Al zindelijk??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Chantal79, 19 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantal79

Chantal79 Actief lid

20 aug 2007
    344
    0
    0
    Ik kreeg laatst de vraag of Nick al op een potje plaste?? Het verbaasde mij nog al.. Hij kan nog niet eens lopen, gaat het allemaal zo snel!
    Wanneer zijn jullie begonnen met zindelijkheidstraining?? Gaan ze dat zelf aangeven wanneer ze eraan toe zijn ofzo, of moet je hem gewoon maar op een potje gaan zetten?
    Ik had me hier tot nu toe eigenlijk helemaal nog niet mee bezig gehouden, maar kreeg al de tip hem na zijn slaapje op het potje te zetten omdat ze dan meestal moeten plassen.

Ben benieuwd naar ervaringen!..

Groetjes...

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De meeste kinderen worden zindelijk tussen hun 2e en 4e jaar. Jongetjes zijn vaak later dan meisjes (het is voor jongetjes moeilijker op te houden). Het wordt vaak geadviseerd vooral niet te vroeg te beginnen maar juist te kijken naar wanneer je kind zelf interesse gaat tonen. Volgens mij is 15 maanden dus erg vroeg om zindelijk te zijn, zeker als hij zelf nog niet kan lopen. Lekker nog even laten gaan.

3. Chantal79

Chantal79 Actief lid

20 aug 2007
    344
    0
    0
    Ja toch, dat gevoel had ik ook al.. Wordt soms zo moe van al die (goedbedoelde) adviezen.
    Ze moeten al zoveel leren!

Bedankt voor je snelle reactie!

4. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Wij zijn er helemaal nog niet mee bezig, wij wachten af wanneer hij het zelf gaat aangeven

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Lijkt mij ook te vroeg. Vroeger waren kinderen op deze leeftijd idd al bijna of helemaal zindelijk. Maat tegenwoordig hebben we goede luiers en daarmee gaat het stuk moeilijker. Als je geen last heb van natte billen is de nood niet zo hoog om mee te werken aan een zindelijkheidstraining;)
    Mijn moeder heeft mij vanaf 9 maanden op het potje gezet. Met een jaar was ik overdag zinderlijk, maar dat was een andere tijd. Geen goede luiers en de hele dag wassen zag ze niet zitten. Logisch.
    Tegenwoordig wordt er geloof gemiddeld met 2 a 2,5 jaar begonnen met een zindelijkheidstraining.

6. Toys

Toys Fanatiek lid

21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    Wij zijn er nu een beetje mee bezig. Met het mooie weer laten we hem in zijn blote billen lopen en plast hij wel op het potje. Maar wanneer hij zijn luier aan heeft geeft hij nog niet zelf aan wanneer hij plassen of poepen moet. Ik zet er geen druk achter en wacht rustig af wanneer hij het aangeeft.

7. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    mijn dochter was 10 maanden toen we met het potje begonnen.
    over dag is ze bijna al droog, geeft vaak aan dat ze moet plassen.
    roept dan ook van "mama passe"
    poepen doet ze ook meer op de pot dan in dr luier, weet ongeveer wel wanneer ze moet .

8. Sneeuwwitje

Sneeuwwitje Actief lid

12 aug 2008
    308
    0
    0
    Dan vraag ik me daarbij ook nog wat af.
    Leer je ze zindelijk worden op het potje of op de wc met wc verkleiner?

Lijkt me namelijk dat een plasje wel makkelijk uit het potje te gieten is, maar om elke keer een grote boodschap uit het potje te halen lijkt me op een gegeven moment een vies klusje worden....

9. Toys

Toys Fanatiek lid

21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    Wij gebruiken alleen nog het potje ... heel soms voor de "fun" op de grote wc met verkleiner. Maar hij heeft nog geen grote boodschap gedaan op het potje ... alleen plasjes.

10. kippie75

kippie75 Bekend lid

8 apr 2008
    845
    0
    0
    Onze oudste is net zindelijk en ze is vorige maand 3 geworden. Ze deed al wel een hele tijd (misschien al wel een jaar) af en toe een plasje of een grote boodschap op de wc, maar plaste net zo makkelijk in haar luier als ze er één omhad. Op haar 3e verjaardag haar luier afgedaan overdag en afgelaten. In het begin redelijk wat ongelukjes, maar nu 6 weken later helemaal zindelijk. Het verschilt natuurlijk per kind, maar een jaar en 3 mnd lijkt me erg vroeg.

11. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Mijn zoontje is nu 1 jaar en twee maanden en wij zijn nu begonnen met het potje. Hij mag er voor het na het slapen op.(nog niks gedaan..hihi) Mijn man en ik waren allebei voor het jaar overdag droog. Het waren inderdaad andere tijden maar wij hebben geen trauma opgelopen omdat we vroeg op het potje moesten ;)

12. Wen26

Wen26 VIP lid

16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Hier ook nog niet begonnen...
    Heb Fenne wel eens op de wc gezet met verkleiner en dat vond ze heel interessant, maar er kwam niets hoor. We zijn nu net zo ver dat als ik aan haar vraag of ze gepoept heeft dat ze dan 'ja' zegt en heel soms pakt ze zelf het tasje met luiers dat altijd beneden ligt en komt daar mee aanlopen, maar dan is het dus ook al gebeurd. Ik wacht nog even af, ze is er nog niet aan toe merk ik.

13. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    ik ben bij youame gaan vragen of ze op het potje wilde toen was ze net 2
    nu begint ze het aan te geven alleen als ze de luier aan heeft en dan heeft ze al geplast
    laatst heeft ze 2 dagen achter elkaar 4x op het potje geplast maar dat was omdat ik steeds vroeg moet je plassen?
    dan ging ze zitten

14. randi

randi Niet meer actief

je kan het potje op elke leeftijd aanbieden maar niet alleen je kind moet er voor klaar zijn maar ook zijn/haar blaas moet er voor gereed zijn en dat scheelt van kind tot kind. meestal hanteren ze inderdaad de leeftijd tussen 2 en 4 jaar omdat blijkt dat dan bij de meeste kids de blaas klaar is. dus het heeft weinig nut je kind eerder op het potje te zetten als dit nog niet het geval is. wij gaan binnen een maandje of 2a3 het potje neerzetten en zien hoe ze erop reageren en liefst op zo'n speelse manier mogelijk want je mag zeker geen druk leggen op je kind.

15. randi

randi Niet meer actief

@marline, mischien moet je mictietrainig doen? zet haar gewoon op vaste tijden op haar potje vb na elke maaltijd en voor ze gaat slapen. zo leer je haar blaas om op vaste tijden te plassen. is nog steeds 1 van de meest succesvolle manieren om je kind zindelijk te maken ;)

16. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Mijn zoontje is nu anderhalf en hij begint nu weet te krijgen van zijn ontlasting. Als hij moet plassen dan trekt hij een beetje aan de zijkant van zijn luier en als hij moet poepen zegt hij poep. Dus wil als ik terug ben van vakantie gaan beginnen met hem dan op het potje te zetten. Hij heeft ook echt een hekel aan een vieze luier. Maar een paar weken geleden snapte hij er echt nog niks van als hij bloot liep en er ineens iets nats uit zijn plassertje kwam vond hij alleen heel erg vermakelijk ;)

17. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    Er druk op leggen heeft inderdaad helemaal geen zin en werkt averechts. Wij hebben er bij onze oudste dochter Anouk (van nu 9 jaar) eigenlijk nooit veel aandacht aan besteed, want ze wilde gewoonweg helemaal niet op een potje of de wc. We hebben ons er dus totaal niet druk over gemaakt en uiteindelijk was ze er net voor haar 4de verjaardag zelf aan toe en was ze in 1 keer helemaal zindelijk zowel overdag als 's nachts. Al met al zijn de natte broeken daarna in totaal op 2 handen te tellen. Af en toe kwam ze net iets te laat bij de wc en had ze haar onderbroek net een beetje nat, maar een echt compleet natte broek hebben we nooit met haar meegemaakt en ze heeft ook nooit in bed geplast. Dus mijns inziens werkt het het beste als je gewoon af en toe stimuleert door het potje aan te bieden of te vragen of ze op de wc willen, maar uiteindelijk moet het toch gewoon vanuit het kind zelf komen en geven ze zelf wel aan of ze er klaar voor zijn.

18. Sylvie

Sylvie Fanatiek lid

20 nov 2005
    1.733
    0
    0
    Belgie
    Mijn zoontje is zindelijk van toen die 2jaar en 4maanden was. Hij ging wel al vanaf zijn 1 jaar regelmatig op het potje zitten en soms lukte het wel om er echt wat op te doen. Toen ik zwanger was van mijn dochtertje (net voor zijn 2de verjaardag) wilde ik graag dat hij zindelijk zou zijn voor ze geboren werd maar dat ging helemaal niet, hij plaste gewoon waar hij stond. Dus er toen mee gestopt, toen hij dan 2jaar en 4maanden was terug geprobeerd en op 2 weken tijd was hij zowel overdag als s"nachts helemaal zindelijk! Dus ze moeten er inderdaad gewoon klaar voor zijn. in het begin vind ik een potje toch het handigste want dat kan je altijd vlakbij je in de buurt zetten want in het begin is het meestal nog van heel snel zijn, nu Rhune al een tijdje zindelijk is gaat hij altijd op de grote wc met brilverkleiner.

19. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hm ik heb er nog niet zo over nagedacht... Maar ik denk dat wanneer ik het idee heb dat Tobe mij zou begrijpen, ik hem zou uitleggen dat hij zijn behoefte op een potje/wc kan doen, zoals papa en mama dat ook doen. En dat hij dat dus kan aangeven. Maar ik laat hem in eerste instantie daar helemaal vrij in. Want inderdaad, ze moeten het wel kunnen aanvoelen. En wanneer dit niet het geval is, maar je gaat ze wel pushen, lijkt me dat niet goed. Dus afhankelijk van hem laat ik het gebeuren.

Deel Deze Pagina