Tess eet en slaapt al een tijd onregelmatig. Ik probeerde haar flesvoeding zoveel mogelijk op verzoek te geven, maar dan kreeg ze ze vaak al om de 2 uur, en dronk ze maar de helft van het flesje op. Daardoor werd ze ook weer sneller wakker, dronk ze minder, etc etc. In overleg met het cb ben ik aan het proberen om ongeveer 3 uur tussen de flesjes te laten zitten, en rust en regelmaat aan te brengen. Ik heb ook het boekje "Regelmaat brengt rust" van Ria Blom meegekregen. Nu moet ik zeggen dat wij al wel een behoorlijke regelmaat hadden: slapen - wakker worden - luier verschonen - flesje drinken - nog even op schoot - naar bed. Tess valt trouwens bijna altijd tijdens of vlak na het drinken van de fles in slaap, spelen in de box komt er dus eigenlijk niet van. Maar nu is mijn vraag: Ik ben dus nu aan het proberen om de tijd tussen de flesjes te rekken naar ongeveer 3 uur. Soms gaat dat prima en slaapt ze best goed door (af en toe een beetje jammeren, maar meer niet), en drinkt ze goed haar fles. Ze drinkt hem dan leeg, of laat ongeveer 20 a 30 cc staan. Maar vaak wordt ze ook al na ongeveer 1 a 1,5 uur wakker en gaat ze huilen. Volgens het boekje van Ria Blom moet ik haar dan even laten huilen (20 a 30 minuten) om haar de kans te geven weer in slaap te vallen. Anders kan ik naar boven om haar even te troosten, maar niet tegen haar praten of oppakken. Nu vind ik 30 minuten wachten best lang als ze zo aan het huilen is, dus vaak ga ik na 15 minuten wel naar boven. Ze is dan even stil, maar zodra ik weg ga gaat ze weer huilen. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Gewoon maar laten huilen en wachten tot ze toch weer in slaap valt, of toch oppakken? En als je haar oppakt, en ze slaapt daarna toch niet meer verder, wat dan? Ik ben bang dat als ik dan alweer een flesje geef (1,5 uur na de vorige fles) dat ze dan niet goed drinkt, en vervolgens het hele verhaal weer van voor af aan begint. Bovendien komt de regelmaat er dan ook niet erg in. Tess is trouwens 6 weken oud, ongeveer 4700 gram, en ik geef haar flesjes van 120 cc. Ik kom meestal uit op 6 a 7 flesjes per dag. Het is al met al een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel. Ik zal vast niet de enige zijn met dit "probleem". Ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik herken t probleem wel; mijn dametje had dat ook op die leeftijd, die sliep ook niet zo lang door en wilde dan eigenlijk eten. Op een gegeven moment ga je herkennen wanneer je kindje echt niet meer kan slapen; dit hoor je aan het huiltje of weet je door t tijdstip; Iris sliep altijd slecht na de fles van 10u en na de fles van 16u. Dan haalde ik haar er gewoon uit als ze weer wakker was(na ongeveer 10 - 15 min laten huilen; ik probeerde eerst of ze in slaap viel maar vond een half uur ook te lang). Ik ging de ene keer dan boodschappen met haar doen of een stuk wandelen(soms sliep ze dan nog lekker in de wagen). Ook vond ze t fijn om in de wipstoel te liggen met zo'n mobiel boven haar. Misschien kan je ook een beetje met haar spelen in die tijd aangezien ze na de fles zo snel in slaap valt.... Heb je hier wat aan?
