uitgebreid ontbijt op bed met champagne en bonbons een heerlijke rugmasage en uiteraard de voetjes. nee zou t ook niet weten klinkt wel fijn die hulp van mij
Hahaha, ik mag het hopen, ik heb er ook recht op maar ook ik heb geen idee wat het is. Toch maar ff het VGZ bellen denk ik....
is dat 15 uur bovenop je reguliere kraamzorg? volgens mij is het minimum 20 uur, of ben ik verkeerd geinformeerd?
volgens mij doen ze dan ook je volledige huishouden zoals koken enz inplaats van zich alleen gericht met jou en je kindje bezig te houden en kleine huishoudelijke taken
Wat is volledig huishouden? Koken hoeft hier echt niet en een ontbijtje maken of een broodje vind ik wel bij haar taken horen. Verder stofzuigen, badkamer, toilet, was en dat soort zaken natuurlijk maar van mij hoeft ze echt niet de ramen te gaan lappen of dat soort ongein.
Ik heb het ook in mijn gezinspolis en nagevraagd. Je hebt recht op 15 uur extra kraamzorg naast je normale kraamzorg mits er voldoende beschikbaarheid is. Het zijn dus gewone kraamzorguren en geen voetmassages, fruitmaskertjes of een gratis chefkok Enne let op de mits. Ik ben in de zomer uitgerekend en mag al lang blij zijn als ik het minimale krijg.
Haha he shit, zag mezelf al liggen met zo'n voetenmasseur aan me bed en zo'n vrouwtje wat een maskertje op me gezicht smeert met een lekker glaasje bubbeltjeswijn hihi. Ik weet niet wat het aantal uur is aan minimale zorg, maar afgelope vrijdag had ik de intake met de kraamzorg en ik krijg 49 uur. Vind het eigenlijk best veel.
Minimale is 24 uur. 49 uur zijn in principe de standaard uren als je BV gaat geven. 45 uur met flesvoeding. 'k heb er trouwens nooit van gehoord dat je dan recht hebt op 15 uur luxe kraamzorg. Wel als je uitgebreid verzekerd bent uitgestelde kraamzorg of couveusenazorg en bij sommige verzekeraars standaard na een sectio.
dus gewoon 15 uur extra, ok prima, zou wel fijn zijn want manlief kan geen extra vrij nemen en dit is mijn 4e, dus ik had zowiezo al recht op 64 uur (borstvoeding, bekkeninstabiliteit, dan 4 kids en op basis van de vorige bevalling) maar ik neem aan dat 8 x 8 uur zowiezo al maximaal is?
Ik heb ook recht op 48 uur en vind dat al veeeeelste veel. Woon klein en mijn moeder doet het huishouden. Maarja ben alleen he. Had wel aangegeven dat ik bang ben voor een postnatale depressie dus misschein heeft het bij mij daarmee te maken. maar ik zie het niet zo zitten om 8 dagen lang 6 uur lang iemand over de vloer te hebben vind 4 uurtjes eigenlijk wel genoeg.
Volgens mij klopt het ook wat jij zegt en is het alleen in deze gevallen. Ik ben zelf uitgebreid verzekerd en het staat apart in mijn polis genoemd. Naar wat ik begreep zou de 15 uur extra bovenop de standaard 49 uur komen indien je borstvoeding zou geven en anders bovenop de 45 uur. Hoe het zit met een maximaal aantal uren weet ik niet. Ik kreeg nu al een brief va de kraamzorg dat dat mijn kraamperiode onder de zomerregeling ging vallen. Klinkt alsof ik weinig uren ga krijgen en niks geen luxe
Die 49 uren zijn standaard, maar je kan altijd (ook tijdens je kraamperiode) aangeven dat je minder wilt.
Ik krijg 45 uur (flesvoeding) en heb al een zoontje rondlopen. De kraamhulp is er dan van 8 tot half 2 zeiden ze en dat vind ik best kort... Ik mag namelijk de eerste week geen traplopen ivm bekken en heb toch echt al een kind om voor te zorgen! En flesjes kan ik niet even beneden gaan opwarmen... Bij de eerste heb ik een extra 9e dag gekregen ivm keizersnee, maar de eerste 4 dagen heb ik dan ook in het ziekenhuis gelegen en die halen ze er dan vrolijk weer vanaf.... Ik vind het dubbel, aan de ene kant, ik betaal er zelf ook zat aan, laat ze dan maar flink veel komen, maar aan de andere kant, een kraamhulp doet tegenwoordig bijna niks meer! De was mag ze zelfs splitsen, dat ze alleen jouw was draait en die van je man laat liggen... Tja, ik zie het wel. Gelukkig kan mn man mn moeder ophalen om me te helpen (mn moeder kan tijdelijk geen autorijden. Errug handig nu er een kleine op komst is )
euhm 45 uur enz maar...ik had 8 volle dagen van 9 tot 5... En toen kon ik nog meer krijgen 4 dagen extra....maar dat wilde ik toch niet. (vanwege emotionele verwerking rare bevalling) Maar ja ik ben bevallen in maart met pasen...en ik was zowiezo al de enige vrouw die aan het baren was dat weekend....whahah zelfs VK en ziekenhuis hadden gewoon alle tijd voor me!
