Mijn zoon is nu bijna twee jaar en twee maanden en praat erg slecht. Hij kent wel een aantal woordjes, die spreekt hij dan meteen ook erg goed uit, maar voor de rest is het abracadabra wat hij praat. Ik snap hem vaak wel, maar andere mensen niet. Heel veel kindjes van zijn leeftijd kennen al veel meer woordjes en kleine zinnetjes. Loopt hij nu achter, of valt dat mee? Vanaf wanneer moeten ze een beetje goed gaan praten? Met andere woorden, moet ik me zorgen gaan maken?
Serjenka praat ook nog veel abracadabra hoor en zelfs ik begrijp niet altijd wat ze wil zeggen. Moet wel zeggen, sinds ze naar school gaat en bij andere kindjes is, gaat haar spraak erg goed vooruit. Maar om te zeggen, dat het nu super is, helemaal niet. Jouw zoontje heeft dan waarschijnlijk ook weer andere sterke punten, die kinderen van zijn leeftijd dan weer minder goed in zijn. Ik zou me er nog niet onmiddelijk zorgen in maken. Want ik merk ook, dat Serjenka dan qua zelfstandigheid en de fijne motoriek, weer een heel stuk voor staat op de leeftijdsgenootjes (haar juf zegt het ook). Kan wel begrijpen dat het soms wel lastig is, als je andere kindjes zo mooi duidelijk hoort praten en de jouwe brabbelt dan nog zoveel onzinnige klanken. Maar het komt ook nog wel dat hij mooi gaat praten.
Toch is het mijn inziens wel iets dat je in de gaten moet houden. Iman praat ook heel slecht en gaat op aanraden van de PSZ en het CB vanaf januari naar de logopedie. wél is het zo dat Iman idd voorligt met fijne motoriek, maar goed ze moet natuurlijk wel gaan praten he Beter een keer teveel aan de bel getrokken dan een keer te weinig
Sweetangel, denk je dat ik het nog even de tijd zou kunnen gunnen, of zal ik beter meteen actie ondernemen. En moet ik dan naar het cb? Als het goed is gaat Tymen in april naar de PSZ. Zal ik dat afwachten dat hij het misschien daar oppikt?
Setteke; als het goed is ben je pas toch nog op het CB geweest of niet? Toen Iman met 2 jaar moest gaan constateerden ze een achterstand (die ik zelf uiteraard ook al gezien had haha). We hebben toen afgewacht wat het zou doen als ze naar de PSZ ging. In overleg met de PSZ en het CB is nu besloten dat ze niet genoeg vorderingen maakt. Leg het anders eens telefonisch voor aan het CB als je er niet meer naar toe hoeft?
Ik ben met 22 maanden met hem bij het cb geweest en daar vonden ze het prima met zijn praten, volgens hun is het normaal dat ze zich eerst op 1 gebied ontwikkelen en dan pas op het andere. En Tymen is dus nu niet zo met praten bezig, maar meer met dingen zoals rennen enzo. Ik kijk het nog eventjes aan, an anders bel ik het cb wel. Liever geen achterstand natuurlijk!
Setteke, volgens mij praat hij niet slecht, maar gewoon nog niet zo veel woorden, als ik het goed begrijp. Volgens mij is er dan nog niet veel reden om je echt zorgen te maken. wanneer hij de woorden die hij kent ook nog niet verstaanbaar kan uitspreken dan praat hij volgens mij slecht. Mijn nichtjes was 2,5 toen ze pas echt ging praten, daarvoor zei ze ook alleen maar een paar woorden. Nu (3,5 jaar) kletst ze de oren van ons hoofd haha...
Ik heb weer een oproepkaart gehad van het cb, eind januari moeten we heen. Dan kan ik het daar ook even bespreken.