Met haar gaan lopen is inderdaad wel een goed idee. Ze valt in de wagen namelijk bijna altijd in slaap. Ik heb ook wel een paar keer geprobeerd om haar in de box onder haar mobiel te leggen, of in haar wipstoeltje, maar dan gaat ze eigenlijk altijd huilen. Het enige wat wel is helpt is haar vast te houden met een speentje. Maar ik ben bang dat als ik dit elke keer doe, er geen regelmaat meer is, en dat was net de bedoeling. Ze heeft nu trouwens om 7:30 haar flesje gehad (flesje van 120 cc , maar 50 cc laten staan), en ligt ongeveer vanaf 8:45 te huilen. Maar iedere keer als ik denk: nu ga ik naar boven, is ze weer stil. Ze slaapt dan even 10 minuten, en begint dan weer te jammeren. 's nachts slaapt ze trouwens wel vaak 5 uur achter elkaar door, dus dan gaat het wel prima.
Tja, lastig..Ik ben niet voor het laten huilen van zo'n kleintje..ze is nog zo onwijs klein, dus ik zou haar lekker bij me nemen. Ik moet wel zeggen dat wij wel regelmaat hebben, maar niet aan tijd gebonden..snap je wat ik bedoel? Als ons kleintje na een uurtje al wakker wordt, terwijl ze 3 uurtjes moet slapen(volgens de boeken) dan ging ik niet moeilijk doen met laten huilen, ik haalde haar eruit (als ze écht klaarwakker was ) maar iedereen doet het toch op zijn eigen manier en dat is ook goed. Maar als ze dan weer bij mij in slaap viel, dan ging ik zelf ook nog even liggen bijvoorbeeld en sliepen we samen nog een uurtje. (Ik moet er wel bij zegen dat we dat nu nog wel eens doen hoor, samen slapen...tegen alle regels in natuurlijk, maar voor ons is dit de fijnste manier) Je kunt slaap niet altijd afdwingen of eten...ik zou je gevoel ook goed in acht nemen. Jij weet zelf het beste wat goed is voor je kleintje.. Heel veel succes ermee hoor...
Gaat de fles niet te langzaam dat ze het daarom niet opdrinkt? Ik denk dat ze eerder wakker wordt omdat ze haar flesje niet leegdrinkt. Als Lars echt honger heeft wil hij ook alleen maar op de arm met een speentje. Ik denk dat als ze wakker is en honger lijkt te hebben dat je haar gewoon een fles moet geven. Dan is ze goed wakker en drinkt ze de fles denk ik wel leeg toch? Daarna kun je een uurtje spelen en daarna lekker slapen. Nu heb jij het omgedraaid (had ik ook altijd met Esmee). Dus wakker, spelen en een tijd wachten op de fles waardoor ze te moe is om hem leeg te drinken en daar door eerder wakker wordt. Denk ik hoor..
Volgens mij gaat de fles niet te langzaam. Eerst wel, maar nu gebruik ik speen 2 i.p.v. speen 1 van Avent. Ik heb net weer een flesje gegeven, en die heeft ze binnen een kwartier opgedronken. Nu ging het dus weer wel goed. Er zat nu ook netjes 3 uur tussen. Maar ze is wel een paar keer wakker geweest en heeft een paar keer liggen huilen. Na een tijdje sliep ze dan weer verder. Het verschilt echt per keer. Voorheen haalde ik Tess wel eerder uit bed als ze huilde, en nam haar dan op de arm met een speentje voordat ze de fles kreeg, maar nu doe ik dat al ongeveer een weekje niet meer. Ik geef haar nu gelijk de fles als ze haar bed uit komt, en dan drinkt ze hem soms ook niet helemaal leeg. Aan het spelen kan het dus niet liggen. Hoewel ze trouwens ook niet echt aan spelen toekomt. Het is nu zo dat ze wakker wordt, dan verschoon ik haar luier, dan krijgt ze een flesje, en vervolgens valt ze zo weer in slaap. Ik leg haar dan dus maar weer gewoon in bed, maar erg lang wakker is ze dus niet rond een voeding, hoogstens 30 tot 45 minuten. Misschien dat ze niet lang genoeg wakker is? Maarja, om haar nou wakker te houden terwijl ze wil slapen lijkt me ook niet goed. Maar vervolgens is ze dus wel weer snel wakker
als je gaat rekken gaat ze over haar honger heen, drinkt ze ook minder en is ze ook idd meteen na de fles moe. Ik herken dit heel erg! Jill weegt nu 4360 gram en ik mag naar 150cc. Begin daar eens morgen vroeg mee, dan zijn ze vaak lekker uitgeslapen en hebben ze genoeg energie om meer te drinken? ik ben ook aan het experimenteren
Maar als ik het niet rek drinkt ze haar fles ook niet leeg, en komt ze ook weer eerder voor de volgende fles. Daarom raadde het cb me juist aan om het te rekken. Pffff, nog lastig hoor Maar of ze nou lang of kort heeft geslapen, en de fles wel of niet leeg heeft gedronken, ze valt eigenlijk altijd in slaap als ze de fles opheeft. Soms wordt ze naar een paar minuutjes wel een beetje wakker, maar naar mijn idee is dan echt nog te moe om in de box te gaan spelen (en dus wakker te blijven).
