slaap drama!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kimmm, 14 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimmm

Kimmm Actief lid

14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    beste allen,

mijn baby van 2,5 maand oud wil ineens niet meer naar bed sinds een paar dagen. hiervoor ging het aardig goed, speentje of voeden in bed en hij sliep maar nu dus niet meer. hij slaapt in ons bed aangezien ik hem snachts voed (borst) en hij veel sneller dan gedacht uit zijn ledikantje is gegroeid. zijn volgende bedje is er pas met 2 weken. zodra ik hem nu in bed leg begint hij woedend te krijsen. in eerste instantie wilde ik hem niet laten huilen omdat hij nog zo klein is maar uren met hem rond lopen of in de schommelstoel zitten tot hij slaapt is niet te doen. ik kom nergens aan toe en raak zelf oververmoeid en erg verdrietig. ik probeer nu sinds vanmiddag hem in bed te leggen en toch even te laten huilen. ik ben begonnen met 5 minuten. er naar toe even oppakken en troosten (naast hem zitten en aanraken stopt het huilen niet), als hij weer rustig s terug in bed en weer weg. dan 7 minuten laten huilen, zelfde ritueel en daarna eventueel nog een keer 10 minuten laten huilen. heb dit nu 2x toegepast vanmiddag en hij slaapt nu maar wat is het vreselijk. mijn moederhart bloed bij het horen van zijn huilen en zijn koppie met tranen en overstuur zijn als ik hem troost. hij verslikt zich telkens in zijn eigen hysterie.

doe ik hier goed aan?
    zijn er mensen met dezelfde ervaring?
    en hebben jullie nog tips?

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wat ik opvallend vind aan je verhaal is dat hij opeens zo moeilijk doet met slapen. Is er niets lichamelijks? Heeft hij misschien verhoging, spuugt hij veel of wat dan ook?

Ik begrijp heel goed dat je niet met hem wil blijven rondlopen, maar laten huilen vind ik meer iets voor een baby die al wat langer dan een paar dagen zo huilt en waarbij ook is vastgesteld (voor zover mogelijk) dat er geen aanleiding is voor het huilen. Bij Irem werkt het heel goed, laten huilen, maar we hebben dat wel pas echt als laatste oplossing gebruikt.

Sowieso kan ik je aanraden een vast ritme aan te houden zodat je baby weet waar hij aan toe is, dus bijvoorbeeld wakker worden, verschonen, voeden, spelen tot hij moe wordt en dan weer naar bed. Ook helpt het niet teveel prikkels te geven, dus hou het bij gemiddeld 1 uitstapje per dag, geen tv aan in zijn gezichtsveld, niet de hele tijd met hem rondlopen (nog meer prikkels) etc.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Moeilijk hoor! Ik zou toch even verder ´zoeken´ naar een mogelijke oorzaak! Sterkte!

3. Kimmm

Kimmm Actief lid

14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    ik heb niet het idee dat het iets lichamelijks is. zodra ik de kamer in kom en hij ziet me al huilend zie ik hem kijken, even denken en vervolgens word ie nog bozer en begint te krijsen als een mager speenvarkentje. als ik hem troost is het goed en word ie langzaam rustig en stil. zodra ik hem dan weer in bed leg begint het weer.

ik heb nog een vraag over dat schema. als ie kort slaapt, bv een half uur of een uur. leg je je baby dan ook telkens aan na erschonen. dan dus puur om het duidelijk te houden voor hem want honger zal ie meestal niet hebben..

4. Kimmm

Kimmm Actief lid

14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    hij spuugt trouwens onregelmatig. ene keer best veel (vind ik) andere keer helemaal niets..

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Het klinkt inderdaad alsof hij huilt omdat hij wil dat jij komt. Helpt het als je ernaast blijft zitten tot hij slaapt, of lukt dat niet? Bij Irem werkt dat namelijk niet, die gaat naar me zitten lachen maar slapen ho maar :D. Vaak is het even een paar minuten jengelen voordat ze gaat slapen, en soms is echt wat langer huilen, tsja, dan huilt ze maar even, als ze moe is en ze ligt in bed moet ze gaan slapen. Wij gaan overigens elke 10 minuten er naartoe om haar te troosten als ze langer dan die 10 minuten huilt.

Nee als Irem kort slaapt (wat meestal het geval is) leg ik haar inderdaad niet meteen aan, maar laat ik haar eerst spelen of gaan we even wandelen ofzo tot ze honger heeft, dan drinken en dan verder spelen tot ze moe wordt.

Heb je het al eens met je consultatiebureau erover gehad? Misschien hebben zij nog tips.

6. Kimmm

Kimmm Actief lid

14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    als ik naast hem ga zitten word ie nog veel bozer. ik ben nog blij dat zijn gehuil boos klinkt ipv paniek, dat is duidelijk een ander soort huilen. als ik blijf zitten word ie dus nog bozer en kijkt me aan met een blik... hij word er zeker niet rustiger van.

het is een pittig ding mijn reza. een beresterk mannetje met nu al een ijzeren wil en snel gefrustreerd als iets niet lukt of niet lang genoeg lukt. zo wil hij bv altijd staan. hij kan op zn eigen beentjes staan maar maar even. zodra ik hem dan neerzet word ie boos en gaat huilen net zo lang tot je hem weer op zn beentjes zet, wel zelf vasthoudend en ondersteunend natuurlijk. maar dit om zijn temperament aan te geven. ook wel logisch, hij heeft 2 zeer temperamentvolle ouders hihi..

7. Kimmm

Kimmm Actief lid

14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
  8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Oei, hij heeft een hele doordringende blik, haha, kan me voorstellen dat hij niet de makkelijkste is!

