Ik ben in de avond eigenlijk alleen nog aan t breien. Bujo helpt ook, zodra dingen op papier staan ben ik er vanaf. Vroeger ging ik ook gewoon een uurtje tekenen, kleuren voor volwassenen is ook een prima alternatief als je tekenskills op niveau stickfigure zitten.
Kamperen op Schiermonnikoog is mn beste tip, wat slaapt een mens daar heerlijk ♥️ het is daar ook zoooo donker snachts!
Ik heb op Spotify een playlist met muziek waar mijn ademhaling merkbaar rustiger van wordt. Ik ontspan dan helemaal en kan veel beter in slaap vallen. Het zijn ook echt hele rustige nummers, o.a. ook instrumentaal, want zang leidt af.
Ik slaap sinds mn verzwaringsdeken echt zoveel beter! Val veel sneller in slaap en slaap ook beter door. En een vast ritme voor het naar bed gaan. Ik kom enorm tot rust door zinloze tv te kijken, niet teveel nadenken, geen emoties etc. En dan cavia's eten geven, douchen en naar bed. Kan ook rustig nog even op mn mobiel. En zoals nu voel ik mezelf al half weg zakken. Dat kende ik 2 jaar geleden echt niet! Hier hebben vast ritueel en vast bedtijdstip en dat verzwaringsdeken echt geholpen
Heel streng zijn voor jezelf qua slaaphygiëne. Ik vind het zelf onwijs moeilijk om goed te slapen. Het liefst lig ik tot diep in de nacht series te kijken, boeken te lezen etc. Voelt als echt een momentje voor mezelf zonder dat iemand me lastig valt. Ik ben nu heel streng voor mezelf. Elke avond zelfde ritueel (tanden poetsen, gezicht schoonmaken, audioboek aan). Voor mij werkt een vast slaapritme het beste, vaste tijden om te gaan slapen en weer op te staan. De tip die ik had van de huisarts - 10 nachten achter elkaar 7.5 uur slapen (max 8 uur in bed). - als je na 10 nachten nog moe bent, 10 nachten 9 uur slaap (max. 9.5 uur in bed) En dan echt elke nacht op het zelfde tijdstip slapen en elke ochtend er op het zelfde tijdstip uit. Dat is ontzettend lastig, zeker met feestdagen etc. Ik zie nu al op tegen kerst en oud&nieuw omdat ik weet dat het laat gaat worden en ik dan gegarandeerd weer minstens 2 weken nodig heb om echt weer goed te slapen. Op youtube is een kanaal SleepyCat, met een soort audioboeken gericht op slapen. Die vind ik ontzettend fijn.
Daar heb je best een punt, want ik doe nu exact hetzelfde. Ik lig in bed en wat doe ik? Lijstjes maken, de boel even controleren (zit echt alles op slot), idd telefoon pakken en ik heb zelfs zojuist nog de vaatwasser uitgeruimd. Het gaat dus niet om het klusje zelf, maar om de onrust die ik anders ervaar. Interessant idd. Want zelfs nu ben ik geneigd die serie verder te kijken en heb ik mijn telefoon in handen. Hm. Ik ga me hier verder in verdiepen want volgens mij valt er meer winst mee te behalen dan ik zelf denk!
Via Albert Heijn heb je de app Leefstijl coach en hierin zit ook een interessante over slapen! Dit gaat over het resetten van je slaap en door dit programma vol te houden kon je er achter welk slaalrimte bij je past. Helaas heb ik her niet kunnen voltooien vanwege een aanrijding die ik heb gehad. Wie weet is het iets voor je.
Trouwens wel echt bedankt voor alle tips. Ik haal er zeker wat uit. Ondanks dat het niet altijd ‘voelt’ als het juiste moment om dus juist even naar mezelf om te kijken (want ik ben altijd bezig, ik pak idd die telefoon nog in bed..), snap ik nu wel dat er áltijd winst valt te behalen. Groei boven comfort is dan stiekem toch soms mijn motto, maar wat ben ik soms toch koppig. Ik lees sommige dingen mbt slaaphygiëne en dan denk ik ‘ja natuurlijk, wat logisch’. Maar het voelt ook comfortabel om lekker in bed serie te kijken met een kop warme thee, of om juist heel vroeg de wekker te zetten en in je uppie koffie te leuten en wat aan te rommelen. Maar regelmaat is wel erg belangrijk. Zowel qua eten als slapen.
Ik neem al een tijdje magnesium. Mijn zwakte zou “schermtijd voor het slapen” kunnen zijn. Daar maak ik me schuldig aan.
Ja wij mensen houden gewoon van structuur en voorspelbaarheid net zoals kleine kinderen) je lichaam moet gewoon weten dat het gaat slapen! Dus als je altijd hetzelfde doet gaat dat veel makkelijker.
Niet al de rest gelezen dus waarschijnlijk veel dubbele tips Hier dus ook een moeilijke inslapen en doorslaper. Ik heb een geursteentje langs mijn bed waar ik Sleep Well druppels opdruppel Of ik spray iets gelijkaardig op mijn kussen Ik probeer aan mindfulness te doen (vb de bodyscan), of ademhalingsoef te doen(4 seconden inademen, dan 7secondn vasthouden en dan 8uitademen) Als ik te overprikkeld ben ga ik meestal nog een tijdje alleen op de zetel liggen, dan kan ik niks hebben van beweging of geluidjes van man hebben. Soms een uurtje soms een halve nacht voor ik terug in bed kruip, dan slaap ik erna meestal wel ok. En onze kat functioneert tegenwoordig als zwaartedeken, die slaapt vaak op mijn buik, daar word ik ook super rustig van, van dat geronk icm het gewicht. Van mijn psycholoog moet ik eigenlijk als ik na een kwartier niet slaap er terug uitkomen en echt iets actief gaan doen met wat licht aan. Strijken vb of wat tekenen. En dan na een half uurtje terug in bed gaan. Maar dat doe ik nooit, bed ligt toch wel te goed dan ik slaap nooit binnen het kwartier (of uur hehe), dan zou ik meer buiten m'n bed dan erin zijn denk ik Wordt dan ook nog eens minstens 3keer per nacht wakker om naar de wc te gaan, dat is genoeg uit mijn bed komen.
Hier de beste slaper ooit. Nooit in mijn leven last gehad van niet aan een stuk door minimaal 7 uur kunnen tukken maar...........de laatste fase van de zwangerschap én het eerste jaar na de bevalling waren ruk! Kan het niet ook hormonaal na de bevalling zijn? Het was alsof mijn brein een beetje 'aan' stond na de bevalling. Na een jaar viel alles op z'n plek. Hadden we een ritme, ik voelde me weer ok en ik sliep opeens weer als vanouds
Ja dat zou in principe ook kunnen ja! Herken het niet zo van de andere keren, of ik ben het alweer een beetje vergeten.