Slecht slapen • tips?

Discussion in 'De lounge' started by Nina Sanders, Dec 23, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Ik ben bekend met langere periodes slecht slapen. Als kind, in m’n tienerjaren.. dit was meestal kortdurend. Ook tijdens de zwangerschappen richting het einde was ik blij als ik 4 uur redde. ‘Hoort erbij’ en gelukkig voor mij kan in behoorlijk goed tegen weinig slaap.

Na de bevalling ging het zowaar beter. Baby sliep vrijwel meteen door (net zoals de jongens, wat een zegen) en wij sliepen ook goed. Maar sinds een paar weken is het weer mis. Ik zie het toch zeker zo’n 4x per week 2.00/3.00 worden. En als je dan uiterlijk 6.00/7.00 moet opstaan is dat hels! Hoewel ik nog steeds goed tegen weinig slaap kan, vind ik dit ondertussen gewoon erg pittig worden en ik merk dat vermoeidheid gewoon echt zó bepalend is voor m’n humeur en alles wat ik doe. Ik ben gewoon moe :o:.

Iemand tips? Ik heb nog maar 3 weken verlof maar als ik eraan denk dat ik mijn werk, gezin en huishouden moet combineren met zulke korte nachten (van serieus soms maar 3 uur) dan vraag ik me echt af hoe ik dat voor elkaar ga krijgen. Ik heb werkelijk geen idee hoe dit komt. o_O De kinderen slapen goed, het gaat gewoon z’n gangetje allemaal. Alle standaard tricks ken ik ondertussen. Maar iets van een slaappil lijkt me ook niet wat. Want stel dat ik dat dan juist heel fijn vind en dat vaker wil.. nee dankje.

Kom maar door met suggesties!

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,943
    14,996
    113
    Als je geen borstvoeding geeft en het geen probleem is met je eventuele medicatie: salie thee

1 bak zonder suiker voor t slapen en ik slaap als beton.

Bob Ross werkt ook ik zie nooit dat schilderij af.

3. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Salie thee, echt waar? Nog nooit van gehoord. Ik ga eens googelen.

Bob Ross werkt hier niet. Prachtige landschappen en boompjes :roflmao:

4. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Maar daar kun je verslaafd aan raken :eek:

5. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Zeg en salie, is dat niet waar mensen hun huis mee reinigen?

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,943
    14,996
    113
    Dat is gedroogde salie inderdaad. Die verbranden ze en de rook reinigt de woning van invloeden/sferen/energieën. Zuiveringshout wordt daar ook wel voor gebruikt. Op lamsvlees schijnt t ook heerlijk te wezen en in de marrokaanse keuken wordt t dacht ik ook aardig wat ingezet.

Ik leerde saliethee van de kraamzorg toen ik de BV wilde stoppen. Salvia 0 tinctuur en 1 bakkie saliethee per dag en t remt de stuwing. Helpt ook de luchtwegen kennelijk maar t kan ook bepaalde medicatie neutraliseren danwel ineffectiever maken.

Zuul and Nina Sanders like this.
  7. Oranjerood

Oranjerood Actief lid

Feb 12, 2014
    128
    59
    28
    Misschien kan je een magnesium supplement nemen? Magnesium tekort staat bekend om veroorzaken van slaapproblemen..

8. Havermout

Havermout Niet meer actief

Ik lees mee voor tips :|

9. 86Elise

86Elise Actief lid

Nov 19, 2011
    348
    50
    28
    Ik ben ook benieuwd naar de tips;
    Ik slaap eigenlijk altijd slecht zodra de wintertijd in gaat.Ik wordt altijd rond 04.00 iets eerder of iets later (04.30),wakker.En kan daarna niet meer slapen gek wordt ik ervan!

Marsepein likes this.
  10. Marsepein

Marsepein Fanatiek lid

May 31, 2019
    1,412
    1,253
    113
    Female
    Ik heb precies hetzelfde!! Om gek van te worden. Heb van alles geprobeerd maar zodra het 03:30-04:00uur wordt dan ben ik klaar wakker.

