Spugen na verwijderen keelamandelen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by mexicang, Jun 28, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    Afgelopen donderdag zijn bij mijn dochter haar keelamandelen verwijderd.
    Ze hebben toen ook haar neusamandel gedaan, deze was weer aangegroeid en ontstoken.
    De dag erna, gisteren, ging het erg goed, ze at vla, yoghurt, ijsjes, dronk goed, at wat peer en was goed te spreken.
    Na de vla moest ze drinken, om het weg te spoelen en dit deed zij ook goed.
    Vandaag doet ze niets anders als overgeven. Niet veel, maag is leeg, maar volgens mij is het slijm en gal. Er zit geen zIchtbaar eten in. Als ze praat of kucht, hoor je een grote hoeveelheid slijm.
    Iemand een idee wat ik hier mee kan? Het is zo sneu om haar zo te zien, zeker omdat zij donderdagmiddag en gisteren zo goed ging.
    En, is dit normaal of iets om even te bellen met de hap?
    Er zit overigens geen bloed in haar spuug. Toen zij vanmorgen aangaf zo'n buikpijn te hebben, ben ik eerst haar bed op bloed gaan controleren, maar haar bed was helemaal schoon. Gisteren zaten er wat lichte vlekken op, oud bloed.

2. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    Vooral geen melkproducten meer geven!!! Dat mogen ze de eerste 4 dagen na de operatie helemaal nog niet. Dat creëert nogal wat slijm achter in de keel!

3. blondje1987

blondje1987 Actief lid

Jan 7, 2014
    128
    3
    18
    Female
    Provincie utrecht
    Idd geen melkproducten voorlopig. Ook geen witbrood als je dat geeft. Ikzelf werd erg misselijk van ijs. De koud en het zoete van het ijsje zorgde bij mij voor dat ik juist ging overgeven. Ik dronk water met ijsklontjes erin.. Dat ging wel.

4. Key

Key Fanatiek lid

Dec 13, 2013
    2,145
    0
    36
    Italië
    Ik was al bijna volwassen toen mn amandelen eruit werden gehaald. Heb ook een week lang overgegeven. Wat ik vrij goed binnenhield was kippenbouillon (wel koude!!!!) met veel van die kleine zachte ovale soeppasta-dingetjes. Omdat ze zo klein en glad zijn hoef je niet te kauwen en ze glijden zo naar binnen. Had echt energie nodig want van honger hebben word je ook kotsmisselijk

5. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

Jun 1, 2008
    4,093
    1
    38
    verplaatst

6. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    In de folder die we meekregen stond dat ze de eerste dag niets mocht, behalve water, is of limonade.
    Op dag twee mocht yoghurt, melk, karnemelk, appelmoes enz
    Op dag drie mocht bouillon en soep.
    Dag vier brood zonder korst en dag vijf alles wat gaat.

Ze zeiden zelfs dat ze ook maandag weer naar school mag...

Bouillon, koud, ga ik proberen, ze is zo slap als een vaatdoek...

7. nense

nense Fanatiek lid

Apr 14, 2008
    1,358
    0
    36
    Female
    Gelderland
    Ik zou ze ook ors geven en even geen melkproductengeven.

8. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    Nee, melkproducten krijgt ze ook echt niet. Gisteren ook niet veel gehad hoor, maar vandaag dus even niets.
    Maar ze geeft wel aan dat ze honger heeft, ze wil een rijstwafel, maar ja, dat lijkt mij nou niet zo'n heel goed plan..

9. Balou

Balou Fanatiek lid

Mar 27, 2007
    2,320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Onze zoon heeft in april de keel en neusamandelen eruit gekregen. De dag na de operatie ging het ook erg goed en de 2e dag ging het slecht. Niet willen drinken oid. Hij gaf niet over. Na de 4e dag ging het steeds beter met onze zoon.
    Onze zoon is 1,5 week bij huis geweest.
    Ik zou haar geen rijstewafel geven! Mss een wit broodje zonder korst? Wel zorgen dat ze haar vocht binnen krijgt.
    En als je het niet vertrouwd dan de hap bellen hoor!

10. Key

Key Fanatiek lid

Dec 13, 2013
    2,145
    0
    36
    Italië
    Hoe ging het met de koude bouillon?

11. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    3,313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Bij mijn zoontje zijn een kleine twee maanden geleden zijn amandelen en wederom neus amandel verwijderd. Hij wilde helaas niets drinken of eten en is toen ook opgenomen geweest. Mij is daar verteld dat ze gerust melkproducten mogen, alleen dat dit de slijmproductie verhoogd dus hierna een paar flinke slokken water genomen moest worden. Merkte wij dat het slijm erger werd of dat hij erin gehinderd werd, moesten we hier mee stoppen.

Mijn advies is dan ook om inderdaad te stoppen met melkproducten te geven. Als je het echt niet vertrouwd of tips wilt, kun je altijd met de KNO afdeling bellen. Zij kunnen je tips geven waar je mee aan de slag kunt.

Succes en beterschap voor je kleine! Het zijn vervelende dagen.. :(

12. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    Uiteindelijk heeft ze de hele ochtend gespuugd: gal en slijm.
    Ze was zo beroerd, had zo'n buikpijn…
    Tussendoor sukkelde ze aldoor in slaap en bij wakker worden had ze enorme dorst, maar dat kwam er dan al heel snel uit, met dus gal en slijm.
    Na veel spugen, is ze rond 12.30 in slaap gevallen, ik ben toen de SEH gaan bellen, omdat ze ook suf werd én het in de gegevens stond dat we mochten bellen bij complicaties als bloedingen, misselijkheid en braakneigingen. Deze gaven aan dat het zo beroerd zijn er bij kan horen.
    Ze werd ruim 2 uur later wakker, toen kwam er net een vriendinnetje even wat brengen met haar mama, die toevallig ook verpleegkundige is. Zij gaf ook wat tips.
    Mijn dochter vroeg voor de zoveelste keer om eten, pasta. Dus wat pasta gekookt in bouillon en toen ze dat voor zich kreeg…eten! Als een gek, ze at niet, ze vrat ;). Enorm!
    En daarna knapte ze echt op, goed te spreken en weer kleur op haar wangen!

