Heb deze vraag ook bij het vk-forum gezet maar misschien dat hier ervaringsdeskundigen zijn die nog extra tips hebben... Het is nu 8 dagen na mijn bevalling en mijn hechtingen (aan 1 draad door een knip) helen slecht. Na een paar dagen heeft de vk het knoopje weggeknipt omdat de buitenste hechting erg trok. Ik was toen al bang dat het zou gaan wijken maar ze vond het beter. Nu bleek gisteren inderdaad dat het een beetje was gaan wijken. Dus heeft ze het draadje weer iets aangetrokken. Ook was de wond iets gaan "dragen". Dus niet ontstoken maar moet wel uit gaan kijken. Ze wilde dat ik veel zonder ondergoed op bed ga liggen om aan de lucht te laten drogen. Dat doe ik nu dus een paar uur per dag. Komende week komen ze nog een keer extra checken. Nu ben ik benieuwd of jullie nog tips hebben hoe ik ervoor kan zorgen dat de hechtingen niet gaan ontsteken en zo snel mogelijk dicht gaan. Ik durf nu amper te bewegen omdat ik niks erger wil maken. En ben bang dat als het wel ontsteekt ik straks moet stoppen met borstvoeding enzo. En buiten dit alles doet het het gewoon pijn en ben ik het zat om hele dagen in bed te liggen ruim een week na mijn bevalling. Sorry voor mijn lange verhaal maar ik heb op het moment even niet zoveel vertrouwen in de adviezen van mijn eigen vk's want ik heb er in de afgelopen week 3 aan mijn bed gehad thuis en alle 3 zeggen ze wat anders!
Zelf gelukkig nog geen ervaring. Maar vriendinnen van mij werden door de kraamzorg in een badje met groene biotex gezet. Was vlg mij wel belangrijk dat het de groene was en niet de blauwe.
Jeetje, balen zeg! Die hechtingen zijn al helemaal niet leuk en als ze dan ook nog eens raar gaan doen is dat natuurlijk extra vervelend... Heeft je vk nog iets gezegd over zitten? Ik kreeg het advies zo veel mogelijk op een harde stoel te gaan zitten. Doet pijn, maar schijnt wel beter te zijn voor de genezing. Verder luchtig (katoenen) ondergoed dragen. Even douchen helpt ook goed tegen de pijn vond ik. En als het even niet meer gaat twee paracetamol nemen, dat mag als het goed is wel i.c.m. borstvoeding. Verder heb ik gesmeerd met calendulazalf, de eerste keer prikte het als een gek maar daarna had ik het idee dat het echt goed hielp. Het helpt ook infecties van de huid te voorkomen en het verzacht een beetje. En spoelen met lauwwarm water nadat je naar de wc bent geweest... Biotex is toch pas aan te raden als de wond al ontstoken is dacht ik? Edit: en natuurlijk alsnog van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!
Hoi hoi, Hier exact hetzelfde probleem! Mij is biotexbadjes (de blauwe) geadviseerd en het helpt echt! Geduld is een schone zaak maar het verlicht echt heel erg en de wond word langzaam weer roze en minder pijnlijk. Succes & groetjes Marieke
Hoi cjpt, ik weet hoe je je voelt. Bij mij zijn de hechtingen na 5 dagen verwijderd en ik had een open wond van 1,5cm diep. Was als de dood dat het ging ontsteken. Veel spoelen met alleen water deed goed. Biotex en weken met soda raadden ze me af, omdat de wond dan week wordt en minder snel geneest. Heb wel elke dag een uur gelucht smiddags en elke nacht zonder verband of ondergoed geslapen op een kraammatje. een dag of 14 na de bevalling ben ik gaan spoelen met fysiologische zoutoplossing (9gram keukenzout op 1l gekookt water, prikt niet!) met een plantenspuit na elk toiletbezoek. 4 weken na de bevalling kon ik al weer sex hebben. Toen ik mijn wond de eerste keer zag na het verwijderen van de hechtingen heb ik gejankt en gejankt van angst maar het is allemaal goed gekomen. Sterkte.
Hier hetzelfde gehad met de hechtingen. Waren ook bijna ontstoken. Mij werd geadviseerd om 4 x 4 minuten en niet langer in een badje met soda te gaan zitten. Dat heeft bij mij goed geholpen. En snachts geen ondergoed dragen maar gewoon zo op een handdoek gaan liggen. Na een weekje is het bij mij al ver genezen en heb ik er een stuk minder last van. Grtjs
Hoi, ik herken het. Heb zelf 8 weken een open wond gehad (flinke knip en al mijn hechtingen hadden losgelaten). Bij mij is het gaan ontsteken. Klinkt verschrikkelijk, maar antibiotica heeft goed geholpen. Zoveel mogelijk plassen onder de douche, zodat je kan spoelen. Probeer je onderkant te luchten. Je hebt van VSM Arnica druppels die wondgenezing bevorderen. Voor de rest rust nemen, niet teveel traplopen (dan gaat het sneller dicht). Het doet pijn, ik weet het. Probeer met plassen op de wc naar voren te hangen, anders auww. Sterkte, het komt echt goed!
