Bang voor terugval na stoppen medicatie

Discussie in 'Gezondheid' gestart door MissDelft, 19 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissDelft

MissDelft Niet meer actief

Beste mensen,

ik hoop dat jullie mij enige tips kunnen geven.

Gisteren was ik naar de dokter gegaani.v.m. mijn medicatie. Ik gebruik heel wat medicijnen namelijk; o.a. hormoonzalfjes, schildklierpillen, astma en chronisch verkoudheid medicatie en ook nog anti-depressiva (mocht ik nog wat vergeten ziijn..).
    Ik heb verscheidene kwaaltjes waarvan de ergste het chronische huidziekte en depressie is.
    Mijn dokter heeft laten weten dat ik in 1 week enorm snel mpet stoppen met de anti-depressiva. Hire ben ik dan ook mee bezig. Mijn grootste angst is daarom ook dat ik in een neerwaartse spiraal terecht kom en daar niet uit kan komen. Net als alle andere medicatie ben ik bang dat het een slechte invloed heeft op mij en daarom ook op de baby.
    Ik doe alles voor de kleine, maar natuurlijk moet ik goed op mezelf letten. Helaas kan ik niet zo naar mijn familie aangezien ik van ze vandaan ben verhuisd om bij mijn liefde te wonen. Ik heb geen rijbewijs, mijn vriend wel en daar ben ik ook van afhankelijk, wil ik snel naar mijn familie gaan.
    Dit is dus ook een probleempje. Ik kan er niet zo heen mocht het nodig zijn.

Als je bovenstaande heb gelezen, maak ik me dan teveel zorgen? Wie kan mij adviseren?

2. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    ik denk dat je slechte slapen hier vandaag komen in ieder geval. dat je je hier zorgen om maakt.

3. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Hoi,

Ik ben een maand voordat ik zwanger ben geraakt gestopt met de anti-depressiva medicatie, wel heel rustig afgebouwd maar helaas heb ik wel een terugslag gekregen en ben ik gelijk psychologisch hulp gaan zoeken.
    Het is voor mij nu heel zwaar, maar als je er nu al bang voor bent zou ik als je nog niet onder begeleiding bent van een psycholoog zou ik dat zeker aanraden!

Wat zegt je verloskundige erover of heb je die nog niet? dan kan je ze misschien bellen voor advies?

Ik hoop voor jou dat je van de medicatie afkomt en dat had goed gaat, zolang je je eigen valkuilen kent dan scheelt dat al een hele hoop!

Veel sterkte met het afbouwen, het is pittig, maar je kan het!
    Laat je weten hoe het afloopt?

Groetjes,

Marlous

4. MissDelft

Hoi Marlous,

Dank je voor je reactie.

Ik ben dus ook bang voor een terugslag, zeker ik nu in 6 dagen met de medicatie moet stoppen. Stoppen met alle medicijnen gaat erg vervelend worden, dat weet ik nu al. Zonder schildkliermedicatie had ik elke dag het gevoel dat ik zou flauwvallen, en als ik dan ook ga stoppen met anti-depressiva.. Ik loop sinds november niet meer bij de psycholoog en psychiater en ik zou dat in principe ook niet meer nodig hebben, maar nu ik zwanger ben is alles anders.

Over een maand heb ik mijn eerste afspraak met mijn verloskundige, maar ik zal ze volgende week wel even bellen voor advies. Bedankt voor de tip. (Y)

Ik zal laten weten wat ze zal adviseren :D

5. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Mag ik vragen wat voor anti depressiva je slikt? Ik slik namelijk 10mg (half pilletje) Prozac in overleg met mijn psychiater en gynaecoloog. Voordat ik zwanger wilde worden heb ik al meerdere pogingen geprobeerd te stoppen, maar helaas is dat niet gelukt. De psychiater en gynaecoloog zeiden dat het dan toch beter is om een klein beetje medicijn in te nemen en je goed voelt, dan geen medicijn slikken en je heel slecht voelen want dat merkt je kind namelijk ook. Ik weet dat niet alle medicijnen geslikt mogen worden vandaar dat ik benieuwd ben naar wat je slikt.

Wel wil ik je zeggen dat ik het super knap van je vindt dat je het probeert en ik hoop dat het lukt natuurlijk!

gr vruchtje

6. MissDelft

Hoi vruchtje,

Ik slik 30 mg citalophram per dag. Ik heb een keer geprobeerd te stoppen met deze medicatie, maar dan niet in overleg en ik stopte abrupt, vanwege omstandigheden. Dit is mij niet goed afgegaan en ben daarom ook weer begonnen.