Lars valt ook altijd tijdens het drinken in slaap en slaapt daarna ook nog. Als ik even wacht wordt hij wakker. Ik legde hem meteen na de fles in bed en zo gauw hij de matras aanraakte gingen de oogjes open Dus nu wacht ik even na de fles tot hij wakker wordt of ik maak hem een beetje wakker. Speel een uurtje en dan gaat hij lekker slapen zonder te huilen en is dan ook echt blij om in bed te liggen... maar ik weet niet of dat ook bij jou zal werken.
dat van Kissie om je kleintje wat langer op te houden werkt hier ook wel aardig. heb ik van de week heel toevallig gedaan, lekker met haar door de kamer gelopen, genoeg te zien voor die kleintjes! en na een uur lag ze in de kinderwagen en was vrijwel meteen vertrokken! en ook meteen een paar uur achter elkaar, geen idee of dit toeval was of idd doordat ze wat langer op was. leg je je kleintje wel eens in de box na de fles? ondanks of ze moe is of niet? doe ik ook wel eens met Jill... soms wordt ze dan weer wat wakker door wat ze allemaal ziet. maar als ze begint te jengelen is dat voor mij een teken om naar bed te gaan.
Ja nu na 7 weken herken ik meteen de vermoeidheidssignalen en leg hem dan in bed. Hij huilt dan nooit en slaapt zo een paar uur, vanmiddag zelfs 4,5 uur achter elkaar
@Beep: zolang je kleintje doorslaapt na een volle fles en dus zo'n 3 uur later pas weer honger heeft, is er niks mis mee als ze direct na het voeden weer in slaap valt hoor, op deze leeftijd. Enkel als ze eet, slaapt en 2 uur later alweer wil eten, zou ik haar wat langer wakker proberen te houden, maar anders dus gewoon lekker laten pitten, want dan heeft ze dat gewoon nodig!
Ja, ze wordt inderdaad vaak te vroeg wakker. Meestal 1 of 1,5 uur voordat ze eigenlijk weer een fles dient te krijgen. Vanochtend ben ik dus maar met haar naar m'n moeder gelopen toen ze wakker werd, want in slaap vallen lukte echt niet meer. Vervolgens heeft ze daar een flesje gehad, maar tot het volgende flesje heeft ze eigenlijk ook niet veel geslapen. Ik ga nu wel proberen om haar na een flesje nog even in de box te leggen, hopelijk werkt dat een beetje.
Weet je wel zeker dat het honger is? Een kind huilt natuurlijk niet alleen maar omdat het honger heeft Ik persoonlijk zou mijn kind geen honger laten lijden...ik zou dr dan toch eten geven h oe rot het ook is voor je regelmaat. En als je niet zeker weet of het honger is..probeer dan eens de kleine in een draagzak te doen en lekker wandelen...of in de kinderwagen en naar buiten. of gewoon heel simpel de kleine op je benen leggen en tegen hem/haar kletsen..... Succes!