Krampen door nystatine?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door liefebees, 20 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Ons meisje van 4 weken heeft spruw en vorige week vrijdag zijn we begonnen aan een kuurtje Nystatine, 6 dagen lang 4 x per dan 1 ml. Ze was altijd super rustig, sliep goed, dronk goed en geen krampen. Maar sinds we met die Nystatine zijn begonnen heeft ze echt ontzettende krampjes. Woensdag was de kuur afgelopen, donderdag was er ook niets aan de hand.
    Vrijdag kwam de wijkverpleegkundige en zei dat de spruw nog niet over was en dat we dus nog een kuur moesten geven. Gistermiddag weer mee begonnen en meteen weer erg onrustig en 's avonds verschrikkelijke krampen.

Wil dus eigenlijk stoppen met die Nystatine want vind dit gewoon zielig. Kan spruw ook vanzelf overgaan? Of moet het echt behandeld worden?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Gentiaanviolet schijnt enorm te helpen, maar weet niet of je dat zonder AB-kuur kunt gebruiken. Zelf niet bekend met spruw namelijk...

3. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Kan het geen toeval zijn dat het nu gewoon de leeftijd is voor de krampen en het onrustige? Dat begon hier ook rond die tijd. Zo niet, dan zou ik om iets anders vragen. Succes.

4. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.057
    2.555
    113
    Limburg
    Mijn zoontje kreeg er ook ontzettend veel krampjes van. Ik heb toen per keer minder nystatine gegeven (in overleg met huisarts) en daardoor ging de spruw evengoed weg.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Je kunt beter na elke voeding een beetje met een wattenstokje door haar mondje smeren. Werkt effectiever en krijgt ze maar weinig binnen. Verder 2 weken doorbehandelen als t weg is anders komt zo weer terug.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met een grote dosis in 1 keer kunnen ze inderdaad kramp krijgen, meeste van het medicijn komt dan nl. niet terecht waar het werken moet, nl. in de mond, maar wordt doorgeslikt. Maar vier keer op een dag zo'n pipet is ook minder effectief.

VBN heeft samen met een Utrechtse kinderarts een protocol voor spruwbehandeling geschreven, dat je kunt downloaden op hun site en uitprinten voor je huisarts. Kort gezegd, vaker een kleinere hoeveelheid is effectiever. Beste is om na elke keer drinken het medicijn met een steriel gaasje, een brandschone vinger of een wattenstaafje overal in de mond, dus ook kaakjes en tongetje, uit te smeren.

7. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Oke dus geen 1 ml per keer?
    Vandaag hele dag niets gegeven en geen onrust en geen kramp.. ben er echt van overtuigd dat die krampen van de nystatine komen.
    Ga maandag de ha wel bellen voor overleg.

8. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hier gaf het ook ontzettende krampen, maar ons zoontje heeft sowieso gevoelige darmen.

Gentiaanviolet kun je wel zonder AB gebruiken. Heb het zelf nooit (hoeven) gebruiken, maar het schijnt goed te helpen.

9. I love my baby

I love my baby Niet meer actief

Mijn zoontje kreeg er ook enorm krampjes van. Deed het na elke voeding met een wattenstaafje of een gaasje maar zelfs dan nog krampjes en zwarte poep.
    Volgende keer doe ik gentiaan violet. Hoef je volgs mij maar 1 keer te doen. Veel makkelijker en fijner voor de baby.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier hielp Gentiaan Violet niet.
    Na elke voeding behandelen met Nystatine wel, haar mondje was toen binnen 2 dagen schoon. In totaal 2 weken Nystatine gegeven en daarna nog een paar dagen Gentiaan Violet.
    Ze kreeg toen 1 klein plekje terug wat vanzelf weg is gegaan.

Als je bv geeft, ook jezelf behandelen met bijv. miconazol!

11. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Ik geef flesvoeding dus hoef mezelf niet te behandelen.

Toen straks gegeven met een wattenstaafje, echt heel minimaal maar alsnog weer een krijsend kind met enorme krampen..

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je moet niet tussentijds stoppen met de Nystatine hoor! Dat komt de schimmel sterker terug. Alleen de manier van toedienen veranderen zoals hier aangegeven.

13. Fairytale

Fairytale Niet meer actief

Hier had mijn zoontje ook vreselijke krampen er van. Ben er na vier dagen mee gestopt. Het is uit zichzelf weg gegaan!

14. Theeleutje

Theeleutje Fanatiek lid

5 apr 2011
    2.221
    3
    38
    NULL
    @Home
    Hier toen ze zo jong was ook 2 keer spruw gehad. en 2 keer nystatine, en 2 keer ellende er mee gehad. Overleg gehad met HA en hebben toen een ander middel voorgeschreven gekregen, dat werkte en beter voor de spruw en ik had mn vrolijke blije baby weer terug. Hier never nooit geen nystatine meer.

Deel Deze Pagina