Slecht slapen, mag je daar iets voor slikken?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mappel, 6 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mappel

mappel Niet meer actief

Ik heb natuurlijk veel stress gehad de laatste weken. Hartslag vd baby te hoog, sterfgeval in de familie, zorgen om mijn bedrijf. Anyway, dit is de 4e week al dat ik zo enorm slecht slaap. Als ik 3 uur per nacht slaap heb ik geluk. Meestal ben ik standaard om half 3 wakker en slaap pas weer tegen 7 uur, met als gevolg dat ik de hele ochtend in bed lig. Nu begint mij dat onderhand zo enorm op te breken! Heb al van alles gedaan; bad, boek lezen, wierrook, yoga, geen tv voor slapen gaan... maar het lukt gewoon niet. Ikbegrijp dat het erbij hoort, maar onderhand word ik steeds labieler.

Morgen ga ik dit sowieso bespreken met de vlk hoor, maar ik dacht, slikken jullie iets? Medicatie of iets op natuurbasis?

Alle tips zijn welkom!

2. miss27

miss27 Lid

5 jan 2014
    60
    0
    0
    Hoi Mappel
    wat rot dat je zo slecht slaapt de enige ervaring die ik heb is melatonine en dat (schijnt) wel te mogen voor mijn zwangerschap had ik al slaapproblemen niks bleek te helpen tot ik melatonine ging gebruiken in combinatie met slaap lekker thee van pickwick stinkt overigens enorm maar werkt voor mij super wie weet heb je hier wat aan hoop dat je snel weer aan de goede nachtrust toekomt en blijf een ritme aanhouden wel of niet geslapen vaste tijden uit bed ritme werkt ook zo goed hoe zwaar dat ook is na al die gebroken nachten.... veel succes en sterkte
    Lieve groet!

3. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik zou het ook echt in de alternatieve hoek zoeken. Ik werk in het ziekenhuis en slaapmedicatie is echte rommel!

Wat ook erg goed is, is enkele jin shin Jyutsu behandelingen nemen... dat haalt je uit je hoofd en doet je ontspannen waardoor je weer kunt slapen. Een bepaalde greep daarvan is als je je dikke tene vasthoudt voor 10 minuten. En dan je handen gekruist, dus je linker hand om je rechter dikke teen en je rechter hand om je linker dikke teen. Leg dan je duim bovenop je teen en leg de toppen van je vingers om de onderkant van je dikke teen. Je kunt dit ook een ander voor je laten doen, je man of zo.

4. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    @miss27 ik heb langere tijd melatonine gebruikt, maar mijn Huisarts adviseerde te stoppen zodra ik positief testte. Niet zozeer dat het slecht zou zijn, maar er is nog te weinig onderzoek gedaan naar de mogelijke effecten tijdens een zwangerschap. Maar hoed dat is voorgeschreven door de huisarts dus in vrij hoge dosering.

Maar goed ontopic, vervelend dat je zo slecht slaapt Mappel. Mogelijk dat goede nachtrust thee (of hoe heet dat) wat ontspanning kan brengen voor het slapen?

5. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    Ik heb in het verleden wel Valeriaan gebruikt (extra sterk,eigen merk kruidvat). Heb aan de verloskundige gevraagd of het veilig is (de meningen zijn erover verdeeld), maar zij zegt dat als het in de bijsluiter staat dat het tijdens zwangerschap gebruikt kan worden, dan kun je ervan uit gaan dat het veilig is. Het helpt om beter te ontspannen.

Sterkte! Hopelijk lukt het om toch wat bij te slapen voor de kleine er is...

6. unknowable

unknowable Niet meer actief

Dit niet te verwarren met de Extra sterke nachtrust tabletten van Kruidvat. Deze wordt afgeraden voor zwangere vrouwen.

Spijtig, want ik sliep er voorheen heerlijk op ;)

7. Jantine

Jantine Bekend lid

8 mei 2011
    683
    2
    18
    NULL
    Vervelend, die gebroken nachten! Bij mij helpt het om er even uit te gaan en iets te lezen. Beker warme melk erbij, meestal lig ik na een uur weer in bed.

8. famke89

famke89 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.495
    375
    83
    Vrouw
    Krijg het idee dat je wel in slaap valt..maar halverwege de nacht wakker word en dan niet meer kan slapen?!.. Veel slaap medicatie (indd wel rotzooi!) zijn inslapers.. en geen doorslapers..hier word je namelijk erg suf van!

