Een ritme 'aanleren' is complete onzin, dat kan helemaal niet. Laten huilen is hij nog echt te klein voor en je zal er ook weinig mee bereiken. Je kan wel een bepaalde voorspelbaarheid aanhouden, maar met 4 maanden zijn een beetje prikkels ook niet slecht en zelfs nodig (verschilt natuurlijk heel erg per kindje hoeveel too much is). Mijn dochter sliep ook bijna niet overdag, ik maakte er geen punt van en luisterde naar haar signalen (slaapsignalen: naar bed, wilde ze niet, er weer uit). Ze sliep wel in de kinderwagenbak bij mij in de huiskamer, en daar ligt ze overdag nog altijd in (het past net). 's Nachts ging het altijd goed in haar wiegje en later ledikantje. Het zal wel veranderen, maar wij hadden het hier met 4 maanden ook, dat ze alleen hazeslaapjes deed of soms helemaal niet sliep. Nu slaapt ze zonder uitzondering twee keer op een dag, een flinke dut van 1,5 of zelfs 2 uur. Baby's regelen dat over het algemeen helemaal zelf, je kan ze helpen door goed en vooral op tijd op hun signalen te reageren, maar verder kan je niet veel doen.
hij gaat er rond 19:00 uur in, om 23:00 uur nog een fles, dan slaapt hij door tot de volgende morgen 8 uur. dan weer een fles en direkt weer in bedje. hij slaapt dan tot een uur of 11. ik heb geprobeerd om hem smorgens na de fles van 8 uur even op te houden maar dan begint hij dus al met die korte slaapjes. vandaar dat hij dus direkt weer in bed word gelegd. overdag is hij wel moe maar wil niet in bed, gaat dan huilen.. soms best frustrerend, je weet dat hij moe is maar waarom gaat ie dan niet gewoon slapen?! bij mijn dochter ging het precies hetzelfde, en met haar is het ook goed gekomen.
fijn om te horen dat er meer kindjes zijn die hetzelfde hebben. Wat vanuit omgeving zijn reacties soms heel anders. Zijn nu 2 dagen thuis van vakantie en kleine wil dus niet in bedje slapen overdag. We zitten er aan te denken om deze aankomende week te oefenen met heel straks schema van 2 slaapjes per dag , zodat hij goed moe is en vast slaapritueel. Maar ben bang dat hij dan te moe is en we geen tijd hebben voor andere dingen.