het beste voor je kind.

Succes en sterkte ermee!

7. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Kv = niet slecht! Weet dat een aantal pro bv meisjes hier actief zijn. Sorry voor mijn kv mening maar wil het toch ff kwijt:

Een gelukkige mama is ook wat :) en niet doorslapen heeft niets met bv of kv te maken want sommige kv kindjes slapen met 1,5 nog niet door.... een flesje bijmengen met kv = geen ramp. Het is ook geen ramp als een baby niet zo hard groeit. Mijn kleine was met 3 mnd 5 kg en met 4 maanden 5,5 kg uit mijn hoofd. MET kv !!

Je hebt zowiezo je kindje een goede start meegegeven door bv te geven! Niemand kan jouw keuze onderuit halen. Als jij rustig(er) bent dan is je kindje het ook.

Desalniettemin mag er natuurlijk altijd advies gegeven worden. Maar jij beslist.

8. Corry

Corry Bekend lid

14 aug 2012
    622
    0
    0
    #28 Corry, 8 nov 2013
    Laatst bewerkt: 8 nov 2013
    @ kwebbel
    Normaal ben ik niet een persoon die op dit soort berichtjes reageert... maar wat jammer dat jij midden in een 'gesprek' tussen meerdere dames zoiets in de ronde gooit. Had een nieuw topic aangemaakt hiervoor..... nu bestaat de kans dat de vraag van Rebma helemaal een andere wending krijgt die niet de bedoeling is.... Haar vraag is niet of kunstvoeding slecht is of niet, haar vraag is (correct me if i'm wrong) wanneer het omslagpunt bereikt is om borstvoeding te stoppen en over te gaan op kunstvoeding en dat terwijl ze juist graag borstvoeding geeft.

Hetgeen jij omschrijft'Desalniettemin mag er natuurlijk altijd advies gegeven worden. Maar jij beslist. '
    Ben ik het helemaal mee eens maar dat weet iedereen die op een forum schrijft of een vraag stelt...

9. Rebma

Rebma Actief lid

7 sep 2011
    292
    0
    0
    NULL
    NULL
    @dirksmama, sorry maar vind je erg fel. Maar begrijp het wel hoor. Bij mijn 1e heb ik ook gevochten, daarom voel ik me denk ook zo schuldig dat ik dat nu niet doe. Ik heb allemaal hulptroepen ingeroepen zoals fora lactatiekundige kolfen 3 xdag. maar als de kleine meid niet groeit op bv wat moet je dan?..... Hoop dat ze op die 2 flessen kv wel gaat groeien. Vind het echt super frustrerend die te geven en te zien hoe slecht ze die drinkt.
    @woezel, dank dat had ik nodig.
    @kwebbel, ik weet dat kv niet slecht is, maar had liever bv gegeven. en dat doe ik voorlopig ook nog alleen niet volledig ;(.

10. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Moet ik een nieuw topic aanmaken volgens jou ?? Waarover dan ? Ik weet heus wel dat de vraag niet helemaal correct beantwoord is. Maar ik reageer vanuit mijn oogpunt dat mocht ze stoppen met bv, dat kv geen slecht iets is om te geven. En dat is een beslissing die zij kan maken.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Rebma, als ondersteuning met kv nodig is (kan gebeuren), dan zou ik persoonlijk dat niet in de vorm van twee flessen per dag doen, omdat je dan echt bewust met afbouwen begint. Ik zou er dan voor kiezen om na elke voeding gewoon 30cc kv te geven. En vooral om op minimaal 8 voedingen op een dag te blijven. Op die manier ondersteun je je borstvoeding, en bouw je niet echt af.

12. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Hier ben ik het wel mee eens. Zo hebben we het bij de eerste in de kraamweek gedaan toen het niet goed opstartte en bij de tweede vanaf 9 weken tot 12 weken toen hij niet genoeg groeide. Op die manier volgen jouw borsten nog steeds het ritme van jouw kindje. Ik heb toentertijd elke keer gekolfd om extra te stimuleren, maar kan me voorstellen dat je dat inmiddels wel wat zat bent. Maar door elke keer een beetje kv te geven ipv 2 flessen, dan heb je volgens mij een grotere kans om het in stand te houden.

Deel Deze Pagina