Nu zijn we 5 dagen verder na de ingreep. En ze ging huilend naar bed, ze wil zo graag naar school…
    Maar in hoeverre is dat verstandig? Morgen is dag 6 na de ingreep, ik begrijp haar echt wel, maar is het niet zo dat ze thuis al heel wat is, maar dat het in de drukte van de klas (33), misschien even to much is?

13. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Ik zou haar nu echt niet naar school doen.. Ze heeft haar energie hard nodig om te herstellen. Juist nu ze zo beroerd is geweest. Daarbij is het risico dat ze met haar nu lage weerstand ook weer vatbaarder is voor virusjes van andere kinderen. Zou het nog even afwachten.

14. Kattekit

Kattekit Bekend lid

Oct 10, 2011
    532
    0
    0
    Anders spreek je af dat je haar een uurtje brengt in de middag ofzo? Kan ze heel ff meedoen, als ze moe wordt weer lekker naar huis.

Ik ken meer kinderen die wat sneller herstellen dan de boekjes (gelukkig maar). Het kan zijn dat ze gewoon gespuugd heeft doordat ze te weinig in haar maag had.

Mijn zusje (was weliswaar ouder haha, maar dan zou het eigenlijk nog erger moeten zijn) at na 1 dag al weer brood. Had wel wat pijn, maar niet in die mate dat ze enorm gehinderd werd.

Kortom...kijk het even aan, als ze morgenochtend goed eet...ze voelt zich redelijk kan je misschien een afspraak met haar maken? Mits school ook akkoord is en jij het niet teveel gedoe vindt natuurlijk

15. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    Maja en Kattekit, bedankt voor jullie reactie!

Ik heb vanmorgen eerst de dagbehandeling gebeld en zij vonden het goed als mijn dochter naar school wilde.
    Daarna de juf gesproken en deze gaf aan dat ze niet echt veel meer doen op school en sprak ook uit dat zij het nog niet verstandig vond.

Vanmorgen zag ik voor het eerst geen vlekken meer in haar bedje, dat heb ik uiteindelijk mee laten wegen in het wel of niet naar school. Want als ze vandaag pas voor het eerst geen vlekken heeft, mag ze dan wel heel mans zijn, maar haar keel is duidelijk nog herstellende.
    Dus is ze nu nog thuis. Ze verveelt zich wel enorm, dus ik heb een vriendinnetje gevraagd om vanmiddag hier te spelen. Ik hoop dat ze kan!

Morgenochtend is het speelgoedochtend, dan gaat ze wel even een paar uurtjes naar school. De middag is feest, die kijken we aan. Helaas moet ik zelf werken, dus ik kan de beslissing niet zo goed zelf nemen, maar dat komt vast goed als ik overleg met mijn schoonmoeder.

Hier vlakbij is een grote speeltuin, misschien gaan we daar zo even heen, heeft ze toch even afleiding en kan ze even lekker spelen.

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ze kan zo beroerd geweest zijn van de narcose, ik had dat ook, in combinatie met ingeslikt bloed. Maar van die narcose was ik nog 6 weken later beroerd (bij vlagen, gewoon heel moe en plots misselijk worden, ik was 12).

17. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    Ons is verteld dat het absoluut niet van de narcose kon komen omdat ze nauwelijks 15 minuten onderzeil zijn. Bij onze dochter was het puur door het oude bloed dat ze heel de dag heeft overgegeven. WEllicht dat het bij oudere kinderen anders werkt, maar bij die kleintjes is het zo kort, dat het haast niet kan

18. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    Persoonlijk denk ik ook dat het niet van de narcose kwam, maar puur oud bloed icm veel slijm wat ze doorslikte.
    Voordat haar amandelen eruit gingen, hoestte mijn dochter ontzettend veel, inclusief nat slijm. Dat deed ze na de operatie niet, ik hoorde haar wel rochelen, dus het ging ergens naartoe.
    Maar man, wat was ze beroerd. Dat heeft wel even indruk gemaakt hoor.

Vandaag toch thuis gehouden, morgen gaat ze wel. Ze mocht vandaag al van de dagbehandeling, juf vond het minder verstandig, met als reden "we doen niet veel meer hoor!" ??? eh, ja, nou en?
    Maar goed, omdat er vanmorgen geen vieze vlekken in haar bed lagen (voorgaande dagen wel), dacht ik, laat ik het toch nog maar even niet doen.
    Morgen is de laatste dag, speelgoedochtend en 's middags beetje feest.
    In ieder geval gaat ze de ochtend, ze wil zo ontzettend graag, het ging vandaag werkelijk hartstikke goed, dus ja, even naar haar vriendjes en vriendinnetjes!

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik was ook echt niet langer dan 15 min. weg, de ingreep is hetzelfde tenslotte. De dokter heeft destijds gezegd dat het daaraan kon liggen toen ik 4 weken later nog last had van vermoeidheid en een rare maag.

Mijn vader is ook heel beroerd geweest van de narcose, toen hadden ze hem geen bepaald middel in zijn infuus gegeven (twee keer onder zeil geweest voor een korte operatie). Dus het kan wel uitmaken.

@mexicang, beterschap voor je meisje! Blij dat ze alweer aan het opknappen is. Van bloed in je maag word je zo misselijk.

Share This Page