Ik heb bij de eerste de 'gewone' 49 uur gehad (bv) en vond het best lekker. het was ook genoeg, na de laatste dag vond ik het prima dat ze niet meer terug zouden komen. Ze heeft gewoon alle was gedaan, van mij, de baby en m'n vriend. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat zouden uitsplitsen, lijkt me meer werk dan dat beetje was van de papa meedraaien... Verder badkamer+wc dagelijks schoonmaken, als ik wilde iedere dag het bed verschonen (ik vond om de dag genoeg), uitleg, controles, bezoek binnen- en weer buitenlaten (m'n kraamkamer was op 2-hoog en ik kon ook bijna geen trappen lopen), mijn ontbijt, lunch en drinken maken+boven brengen, hulp bij aanleggen. Voor dat laatste heb ik enkele uren 'geruild' voor een lactatiekundige, erg fijn dat dat kon. Ben het niet eens met de stelling dat een kraamverzorgende 'bijna niks' doet. Je moet het wel treffen met de persoon, als het iemand is met wie het niet klikt is dat natuurlijk wel vervelend. Als er te weinig capaciteit is in een bepaalde week, krijg je volgens mij wel minimaal 24 uur. Die 15 uur 'luxe' zegt mij helemaal niks, blijkbaar is dat een extra van een specifieke verzekeraar.
Die 15 uur komt bovenop de geindiceerde uren. Afgelopen 2 jaar was het zo dat je voor de uren van je luxe kraamzorg die je niet gebruikte een vergoeding kon vragen van 20 euro per uur, maar ik kan er nu niks meer over terugvinden of het nog steeds zo is. Anders eens bellen met VGZ hierover. Ik vond het mooi meegenomen
Ik denk dat 64 uur wel een beetje het maximum is. 'k Weet niet of je kraamzorginstelling bij voorkeur 1 kraamverzorgende in het gezin heeft, maar dat is dan best pittig. 'k Ben het er niet mee eens dat een kraamverzorgende (heb een hekel aan het woord kraamhulp) bijna niets meer doet. In veel gevallen is 5,5/6 uur per dag meer dan genoeg. Als de uren onvoldoende zijn, krijg je heus wel meer uren geindiceerd. Als jij met je bekken zit, kun je daar volgens mij 10 uur extra voor krijgen (fysiek niet zelfredzaam) 'k Denk dat er weinig kraamverzorgenden zijn die de was sorteren hoor. Volgens de richtlijnen mag dat idd maar ik denk dat meestal gewoon alle was gedaan wordt. Btw... ik ben zelf kraamverzorgende. Heel soms tref ik mega volle wasmanden aan, dan doe ik nog m'n best om dat allemaal weg te werken. Strijken doe ik niet teveel (hangt er ook vanaf wat het gezin gewend is) maar ik probeer altijd alles weer netjes achter te laten. 'k Moest alleen in m'n zwangerschap proberen 't een beetje los te laten, wilde ik mezelf niet voorbij lopen. In de zomer is de kans groot dat je maar 24 uur zorg krijgt al moet ik zeggen dat het bij ons afgelopen jaar wel meeviel. 'k Heb ook wel eens gehad dat ik 2x3 uur per dag moest doen (2 gezinnen) en bij 't ene gezin kon dat gewoon niet. 'k Heb toen van 8-14 in 't ene gezin gewerkt en van half 3-half 6 in 't andere. Vergeet niet dat wij zomers soms 2 weken aaneengesloten werken en dan zo'n 80 uur draaien. Zo... en wie zegt er nu nu dat we niks meer doen???
Oh ik ben erg benieuwd naar de kraamzorg! Bij de 1e vond ik het zo fijn. Was een erg leuke vrouw, ze deed een hele hoop vond ik. Ook strijken terwijl wij dat bijna nooit doen hahaha Maar ik ben 31 mei uitgerekend, dan zitten we toch nog niet in de drukke zomer periode? Hoop dat ik wel lekker de 48 uur kan krijgen.