Ik denk dat het helemaal niks medisch is, maar puur gewenning, dat zeg je ook zelf, toch? Ze slaapt immers wel gewoon in jullie bed. Tsja en om dat af te leren moet je even door die zure appel heen bijten! Aangeleerd gedrag afleren bij een kind van 8 maanden zal even niet makkelijk zijn. Maar maak de kamer en het bed leuk! Koop iets nieuws voor aan de wand, een nieuwe knuffel helemaal speciaal voor in zijn eigen bed, lees een verhaaltje op de kamer, geef er de laatste borstvoeding en zorg er vooral voor dat hij moe is.
@zogelukkig... Onze dochter sliep ook vannacht bij ons in bed onrustig. Ik neem haar bij mij omdat er continue uitgaan geen optie meer was. Ik ben in de weer geweest van middernacht tot even tegen half 6. Vandaag ben ik kapot, moe. Onze dochter heeft dit sinds een aantal weken, zij sliep namelijk enorm goed, hele nachten door, klokkie rond of langer. Hier is dus geen sprake van aangeleerd gedrag, maar er is iets waarom dit is ontstaan. Wel denk ik, dat als ze nu al gedurende ongeveer 6 weken 's nachts weer eten krijgt, dat ze hieraan is gewend geraakt. Ons meisje is 4,5 maand, de leeftijd waarop nog niet verwend kan worden, maar waarin veiligheid en geborgenheid zeer belangrijk zijn voor haar ontwikkeling en zeker voor haar zelfvertrouwen. En moe? dat is ze zeker, maar ze vecht keihard tegen haar slaap. Iedere avond hetzelfde ritueel, hetzelfde als toen ze de nachten doorsliep, we hebben niets veranderd. Ik denk dan ook dat zij juist aan het veranderen en ontwikkelen is, en dat dit de reden is. Jannn.... er is dus hoop
@mexichang, meis ik heb echt met je te doen!! Het lijkt wel ofdat je meisje onverzadigbaar is! weet je wat ik in jou geval zou doen, ik zou naar de huisarts gaan want ik geloof gewoon niet dat een kindje zolang en zovaak over de rooie gaat. Ik heb dat toen ook gedaan met mijn zoontje, ook omdat je het zelf niet meer trekt. Ik geloof echt dat kindjes huilen om een reden en niet omdat ze dat nu zo leuk vind. En je dochter is 21 weken dus zou het toch ook echt wat minder moeten zijn. En ik geloof dat geborgenheid ook goed is, gewoon troosten, tegen mij zeiden ze ook altijd laat maar huilen maar ik wist gewoon dat er iets meer was. Echt meis laat je doorsturen, dan heb je in ieder geval alles uitgesloten toch??? Wat zie trouwens die ostheopaat want ik lees dat je daar ook bent geweest??? Ons manneke werd daar wel iets rustiger van. Succes ermee, en laat haar anders een xtje logeren bij je ouders of schoonouders zodat jij en je vriend/man een keer goed kunnen slapen. Want een moeder die aan het einde van haar latijn is is ook niks.... groetjes en knuffel rensje
@ slaapgebrek Ik lees even mee met je topic. Ik herken zo veel van wat je schrijft!! Alleen slaapt onze man wel overdag gerust twee uur achter elkaar. K. heeft vanaf zijn geboorte slecht geslapen en de laatste weken zijn echt weer (inclusief gillend wakker worden en nachtmerries?) een ramp, 8 x eruit per nacht is nu geen uitzondering en ben dus ook aan het eind van mijn latijn! Ik herken veel in je wanhoop en hoop dan ook dat het snel beter zal gaan voor jullie! Ik merk dat er weinig begrip is voor onze situatie, mensen zien het vaak als je eigen schuld, ik vind dit echt pijnlijk, voor mijn gevoel is dit slaappatron niet normaal. Ook hier slaapt onze zoon gedeeltelijk in ons bed 's nachts anders is het niet vol te houden op het moment (ik werk full time). Het is wel periodes beter geweest, 1 of 2 x per nacht wakker, ik hoop dan ook dat het binnenkort weer beter gaat. Wij hebben een verwijzing naar de kinderarts gekregen, ik hoop daar binnenkort terecht te kunnen. Onze zoon grijpt vaak naar zijn oren, maar deze lijken in orde, hij heeft nog nooit oorontsteking gehad o.i.d, vanaf zijn geboorte schud hij ook met zijn hoofd, vandaar dat we toch maar laten kijken. Doet jouw kindje dit ook toevallig? Of is er iemand anders die dit herkend? Sterkte in ieder geval!!