Je zou indd melatonine kunnen proberen.. dat is een lichaamseigen stof en kan als je kleine dosering gebruikt (dus uit de potjes via de drogist) weinig kwaad.. maar is ook een inslaper geen doorslaper dus weet eigenlijk niet zo goed of dat voor jouw wel effect heeft.. het heeft nml geen zin om het pas te gaan slikken als je wakker word..want je moet het zo'n 2 uur voor het slapen gaan innemen..

Succes, erg vervelend als je niet goed slaapt!!!

9. Amethist

Amethist Niet meer actief

10. mappel

mappel Niet meer actief

Melatonine raad mijn verloskundige af.

Heb inderdaad tips gekregen om meer te ontspannen, maar dat is volgensmij het probleem niet. Inslapen luktook niet altijd. Meestal heb ik 1,5 uur nodig voordat ik slaap, dan slap ik 2 uur, word ik wakker alsof ik totaaluitgerust ben en val tegen de ochtend uiteindelijk wel weer in slaap...

Mijn verloskundige wil het even aan zien. Donderdag is de begrafenis, wellicht dat er dan wat stress af valt..

11. famke89

famke89 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.495
    375
    83
    Vrouw
    Lastig zeg! Hoop voor je dat het snel beter gaat! Sterkte met de begrafenis :)

12. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ondanks alles wat er speelt in je leven is dit ook gewoon een zwangerschapskwaal.
    Het is ontzettend vervelend maar herkenbaar voor veel dames incl. mezelf.
    Wat hier helpt is tv uit voor het slapen gaan niet teveel drinken na 20.00 uur dan hoef je ook minder te plassen in de nacht.
    En ja stress helpt natuurlijk ook niet en idd mss na de begrafenis lukt het wat beter om te slapen.

13. Sproetepetoet

Sproetepetoet Actief lid

18 jul 2013
    160
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de vorige zwangerschap vanwege onrust Valeriaan gebruikt (een maand of 3) op aanraden van mijn huisarts.

Verder; wat betreft het niet doorslapen, dat heb ik nu ook elke nacht en ik moet dan gewoon even iets eten om verder te kunnen slapen.
    Maar goed... als je echt trek zou hebben dan had je dat al wel gemerkt natuurlijk.

Echt rot voor je al die spanningen en een sterfgeval, dat is ook niet niks. Ik zou je willen zeggen in ieder geval heel lief voor jezelf te zijn.
    Als je toch elke nacht een paar uur wakker bent misschien is het een idee om je er voor een paar nachten bij neer te leggen en iets "fijns" te plannen voor jezelf.
    Lekker met een dekentje en kruikje op de bank een dvdtje kijken of een (opgenomen) aflevering van een programma wat je leuk vind. Met een lekkere pot thee erbij en wat te eten. (Fijn boek lezen of een bad nemen) Jezelf een beetje verwennen. Want alleen maar in het donker liggen is ook zo rot. En dan misschien voor even accepteren dat je nu een ander ritme hebt en 's ochtends langer in bed ligt. De omstandigheden zijn toch ook dusdanig dat je jezelf dit mag toestaan lijkt me.

Heel veel sterkte en een dikke knuffel.

14. mappel

mappel Niet meer actief

Bedankt voor de lieve reacties:)

ik ga met de tips aan de slag:)

15. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ik kreeg toen ik in het ziekenhuis lag elke avond op voorschrift van de gyn een slaaptablet.

16. Manyi

Manyi Bekend lid

3 feb 2013
    528
    0
    16
    -
    Omgeving Nijmegen
    Sowieso sterkte voor vandaag!

Ikzelf heb een tijdje bij een slaapkliniek gelopen omdat mijn pijnappelklier te weinig melatoine aanmaakt.
    Dus eigenlijk zit ik me hier nu af te vragen waarom zou je geen melatoine kunnen gebruiken als je zwanger bent?
    Het is namelijk een lichaamseigenstof.
    Afhangelijk van hoe het gaat heb ik officieel tussen de 3 en 5 mg (ik gebruik het nu niet) terwijl de melatoine die je bij de drogist kunt kopen 0,1 mg is?
    Wat je ook kunt doen is de wekker omdraaien zodat je niet telkens gaat kijken hoe laat het is.
    Niet teveel drinken en zorgen dat je niet met een te volle of lege maag naar bed gaat.
    Je kan ook proberen moeilijke boeken te lezen waar je echt je hoofd bij moet houden daar word je sneller moe van dan van een rommantje ofzo :)
    Heel veel succes iig!

Deel Deze Pagina