Ook weer heel herkenbaar wat je schrijft hoor, Irem weet ook precies wat ze wel en wat ze niet wil, maar helaas voor haar weet mama ook wat ze wel en niet wil ;). Ik denk toch echt dat je zoontje veel baat kan hebben bij het rust en regelmaat principe zoals ik dat hierboven opschreef, dus alles zoveel mogelijk in dezelfde volgorde en prikkels beperken (dus ook niet 20 speeltjes in de box, of een half uur tv laten kijken etc). Het is echt heel lastig, maar het helpt zoveel bij ons! En qua naar bed gaan is het hier zodra ze moe is gaan we richting slaapkamer, kort bedritueeltje (gordijnen dicht, liedje zingen, kusje, instoppen, aai over wang, muziekje aan en weglopen). Als ze dan gaat huilen ga ik haar elke 10 minuten troosten, waarbij ze in principe wel gewoon in bed blijft liggen (of ze moet helemaal over haar toeren zijn). Gelukkig komt dat steeds minder voor en Irem is echt een heel ander kind geworden. Hiervoor sliep ze bijna niet overdag, en nu doet ze sowieso 4 slaapjes overdag, en dat maakt zoveel uit!

9. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    heeft hij niet last van een sprongentje, mijn zoontje is nu bijna 12 weken en zit in de 12 weken sprong. hij is huilerig en doet nu vooral 's middags moeilijk met slapen... huilen en als ik bij hem ga kijken begint meneer te lachen. dus ik weg, en blijven we zo doorgaan....terwijl hij hier voorheen geen last van had. (kon hem wakker in bed leggen en meneer sliep na 20 min)
    maar als het goed is, gaat dat weer over en pakt hij het ook weer zo op (althans was bij de vorige sprongen ook)

succes

10. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Persoonlijk denk ik dat je er nooit goed aan doet om tegen je eigen gevoel in te gaan dus...

Tips: een draagdoek of ergonomische drager zoals bv. een Beco butterfly. ! Je hebt je handen vrij en je baby is tevreden want hij heeft contact met jou! Dus: iedereen tevreden! ;)

11. Kimmm

Kimmm Actief lid

14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    ik draag hem regelmatig in de draagzak maar hij is ruim 6,5 kilo en ik ben 1.63m, langer dan een half uur is niet te doen helaas. erg jammer want ik ga er bv ook veel liever met draagzak op uit dan kinderwagen.

12. Elke1984

Maar wat voor draagdoek/zak heb je dan?? :$

Mijn zoontje weegt nu 8kg, ik ben even groot als jij en ga naar de fysio owv chronisch ruglijden en ik kan m'n zoontje uren (!) ZONDER problemen dragen!
    En ondertussen doe ik het huishouden als hij niet vanzelf in z'n wiegje wil slapen..

Het is zoooooo makkelijk en véél beter voor je moedergevoel én de hechting dan 'laten huilen'. ;)

13. Kimmm

Kimmm Actief lid

14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    ik heb een babybjorn, die zijn goed toch?
    ik vond zelf ook al wel dat het wel heel snel ongemakkelijk begon te voelen. uren achter elkaar zeg je....hmmm welke heb jij?

14. Jessie81

Jessie81 Actief lid

4 jan 2008
    441
    0
    0
    Office manager
    Overijssel
    Slaapt hij in een slaapzakje? dat kan hem meer geborgenheid geven?

15. Elke1984

Je hebt pb! ;)

Ikzelf heb een geweven draagdoek (bb-slen) van 'Babylonia'. Ben hier héél tevreden over maar hij is eigenlijk te warm voor deze dagen. Heb daarom een mei-tai besteld (is wat toegankelijker voor onervaren 'draagdoekknopers' en ook draagbaar bij dit warme weer, heb ik me laten vertellen).
    Een geweven draagdoek is, bij correct gebruik, ergonomisch voor je kindje (ondersteunt het héle lichaampje voldoende) en ergonomisch voor mama/papa (biedt véél steun aan het lichaam en gewicht van je kindje wordt goed verdeeld). Je kindje zit er ook in in 'kikkerhouding' terwijl in een babybjorn zijn beentjes recht naar beneden hangen zoals je al wel gemerkt zal hebben. Het is alsof je aan een touw omhoog wordt gehesen...;)

16. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    @kimm: herkenbaar hoor. Hier ook baby van nu 3 maanden en overdag moeilijk in slaap te krijgen, 's nachts geen probleem. Een paar weken geleden was ie na het voeden slechts een half uur wakker, nu is hij per keer al 2 uur wakker, lacht en 'zingt' veel, wil alles zien.
    Wat hier werkt om hem in slaap te krijgen is een doekje over de ogen, slokje bv of dicht op me dragen (in een draagdoek), daar wordt ie rustig van. En de regelmaat hielp hier erg goed. Dus: wakker, voeden, verschonen, spelen, na 2 uur slapen met een slokje bv.

17. Kimmm

Kimmm Actief lid

14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    dat slapen met een slokje borstvoeding werkte hier tot voor kort ook heel goed. soms nog steeds wel maar dus ook wel vaak niet meer. het niet willen slapen is dan toch sterker en hij word gewoon woest zodra ik hem op bed leg. tot voor kort werkte de speen ook. het zuigen maakte hem rustig en dat hij in slaap viel. de speen vind ie opeens ook niets meer aan en drukt m steeds uit zn mondje.

18. Kimmm

Kimmm Actief lid

14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    die heb ik klaarliggen om te gana gebruiken maar het was tot nog toe te heet. kan ik vandaag mee beginnen!

19. Kimmm

Kimmm Actief lid

14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    dankje voor je tips!! en naar een andere draagdoek/zak ga ik kijken want die babybjorn is blijkbaar 3x niks als jij uren met 8 kilo kunt rondhobbelen..

Deel Deze Pagina