Dat doet ons zoontje ook. Dat is een prikkelgevoelig en druk ventje, zijn oren zijn goed. Als er teveel op hem af komt, doet hij dat. Wij besteden er in overleg met de cb-arts/huisarts geen aandacht aan, want negatieve aandacht is immers ook aandacht. Hij is dan te nerveus, mentaal te druk in zijn hoofdje.
Ja dat zou ook kunnen misschien. Doet jouw zoontje dit ook met name als hij ligt? K deed het eerst alleen als hij lag (dus vaak slapend) maar nu doet hij het soms ook als hij zit, hij grijpt dan ook vaak tegelijk naar zijn oren.
@ Rensje...thanx! Inmiddels zijn we bij de huisarts geweest, maar je zal zien, die had vakantie dus vervanger. Maar die was zo goed, zo begripvol! Ons meisje heeft nu voor de 4e keer een kuur voor haar spruwtong die maar niet over wil. Daarbij heeft de huisarts gezegd dat als het ma-di-woe nacht nog zo is, dat ze ons dan donderdag wil zien en zij tegen de regels in een verwijzing schrijft voor de kinderarts. Hier geven vervangers geen verwijzingen, maar zij wil ons niet langer laten aanrommelen. De huisarts gaf aan dat het feit dat ons meisje zo onrustig slaapt en veel huilt 's nachts, niet gewoon is. Een kindje van 5 maanden zou moeten kunnen doorslapen,heeft in principe geen voeding nodig in de nacht. Een dag later naar de osteopaat, deze voelt spanning in buikgebied en in de nek. Zij wilde bevallingsverhaal weten en hoe de afgelopen maanden zijn verlopen. Ook zij gaf aan dat een kind van 5 maanden zonder nachtvoeding zou moeten kunnen en dat er meer aan de hand is. De nek is volgens haar de oorzaak van de onrust en vooral van het niet doorslapen. Weet niet meer precies hoe of wat, maar de spanning trekt door in de rug en dan willen ze niet plat (iets wat mijn dochter weken niet wilde) en dit kan ervoor zorgen dat er iets overprikkeld raakt waardoor ze niet in de diepe slaap komt. En dat vermoedde ik ook al, ze wordt inmiddels om de 2a3u wakker, het moment waarop je in de diepe slaap gaat vallen. Kortom, we zijn wel even bezig, vannacht na de eerste behandeling van de osteo werd ze wel 3x wakker, om 00.30 redde ik het met speentje en bij haar zitten, knikkebollend..., om 3u ging dit niet en heb haar in haar bedje 100cc gegeven(we minderen inmiddels de voeding) en om 6.20u, tja, dat is eigenlijk ochtend he? Dus was het te doen. @ mixedbeeb.... klopt wat je zegt, er is vaak weinig begrip, slaapproblemen zouden meteen door de ouders veroorzaakt zijn. Net zoals zoveel op de ouders wordt geschoven. Een kindje is een eigen persoontje, uniek, met een eigen karakter. Wij geven normen en waarden mee, en ja, ze zijn wat kneedbaar,maar daar kunnen sommigen in doorslaan. en daarbij, iedere ouder doet wat in zijn vermogen ligt, ook met slaapproblemen. Daarover oordelen mag iemand pas als ze het zelf hebben meegemaakt. Ikzelf was de laatste dagen erg lichtgeraakt door vermoeidheid, maar heb nu in mijzelf de afspraak, ze kan er niets aan doen, ik moet er voor haar zijn en positief zijn. Ze 'vraagt' ook echt naar me, dat zien wij, dat horen wij, ze is 5 maanden, maar de 'ma-ma' is regelmatig te horen. Ik bied haar veel warmte,regelmaat maar vooral veiligheid en geborgenheid omdat ik denk dat ze 'snachts angstig is. Meer dan haar helpen en er voor haar zijn en de hulp zoeken die nodig is, kan ik niet doen. Alleen nu helaas frustraties erbij, ze wil zoveel en dat lukt nog niet. Dus overdag ook regelmatig 'zeur' geluiden, maar dat gaat over.
