Jeetje wat raar om dit tijdens het 10 minuten gesprek te horen te krijgen. Bij M verwachten we ook een slecht eerste rapport van groep 3. We hebben wel al 3 gesprekken gehad. Hier is heel duidelijk uitgelegd waar ze vast loopt en waar ze juist heel ver voor loopt. Wat ze zelf al hebben gedaan, de vraag wat we thuis zien etc. Ook hebben ze gevraagd of ze iemand anders in de klas mee mogen laten kijken omdat de IBer het lastig vindt met haar (heel verhaal waarom). Ze vinden haar te jong om testen, maar de juffen en IBer hebben wel uitgesproken waar ze aan denken. Of hoogbegaafd of ADHD en heel slim (haar zus is getest en hoogbegaafd, zij heeft ook een aantal jaar op dezelfde basisschool gezeten en zit nu in de eerste). Ik zou eerst nog een gesprek met de IBer vragen. En een gesprek zonder eindtijd zodat je al je vragen kan stellen.
Het is heel anders als je het aan ziet komen. Als ze in groep 3 zit, is ze dan te jong om te testen? Ik lees veel jongeren kinderen die al getest zijn. Ik heb net tehoren gekregen dat we een gesprek krijgen met de IB'er. Dus het is nu afwachten. Ik vind het ook heel raar dat we dit nu pas horen. Testen kan van mij geen kwaad natuurlijk maar ik moet het allemaal wel op me laten inwerken. Had jij vroeger al zelf gedacht dat er wat met je (oudste) dochter aan de hand was? Want ik vind het zo raar dat ik het zelf helemaal heb gemist...
Dus als ik het goed begrijp heeft jouw kind zo plompverloren een slecht rapport mee naar huis gekregen? Zonder ook maar een berichtje vooraf? Wauw dat vind ik echt wel slecht van de juf. Ik snap goed dat je dit erg rauw op je dak viel. Als een leerling zo structureel slecht scoort zou je toch verwachten dat een leerkracht aan de bel trekt. Kun jij trouwens zelf de cijfers inzien online? Ik kan dat, maar die dat zelden. Ik hoop dat het gesprek met de ib'er een beetje helderheid zal geven.
Hier overigens ook niet uit het niets een heel slecht rapport, dat vind ik ook heel opmerkelijk… Haar eerste rapport in groep 3 was juist enorm goed - hoge cito-scores en hoge scores voor methodetoetsjes. Vanuit de kleuterklas was ook met klem aangegeven dat ze moesten waken voor onderpresteren, ze ging vrij vlot lezend naar groep 3, avi E3 gehaald. Daarna zakte het volledig in en de juf gaf het eigenlijk meteen aan vanaf de eerste opmerkelijk lage score op een toetsje. Nu in groep 5 en sinds groep 3 gaat ze dus alle kanten op, op zowel cito als methodetoetsen. Er zit geen middenweg in (van I+ naar IV en weer terug bv). Enige dat nu consequent laag lijkt te blijven is spelling, ze heeft nu 3x een V-score en mag dus getest worden op dyslexie. (Maar voor de V-scores had ze 2x een I+, dus wel opvallend vind ik…) En qua avi blijft ze hangen op E4… raar ook toch? Vanaf begin groep 3 tot midden groep 5 dus van E3 naar E4 gegaan, terwijl ze veel leest en met veel plezier ook.
Wow dat is ook een bijzonder verloop inderdaad. Wel fijn dat ze getest mag worden. Ik ken er een paar die niet of pas in gr 8 getest mochten worden. Terwijl het al vanaf gr 3 aanrommelen is en er bij 1 zelfs al bewezen dyslexie in het gezin voorkomt.
