Hoi, Mijn zoontje is bijna 6 maanden. Dinsdag 17 september waren mijn borsten plotseling helemaal leeg, ik kon aanleggen wat ik wilde, er kwam bijna niets uit. Woensdag 18 september werd ik voor de eerste keer ongesteld. Zaterdag 21 september werd ik ziek en het hele weekend plat gelegen met hoofdpijn en koorts. Nu voel ik me nog steeds slap en ben verkouden. Al die tijd heb ik mijn zoontje extra aangelegd. Ongeveer 12 keer per 24 uur. 's Nachts maakte ik hem er wakker voor, want uit zich zelf slaapt hij door. Ik heb eigenlijk altijd problemen met mijn productie, bij mijn oudste ook maandenlang aangemodderd en uiteindelijk was het bij hem na 11 maanden helemaal op. Nu bij mijn tweede altijd zo veel mogelijk vanaf het eerste moment aangelegd. Ik geef altijd een droomvoeding rond 23.00 uur, daarna komt hij tussen 3.00 en 5.00 uur voor zijn eerste voeding, overdag voed ik om de 2,5 á 4 uur. Ik heb kleine borsten, voor mijn gevoel komt het daardoor hoewel ik weet dat dat niets uit hoeft te maken. Ik heb het borstvoedingsboek van Stefan Kleintjes. Ik eet gezond, ook voedingsmiddelen die goed zouden zijn voor de borstvoeding. Het helpt allemaal niet! En nu ongesteld en de griep erover heen. Mijn zoontje heeft vannacht de hele nacht bij mij in bed geslapen en geprobeerd te drinken. Andere nachten slaapt hij in zijn eigen bedje. Zijn bedje staat sinds een maand ook op zijn eigen kamertje. 's Morgens word hij altijd nog wakker met een volle natte luier maar overdag heeft hij nauwelijks natte luiers meer. Ik ben ten einde raad. Ik wil niet overstappen op kunstvoeding maar ik ben bang dat ik geen keuze meer heb. Is er nog hoop? Wat kan ik doen? Ik ben behoorlijk gefrustreerd, mijn zoontje huilt meer en ik denk gewoon van de honger. Ik ben nog niet begonnen met bijvoeding, moet ik dat nu in deze situatie juist wel doen of niet? Sorry voor mijn lange verhaal, ik weet het even niet meer. Zoveel moeite voor mijn beide zoontjes gedaan. Zoveel problemen overwonnen, spruw, kloven, PND, slaaptekort. Dan wil ik niet dat het door 1 keer ongesteld worden voorbij is! Alvast bedankt voor het antwoord! Liefs
Ach, wat een tegenslag. En wat heb je inderdaad al veel overwonnen. Goed hoor, dat je steeds door bent gegaan omdat je het beste wil voor je kindjes! Heb je fenegriek capsules al geprobeerd? En evt. chinese accupunctuur. Daar hoor ik ook wel eens positieve verhalen over. Oja, en noten (vit. B) en avocado. Verder heel veel bij elkaar zijn: lichaamscontact, huid op huid, dat soort dingen. Samen slapen inderdaad, aanleggen waar maar kan. Wisselen tijdens voeding (hoewel dat niet altijd makkelijk is met een kindje van deze leeftijd) Verder kun je inderdaad een start maken met vaste voeding. Ook zou ik starten met kolven met de hand: masseren en druppels kolven. Je zult zien dat je hier snel handigheid in krijgt. Met regelmaat na kolven na de voedingen en evt. tussendoor. (ieder uur?) Alle beetjes helpen en ook al komt er niet veel, je stimuleert toch! Zorg dat je weer goed op de been komt, dan zul je deze dip overwinnen. Evt. kun je donormelk overwegen: Borstvoeding Centrum Moedermelk Netwerk of eats on feats nederland (facebook) Succes!
Bedankt voor je antwoord! Heel fijn! Fenegriek capsules ga ik me in verdiepen, en verder inderdaad nog meer gezonde vette voedingsmiddelen. En voor mijn zoon ga ik een start maken met vaste voeding, hoewel dit niet het tekort van mijn borstvoeding zal opvangen. Donormelk weet ik niet zo wat ik daar van vind, uiteindelijk is hij bijna 6 maanden en zijn er kindjes die dat vast harder nodig hebben dan hij. Heel erg bedankt voor het antwoord, heb mijn verhaal ook even geplaatst onder het kopje borstvoeding, wie weet krijg ik daar ook nog wat tips.
Hoop dat je zo even verder kunt. Over starten met vaste voeding kun je ook veel vinden op borstvoeding.com. Ook kun je domperidon overwegen, daar vind je ook meer informatie over. Succes!