"Zou moeten kunnen" inderdaad. En toch is het normaler voor baby's dat ze voordat ze 18 maanden zijn niet doorslapen. Eea is niet puur voeding-gerelateerd. Mar fijn dat je baat hebt bij de osteo, zo'n iemand kan wonderen verrichten. Mijn zoontje werd ook steeds na een paar uur wakker. Verborgen reflux bleek het. Ook toen hij daarvan af was, veel wakker 's nachts, maar verder niks medisch. Heb even geen puf om alles terug te lezen, maar was daar al eens naar gekeken/aan gedacht?
Zogelukkig, ik heb ook weleens geen fut om alles terug te lezen , snap ik wel, maar bij ons meisje is inderdaad verborgen reflux geconstateerd en daar heeft de medicijnen, zantac, voor. De vervangend huisarts gaf aan dat dit misschien toch erger is geworden, dat we daarom beter nog niet kunnen afbouwen, iets wat we wel wilden gaan proberen omdat medicijnen ook niet alles is. Maar voor haar is het beter, dus blijven we het geven. Het 'vreemde' is dat ze juist heel goed sliep. Overdag was het drama, maar de nachten waren ontzettend goed. Met 4 weken sliep ze al door of kwam ze slechts 1x. Wij zijn dus in principe verwend . Maar vannacht, 4 keer! Het is dat ik nog vrij ben, maar voor mijn man is dit zwaar. En klopt hoor, met 18 maanden is het minder 'normaal' dan met 5 maanden, maar de zorgen ontstaan omdat ze zo goed sliep, klokkie rond of langer! Ik heb wel aldoor het gevoel gehad dat er iets is met haar, daarom laten we dat nu nakijken. Ik denk dat het goed is om alle medische oorzaken uit te kunnen sluiten en dan kunnen we verder kijken wat te doen. Morgen terug naar de ha,volg wk naar de osteopaat, waar ik na gisteren wel vertrouwen in heb, en volg wk ook naar het cb voor controle, dus genoeg om tips uit te halen!
Kijk, mijn zoontje is altijd onrustig geweest en kwam altijd vaak 's nachts, dan weet je dat dat zo is. Jouw kindje heeft vanaf 1 maand tot 8 maanden doorgeslapen en nu ineens niet meer, dat is dan gek. Goed dat je nog een keer laat nakijken door een kinderarts. Schrijf alles op, want als je daar eenmaal bent, vergeet je een hoop. Zantac is niet zo'n heel sterk middel (voor een baby is alles sterk, maar het is vrij verkrijgbaar, dat bedoel ik) en zal zeker niet helpen bij een slokdarmontsteking, dan zal je toch nexium oid moeten gebruiken.
@zogelukkig, even een misverstand uit de wereld helpen , onze dochter is 5 maanden. Maar wel altijd goed geslapen! Vandaag vervangend huisarts gesproken, verwijzing wordt geschreven voor de kinderarts. Kan ik daar afspraak voor maken. Want misschien is er inderdaad wel iets met haar slokdarm, maar dat blijft gissen en een ka kan een hoop onrust wegnemen. wat ik wel opvallend vind, ze slaapt mijn slaap, denk ik soms. ikzelf kan ook onrustig slapen, vooral tijdens de zwangerschap. A.h begin van de zw.schap werd ik steevast wakker om 4u. Toen meisje er was, wakker om 4u, later in de zw.schap werd dit eerder, zij ook. Nog later in de zw.schap werd dit meerdere keren, nu dus ook. En ik heb een periode gehad waarin ik heel goed sliep. ZIj ook. Toeval? Of toch met elkaar verbonden?