Slecht (niet) slapen.

Discussion in 'Zwangerschap' started by Jebb, Aug 4, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jebb

Jebb Niet meer actief

Oke, ik voel me echt een zeurpiet, maar ben zo moe.

Ik heb nu vanalles geprobeerd, maar slaap 's nachts gewoon zo slecht!
    Ga rond 22.00 uur naar bed, maar tussen 3.00 en 5.00 ben ik wakker en onrustig. Nu ben ik 'smiddags vaak moe en soms slaap ik 's middags even. Ik dacht dat het hieraan lag, dus heb geprobeerd 's middags niet meer te slapen. Ook dit helpt niet. Later naar bed, eerder naar bed, lichten dimmen enz.enz.

Ik weet het gewoon niet meer.. Wil niet meteen bij de h.a. op de stoep staan, maar het is nu al twee weken en merk dat ik me 's avonds gewoon rot ga voelen voor de komende nacht.
    Wil nu wel proberen om 's avonds even een wandeling te maken voor het slapen, maar misschien heeft iemand nog tips? Ik ben pas 11 weken zwanger..

2. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

Jan 23, 2011
    2,443
    1,031
    113
    Female
    Herkenbaar hoor. Eigenlijk al een week of 6 structureel elke nacht 1 a 2 uur wakker.
    Ik probeer tijd niet in degaten te houden, dan wordt ik alleen maar gefrustreerd.
    Volgend mij is dit gewoon hormonaal ofzo. Gaat wel weer over....
    Sterkte!

3. Blue lady

Blue lady Bekend lid

Mar 29, 2015
    665
    438
    63
    Ik heb vanaf de 17e tot 30e zwangerschapsweek niet meer dan 4 uur gebroken geslapen per nacht. Ik sliep blokjes van Max 20 minuten en was dan weer wakker. Resultaat: partner of ik ging op zolder slapen zodat ik m'n partner niet wakker hield. Heb hele nachten op de bank gezeten/gelegen en Tv gekeken etc.
    Ik was labiel, huilde, was futloos en kon niet meer functioneren op mijn werk (verpleegkundige, dus ik was niet meer patiëntveilig). Bij 26 weken dus 100% ziekgemeld (had eerder gemoeten).
    Ik herken de wanhoop en frustratie dan ook heel erg goed!

Ik gebruikte lavendel spray van de tuinen op m'n hoofdkussen, dit ontspande enigszins. Bij 21 weken ben ik na overleg met de huisarts temazepam Max 3x per week gaan gebruiken. Hier sliep ik Max 1 uur meer op. Het was inderdaad hormonaal, met daarbij een gewenning van het lichaam.

Uiteindelijk met 30 weken een nachtje in het ziekenhuis geslapen met sterke slaapmedicatie. Dit heeft mijn lichaam gereset. Enkele dagen hierna sliep ik weer gewoon 7 uur per nacht. Ik kan het niet helemaal verklaren, maar de verloskundige gaf aan dat meer vrouwen dit hebben.

Mijn tip: zeker wel optijd aan de bel trekken bij de huisarts, voordat je compleet gesloopt bent (en dat gaat heel snel als je slecht of niet slaapt). Op deze manier vallen er namelijk nog wat dingen te proberen die je dan ook de tijd kan geven.

4. Rneetjj

Rneetjj Actief lid

Sep 14, 2015
    358
    64
    28
    Female
    Ik herken dit heel erg, maar dan niet zo vroeg in de zwangerschap. Het lijkt wel of mijn lichaam al bezig is met 'na de bevalling'. Ik slaap onrustig (mijn man vraagt dan vaak snachts of het gaat), ik word vaker wakker en standaard tussen 3 en 4 lig ik een uur wakker, waarna ik tussen 7 en 8 ook weer wakker word. Als ik er dan nog steeds niet uitga (omdat ik dan zoooo moe ben) is de kans 100% dat ik heel de dag door futloos en moe ben. Zo een gevoel alsof je veel te lang hebt geslapen. Ik probeer zo veel mogelijk ritme te houden, zelfde tijd naar bed en er weer uit. Dit helpt in ieder geval om overdag wat fitter te zijn.. maar snachts blijft het afzien. Ik denk niet dat er echt een goede oplossing hiervoor is.. behalve als het echt de spuigaten uitloopt en je met drastische maatregelen moet beginnen. Heel veel succes en ik hoop dat het snel verbetert!