11. 86Elise

86Elise Actief lid

Nov 19, 2011
    348
    50
    28
    Irritant hè?
    Merk dat ik er nu ook last van ga krijgen.
    Ik ga iig vanochtend maar magnesium pilletjes kopen.

12. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Je zou inderdaad magnesium kunnen gebruiken en daarnaast de algemene tips naleven (maar dat doe je waarschijnlijk al?): Geen schermen een uur voordat je gaat slapen, overdag veel bewegen, 's avonds geen koffie of alcohol (!) drinken etc. Hoe zit je qua stress? Dit kan ook van grote invloed zijn op het slapen.

Nina Sanders likes this.
  13. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Mijn man heeft ook slaapproblemen. Hij doet het iets beter met melatonine tabletten en CBD druppels maar het wordt nooit geweldig.

14. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

Jun 11, 2018
    5,314
    4,385
    113
    Female
    Heel streng zijn qua slaaphygiene.
    in de ochtend vroeg een tijdje buiten zijn voor daglicht (liefst een goede wandeling), gezond eten, geen alcohol, in de middag/avond geen cafeïne, 2 uur voor het slapen gaan geen beeldschermen, een vaste avondroutine, geen dutjes overdag.
    Dit een tijdje volhouden als basis! Je lichaam moet weer opnieuw leren te slapen.
    Speelt er verder nog stress oid mee?

15. Basilicum

Basilicum Fanatiek lid

Nov 9, 2022
    3,315
    3,307
    113
    Female
    Ik zou voor de spray gaan, en dan vooral je voetzolen en benen mee insmeren 's avonds. Wordt beter opgenomen door de huid heb ik me laten vertellen!

Zelf ga ik al 10 jaar goed op luisterboeken, en ja telkens dezelfde. Lig binnen een kwartier te ronken :oops:

16. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,332
    113
    Amsterdam
    Slaaphygiene regels opzoeken. Ik denk dat je zeker in telefoon/tablet gebruik daar heel veel winst mee kan boeken. Verder mindfulness bekijken evt en vooral niet naar middelen grijpen nu al die worden aangeraden hier.
    En wellicht een moeilijk ding voor je maar voorlopig even geen alcohol dat verstoord je slaap ook behoorlijk. Maar dat staat ook in de slaaphygiene adviezen.

nizzie86, Nina Sanders, Cobon and 2 others like this.
  17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,747
    113
    Stoppen met alcohol schijnt goed te zijn voor de nachtrust.

En verder hoor ik veel positieve verhalen over verzwaringsdekbedden.

Marsepein and Nina Sanders like this.
  18. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,665
    18,730
    113
    Female
    Stap 1 is slaaphygiëne bekijken.
    Daar ga je wss al bijzonder veel dingen uithalen, die u kunnen helpen.

Zuul, Nina Sanders and GossipGirlxoxo like this.
  19. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,876
    8,040
    113
    Zou het kunnen dat er iets onder ligt waar je geen weet van hebt? Bijvoorbeeld: mijn moeder sliep haar hele leven met periodes slecht. Pas recent is er ADD geconstateerd, heeft ze nooit weet van gehad. Sinds ze daar medicijnen voor krijgt, slaapt ze veel beter.

Vereist wel dat je naar de huisarts gaat en aangeeft dat je een slaapprobleem hebt. Vanuit daar kunnen dan onderzoekjes gestart worden. Maar geen idee of dat te drastisch is.

Nina Sanders likes this.
  20. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,876
    8,040
    113
    Ps
    Ik heb precies hetzelfde als jij, slaap ook slecht. Maar nog niet zo ernstig vermoeid dat ik zelf mijn tip in de praktijk breng :p
    Hoewel het met baby wel wat zwaar wordt.

Nina Sanders likes this.

Share This Page