Het lijkt me ook wel fijn in jouw geval om dan een beetje te gebruiken, want de hele zwangerschap 'down' zijn, is niet vol te houden. Hoe gaat het jou nu af?

7. MissDelft

Dat kan best wel zo zijn, vervelende zorgen :(

8. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi MissCathy,

Tot nu toe gaat het mij erg goed af met die 10 mg Prozac. Slikte voor de zwangerschap nog 20 mg dus heb toch nog iets kunnen afbouwen. Zodra ik bijvoorbeeld een dat vergeet in te nemen merk ik het meteen. Ik moet daarin tegen wel onder behandeling van de gyn blijven en in ziekenhuis bevallen en geen borstvoeding. Maar ja dat waren voor ons geen redenen om onze wens niet in vervulling te laten gaan.

Hoe gaat het op dit moment met jou?

gr vruchtje

9. MissDelft

Hoi Vruchtje,

Ik ben blij dat het goed gaat met de medicatie die je gebruikt. Je merkt toch wel dat ze goed op je letten, als je in het ziekenhuis moet bevallen e.d.. Was je sowieso van plan daar te bevallen of heb je dat toch liever thuis? Je hebt in ieder geval nog eventjes te gaan, maar ik ben wel heel blij voor je!

Met mij gaat het redelijk. Ik vind het vervelend dat ik geen zalfjes mag gebruiken, want alleen de speciale zalfjes werken een beetje bij mij en nu gebruik ik niks. Ik moet eraan wennen, want ik kan gewoon niet zonder, momenteel gaat het dan wel zo-zo met mij. Ben wat misselijk, dan gaat het weer weg en komt het weer terug, maar ik probeer ervan te genieten. Ik moet gewoon de eerste 3 maanden doorkomen, want ik wil het dolgraag!

10. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Nou ik wilde sowieso wel al in het ziekenhuis bevallen ook als het niet zou hoeven, dus dat is verder niet erg. Erg vervelend dat je die zalfjes nu even moet missen. Mag je je hele zwangerschap geen zalfjes gebruiken of alleen de 1e drie maanden niet?

Trouwens nog gefeliciteerd met je zwangerschap :). Weet je al wanneer je je 1e echo hebt?

gr vruchtje

11. MissDelft

Dank je wel! Misschien loop ik al op de zaken vooruit, maar ik wil ook gewoon in het ziekenhuis bevallen. De afgelopen dagen heb ik zoveel informatie opgezogen, als een spons water kan opzuigen. De zalfjes mag ik een enkele keer gebruiken, maar het liefst heeft de huisarts het niet, aangezien al mijn medicatie 'troep' is. Hij is daarentegen dan ook een homeopaat. Hoe natuurlijker des te beter.

Ik heb daarom ook besloten echt met alles te stoppen. Ik heb een hekel aan medicijnen (zit er zowat vanaf mijn geboorte aan de medicijnen).

Mijn eerste afspraak bij de verloskundige is op 14 januari. Helaas kunnen ze geen echo maken :( daarvoor moet ik weer ergens anders naartoe :( :( De praktijk heeft geen aparaat om een echo te maken, vind ik eigenlijk wel wat vreemd, maar het zij zo.

Tijdens het typen van m'n vorige post werd ik wat lichtjes in mn hoofd/lichaam. Misselijkheid is wat minder, want heb wat gesnackt. Ik moet niet meer snacken anders word ik dáár weer misselijk van. Ik weet niet wat dat 'licht' in m'n hoofd zijn is. M'n zus heeft me wel laten weten op te passen, want een collega van haar (wat ook mijn collega was, want we hebben samen gewerkt) viel in de damestoilet een aantal keren flauw. Zij wist niet dat ze zwanger was, want er was wat met haar vriend en ze konden geen kinderen krijgen (inmiddels is ze vorig week bevallen van een jongetje)

12. Lucifertje

Lucifertje Actief lid

26 mrt 2008
    313
    1
    0
    Body Artist (piercer)
    flevoland
    Zomaar stoppen met medicatie is juist schadelijk en kan veel stress opleveren. Soms is t beter als je 10 mg tot 20mg blijft slikken.
    Dan dat je ineens ermee stopt!
    Enigste wat je dan krijgt is dat je na de bevalling ter observatie met de baby even moet blijven.
    Maar verder niet...

Ik slik dus zelf Citalopram en zomaar stoppen mocht ik
    juist niet.. Want voor mij is dat niet goed en mijn omgeving.. En als ik zelf niet goed ga.. Gaat de baby ook niet goed...
    Als je wilt stoppen moet je afbouwen...

Deel Deze Pagina