5. mamahartje

mamahartje Actief lid

Aug 31, 2012
    233
    0
    16
    Zeer herkenbaar! Ik heb het al sinds ik zwanger ben zo ongeveer. Nog voor de test was ik zo vermoeid dat ik bang was in te storten. Ben wekenlang om 21.30 uur naar bed gegaan, maar lag dan ook urenlang wakker, elke nacht. Ik kon ook niet langer blijven liggen in de ochtend en ook niet in de middag even bijslapen. Toch helpt het vroeg naar bed gaan wel volgens mij. Je lichaam komt in ieder geval op deze manier meer tot rust, ook al blijft je hoofd actief.
    De afgelopen dagen ben ik wel gewoon langer blijven liggen 's ochtends. Voel me zó uitgeput en "verzuurd". Het is dat ik zwanger ben (weet waar het goed voor is), anders was ik denk ik al lang in een depressie geschoten. Naast persoonlijke problemen die momenteel in mijn leven spelen, is het allemaal teveel aan het worden.
    Ik weet ook niet meer hoe nu verder, behalve: gewoon doorgaan. Ik gebruik floradix, wat ook schijnt te helpen tegen vermoeidheid. Verder zo rustig mogelijk aandoen door de dag. Al lukt dat soms natuurlijk ook niet. En goed proberen te eten. Toch op tijd naar bed. Eventueel een (saaie) film opzetten of een boek lezen in bed.
    Ik hoop trouwens dat het klopt dat het na de 11de week allemaal wat beter wordt, vanwege de afname van HCG. Sterkte.

6. Zohra

Zohra Fanatiek lid

May 20, 2015
    2,005
    322
    83
    Ik had het ook het eerste trimester. Doodmoe en vaak al om 21 uur naar bed, dan viel ik als een blok in slaap maar om een uur of 3 werd ik wakker, nog steeds moe maar kon dan niet meer slapen. Ik ging er dan maar uit om wat te lezen en een beker warme melk te drinken, dan kon ik na een uur of zo weer slapen.
    Het ging over met 14/15 weken, toen ook de misselijkheid en de extreme vermoeidheid over gingen.

7. Samurai

Samurai Bekend lid

Dec 1, 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Vervelend! Ik heb na de bevalling heel slecht geslapen. Dit ivm een angststoornis. Dat is natuurlijk een ander verhaal, maar omdat ik borstvoeding gaf, heb ik ontdekt welke middelen je tijdens zwangerschap en borstvoeding mag gebruiken:

Rescue remedy van dr bach zonder alcohol. Dit werkt ontspannend.
    Een glas warme melk met banaan. Het klinkt simpel en ik was het 'glas melk stadium ' wel gepasseerd, maar de combi met banaan zorgt voor een natuurlijk tryptofaan shot. Werkt goed!
    Magnesium werkt ook ontspannend. Goede ervaring met die van orthica of golden naturals.

Eventueel neem je het allemaal :). Kan geen kwaad!

8. Regina88

Regina88 Niet meer actief

heel herkenbaar :(

Ik slaap ook slecht. Dan moet ik weer naar de wc en dan weer van die rare nachtmerries. Of ik kan mn draai niet vinden en kom ik moeilijker in slaap. Vaak vroeg naar bed en taken verspreiden overdag zodat ik niet uitgeput raak na een bezigheid. Beetje de energie verdelen.

Ook een bemoeidigende woorden helaas. Vaak wordt het wel beter verder in de zangerschap, aangzien je pas 11 weken bent. En aan het eind begint het weer om in de babaytijd ook lekker slapeloos door te gaan.
    Mijn eneige tip is koffie en concealer. Dat is hier onmisbaar in de ochtend.

9. linkydink

linkydink Actief lid

Dec 29, 2015
    104
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb tot 12 weken ook heel slecht geslapen, toen hield het ineens (samen met de misselijkheid) op!

Hopelijk bij jou op! Verder geen tips helaas, sterkte!

Share This Page