Omdat er hier meer speelt (sowieso adhd), hebben we via de gemeente toestemming voor breed onderzoek - in eerste instantie mocht dyslexie ook onderzocht worden zonder die 3x V, maar toen toch ineens niet (toen was adhd vastgesteld en vonden ze het daarmee verklaard, terwijl adhd en dyslexie juist vaak samen voor komen). Dus ‘fijn’ van die 3de V nu Ik was een beetje bang dat ze bv een lage IV zou scoren en het dan alsnog niet onderzocht mocht worden…
Ik had het met de oudste niet echt door. Als baby was ze veel ziek (oa met 2 maanden virale hersenvliesontsteking). De kinderarts gaf toen steeds aan dat ze een ontwikkelingsachterstand had. Dus lang had ik echt niet aan hb gedacht. En M is zo’n ander kind dan Q. Sommige opmerkingen zijn idd echt niet voor haar leeftijd, maar zij wil juist helemaal niks met cijfers. Lezen begint pas net te komen. Aan de andere kant legt ze Q dingen uit over biologie en leert ze woordjes Frans mee. Dus tja, lastig.
Je hebt testen voor onder de 6 maar de fijnste testen zijn vanaf 6. Als ik me niet vergis moet je het daarna nog 2 of 3 haar met die score doen voor je opnieuw mag testen. Waarschijnlijk raden ze daarom vanaf 6 aan.tenminste hier. Dus hij mocht getest worden toen hij in gr 4 zat. Hadden we nog geluk met korte wachttijden. Zat nog een zomervakantie tussen.
Dat van 2 jaar wachten is bij precies de zelfde test. Een andere test mag wel binnen de 2 jaar. Vanaf 6 jaar is de score wel betrouwbaarder. Onze jongste is getest met 5 jaar met de Rakit 2. Het doel was om de toenmalige school in beweging te krijgen, maar dat is helaas toch niet gelukt ondanks HB getest. (Als een 5 jarige gaat roepen dat het leven niet meer leuk is dan moet je wel iets. ) Gelukkig heeft de schoolwissel veel goeds gebracht.
Wat ervaring mee. Vorig jaar kwam ze van 2,5 jaar kleuteren en corona gedoe in een combi groep 3-4. Ze was hiervoor juist uitgekozen omdat ze zich zo goed kon concentreren in de kleuterklas. Groep 3 is een wereld van verschil ! En dan ook nog de combi. Dat gaat onze school ook nooit meer doen. Onze dochter komt maar moeilijk op gang. En vult gerust allemaal 1111 in bij een toets. Ons werd een breed onderzoek geadviseerd. Ib-er had al een keer meegekeken in de klas. Via cb een verwijzing naar onderzoeksbureau gekregen. 3 maanden wachttijd. Ik dacht aan add. Maar dit bleek niet. Uiteindelijk heeft ze geen diagnose maar wel moeite met de autistische aspecten prikkelverwerking en sociaal emotioneel wat moeite. Ze heeft op diverse vlakken een hoger iq en levert daardoor niet altijd lekker met leeftijdsgenootjes. Moraal van verhaal : we hebben handvaten gekregen. En ze volgt si therapie. Alleen maar fijn om een breed onderzoek gehad te hebben.
Dit idd zoon heeft dat in groep 3 ook gehad, cito rekenen was enkele waar hij goed bij scoorde omdat hij dat leuk vind. Plus de juf zag hem anders dan de juffen in groep 2 Maar dit kwam pas een maand voor de zomervakantie naar boven aangezien we toen eerste corona lockdown hadden. advies was een coach in de arm te nemen maar ja met maar 4 weken voor zomervakantie was het niet te regelen. En eerlijk zagen wij het anders dan de juf. we hebben het in de zomer gelaten en hebben na 6 weken groep 4 een gesprek gevraagd met de nieuwe juf, alles was goed! Maar we hebben toen ook bewust niks van gr3 besproken. Laat de juf maar komen met het verhaald. In november bij het eerste officiële oudergesprek en na de eerste citos was alles nog steeds goed en toen vroegen we we naar haar visie of wat er in gr 3 gezegd was….. de juf zag er totaal niks van en had de overdracht wel gelezen maar zag een totaal ander kind dan de juf van gr3 het was gewoonweg de juf in gr 3 die niet kon inzien dat zoon meer uitdaging nodig had In gr2 mocht ie in de plusklas meedraaien en af en toe dus in gr 3 in gr 3 kon er geen plusklas zijn omdat er te weinig personeel was en soms meedraaien in gr4 kon niet omdat ze op andere locatie zaten destijds ivm verbouwing en natuurlijk later corona