Helaas weet ik hoe je je voelt. Ik had ook een lange hechtdraad ivm een knip. Die is later gaan ontsteken. Wat mij goed hielp: - een badje met badedas - calendula zalf (verzacht heerlijk) - 4 keer per dag 2 parac, wel het maximale als je borstvoeding geeft - op een harde stoel zitten (dit is pijnlijk maar hielp echt goed) - snachts zonder ondergoed slapen - als je nog bloedverlies hebt: alleen maandverband zonder plastic gebruiken, voorkomt broeien - na het plassen spoelen met water - bij elk toilet bezoek je verband verschonen, ookal is het niet vies - als je biotex gebruikt, alleen de blauwe! groen is met bleek - niet teveel lopen, zeker geen trap Hoop dat je er wat aan hebt. Het hielp mij goed, het is helemaal genezen gelukkig. Succes en hoop dat het snel beter gaat xxx
Calendula zalf en ik weet niet of je dat ook bij de natuurwinkel kan krijgen, maar dat heet hypercal tinctuur. 20 druppels in een glas water en dan deppen met een vochtige doek. Helpt super, zeker als het al een beetje ontstoken is...
Bedankt voor al jullie tips! Vandaag ziet het er al wat beter uit. Lig een paar uur per dag in mijn blote kont (gelukkig vloei ik nauwelijks want dat vind ik wel een rotgevoel!) en ik slik nu Arnica druppels om de wondgenezing te bevorderen. Vandaag kon ik ook voor het eerst zitten zonder dat de tranen in mijn ogen stonden. Dus dat is een stap vooruit. Het doet nog wel een beetje pijn maar heb iig 5 minuten aan tafel gezeten om te eten ipv half liggend op de bank mijn avondeten naar binnen te werken.
Meis... Wat rot voor je! In je kraamtijd! Helaas weet ik hoe je je voelt... t is bij mij vier weken open geweest en toen met acht weken de inwendige hechtingen gaan ontsteken en onderhuids abces gehad. Spoelen spoelen spoelen en daarna goed drogen met een schone doek (ik droogde het gewoon af met een droog washandje, iedere keer een schone, scheelt in de was). Daarna niet gelijk je onderbroek aan maar eerst tien minuten met je benen wijd op bed om het echt goed te laten drogen. Het helpt echt maar balen is het wel!
Oefff meis, ik leef met je mee... Ik had ook een knip en 6 tot 8 hechtingen, volgens de kraamzorg. Ik vond mijn hechtingen echt zooo erg, die hechtingen hebben mijn eerste kraamweken verziekt naar mijn gevoel. Wat een pijn, zeg!! Ik kon heel moeilijk zitten, liggen en lopen. Toch deed ik het wel, hoor... gewoon om in beweging te blijven. Zitten op een harde stoel...no way, dat deed mij echt teveel pijn. Ook bevroren washandjes/compressen in mijn ondergoed deed alleen maar meer pijn en zo een bevroren ding in je ondergoed loopt echt voor geen meter! :S Wat ik veel deed was lekker spoelen met warm water onder de douche..dat vond ik heerlijk. Stond dan ook erg vaak onder de douche! En tijdens/na het plassen spoelen met water.
@ assi je wilt toch niet zeggen dat jouw hechtingen zo erg waren als je al weken geleden al hebt gevreeen? zal wel mee hebben gevallen dan... Maar goed ON TOPIC geen biotex gebruiken dat is zo ouderwets en irriteert juist, badedas (de dure versie ) is zachter voor je huid en maakt de huid soepel en dus geneest het sneller.. Ik had een totaalruptuur en duurde wel 3 maanden voordat ik weer een beetje normaal kon zitten. Ik zat schuin achter mijn pc alweer te werken na 2 weken was niet erg handig maarja eigen zaak gaat door he, gelukkig bij de tweede wel gewoon rustig aan kunnen doen (zal je zien dat ik daar maar 2-3 hechtingen had) bij de eerste zijn ze echt eeuwen met me bezig geweest en kon geeneens op mijn zij liggen.
Wat erg zeg, kunnen die mensen niet opnieuw hun opleiding hechten doen? Dat is toch hartstikke belangrijk als je net bevallen bent? Je hebt al ongemakken genoeg en het is normaal dat je beurs bent van onder en het is nooit geheel pijnloos maar zo slecht hechten dat je niet eens je bed uit kan... (ik ben zelf echt perfect gehecht na een knip, het kán dus echt wel, vandaar mijn verontwaardiging...) Sterkte meid!
Miepie74, het schijnt zelfs voor ervaren een van de moeilijkste weefsels te zijn om te hechten, aangezien het allemaal uit proportie is en uitgerekt... en je maar moet gokken hoe het eruit moet gaan zien. Dat hebben ze mij verteld trouwens. cjpt, fijn dat het beter gaat.