Dreumes weigert avondeten.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Vrolijkheid, 8 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ja, ook wij hebben een dreumes drama.

Ons zoontje heeft na een lastige start (reflux, veel huilen, gevoelige darmen) vanaf 6 maanden bijvoeding gekregen. Al snel was hij een goede eter. Alles ging erin. Hapjes altijd vers gemaakt. Hij is vooral een brood eter. Fruit gaat er ook top in. Snoep krijgt hij in principe niet (tussendoortjes zijn biscuitjes, ontbijtkoek, krentenbol, rijstwafel, crackers, rozijntjes, dat soort dingen)

Hij eet ook al een poosje goed zelf en eet gewoon mee met de pot. Dat ging erg goed. Hij is nu 15 maanden en bij 13 maanden begon hij duidelijk kieskeurig te zijn. Sommige groenten uit zijn mond halen, geen aardappelen meer. Vlees en vis is nooit een probleem. Hield erg van spaghetti, lasagne, soep (mooi kun je veel groenten in proppen) maar ook dat is nu voorbij. Avondeten is nu lekker dreumes drama: hij lust ineens niets meer! Wij stellen de regel: wij bepalen wat je eet jij hoeveel. Nu lukken 2 a 3 happen wel maar daarna is het huilen, jengelen, eten spelen. Dan halen we het weg en is het krijsen. Hij is lekker pittig, altijd al geweest dus ik wil hierin ook echt duidelijk grenzen stellen en consequent zijn. Dus soms zit ik dan 5 minuten met een krijsende dreumes naast me:D

Enerzijds denk ik: tja het is een fase en ik kan het er moeilijk in duwen. En daarnaast eet hij verder overdag prima. Ook slaapt hij er niet minder door en groeit hij prima. Maar ik vraag mij af: hij krijgt toch groenten te kort? Of valt dat wel mee? Nog andere tips misschien?

2. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Mijn tip en die van velen, geen strijd ervan maken.

Hier een peuter die alles at en ineens geen avondeten meer wou.
    We lieten hem kiezen, avondeten of bv fruit met een papfles. Wou hij niks ook prima, de volgende dag nam hij een papfles en fruit en dit bleef een tijdje zo doorgaan.
    Nu eet hij zonder problemen weer mee en gaat het goed.

Juist wanneer je de strijd aan gaat wordt het alleen maar erger, als je het laat gaan, beginnen ze vanzelf weer met eten.

3. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Kun je niet als tussendoortje wat groenten of rauwkost geven?
    Hier ook die fase gehad. Soms weigert hij nog steeds. Ik ben van mening dat het beter is er geen strijd van te maken. Anders krijgen ze aversie tegen eten en het hele eetmoment. Daar is niemand mee geholpen. Wik bieden ook nooit iets anders aan. Hij krijgt het eten dat hem voor wordt gezet en anders niet.
    Een keertje kon hij niet slapen van de honger, verder gaat het slapen ook gewoon goed. Tsja.. Je kunt het moeilijk in zijn keel gieten toch? Fase gaat vanzelf weer over
    Uiteraard wel groei en gewicht in de gaten houden.

4. Vrolijkheid

Ja dat doe ik wel inderdaad! Hij eet wel komkommer en paprika/tomaat. Dus dat krijgt hij tussendoor of op brood. Of iets van groentespread van zonnatura ;) En fruit gaat sowieso goed. Hij krijgt hier trouwens ook geen alternatief. Daar begin ik niet aan.
    Groei en gewicht zijn prima. Hij is klein maar gezond en heel beweeglijk.

Ik ben het wel eens geen strijd maken inderdaad. Maar soms twijfel ik dan ineens of we h et zo wel goed doen :)

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Inderdaad geen strijd maken. Hier mag hij alles zelf eten, mits hij eet en niet alleen maar zit te kliederen. Dan haal ik het bord weg en probeer ik het na 5 minuten nog een keer, anders is t pech.
    Hij krijgt altijd een vork en lepel, maar gaat vaak toch nog over op zn handjes. Helpen mogen we sinds kort ook niet meer en alternatief krijgt hij hier ook niet dus hier gebeurd het ook wel eens dat hij (bijna) niks eet.
    Hij krijgt hier wel altijd een toetje en daar mogen we m nog wel bij helpen dus dat gaat altijd wel op;)

6. Michelle123

Michelle123 Actief lid

31 mei 2014
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook al weken geen avondeten. Af en toe krijgen we er een sliert spaghetti in, maar meer niet. Soms geven we bij voorbaat maar een boterham, al gaat ook dat steeds moeilijker.
    Hij slaapt gelukkig wel gewoon heel de nacht dus, hij zal vast genoeg eten krijgen op een dag. Alleen jammergenoeg geen groentes.

7. Vrolijkheid

Pfieuw hartstikke herkenbaar dus. Opluchting (sorry mama's) ;)

8. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.712
    4.032
    113
    Overijssel
    #8 Theezeefje, 8 dec 2015
    Laatst bewerkt: 8 dec 2015
    hier ook al 3 maanden prut met avondeten. Laatste week wel weer vlees. En yoghurt of fruit wil hij wel.
    Soms doen wij ook maar een boterham. Kookte altijd vers en vroor het in. Nu doe ik het niet want hij eet toch niet.
    Dus als wij er een keer pizza in schuiven krijgt hij brood.;)
    Hij lust geen melk en krijgt bij het ontbijt opvolgmelk,dus als hij in de avond echt niks heeft gegeten krijgt hij nog wat opvolgmelk.
    Dankzij dit forum weet ik dat ik me niet druk moet maken en dat het heeeel lang kan duren. :D
    O,ja heb ook multivitamine gekocht wat hij ongeveer 2 x in de week krijgt.
    Dit is niet nodig maar mijn man voelt zich wat geruster als dat potje in de koelkast staat ;)

9. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Hier hetzelfde drama met eten. Meneer vind het leuker alles op de grond te smijten dan te eten.

Ik ga er geen drama van maken , als hij niet wil dan wil hij niet.

Kan me nog herinneren dat mijn moeder me net zo lang aan tafel liet zitten tot mijn bord leeg was , gelukkig hadden we een hond :D

10. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Hier ook herkenning hoor. Zoon is een héél goede en vooral ook grote eter. Maar ook heeft hij al meerdere keren fases gehad waarbij 's avonds bijna niets at. Nooit een alternatief aangeboden. En alle fases zijn ook gewoon weer voorbij gegaan en at hij daarna weer als een bootwerker;) Wat je al doet is heel belangrijk, consequent blijven!:D

11. tuc

tuc Niet meer actief

Op die leeftijd is dit gewoon alles wat je kunt doen. Met een jaar of 2,5 /3 en hij eet nog niet dan zouden ze hier wel gedwongen worden alles te proeven en van sommige di gen een bepaalde hoeveelheid te eten. Maar niet bij een dreumes.

12. winky

winky Bekend lid

12 mei 2013
    665
    0
    0
    Hier ook een poos gehad dat mn zoontje s avonds niet wou eten. Nooit geen drama van gemaakt en begon toen na een paar weken weer lekker mee te eten. Gaf hem dan overdag een stukje fruit extra zodat hij toch wat binnen kreeg.

13. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Het zou zo mijn verhaal kunnen wezen!
    Hier ook drama vlees, vis en soep gaat er super in maar de rest is krijsen.
    Vanaf 6 maanden at hij echt alles en sinds dat hij 14 maanden is is avondeten een drama.
    Wilt hij niet dan niet en idd wij maken er ook geen strijd van.
    Overdag eet hij genoeg oa yoghurt, komkommer, tomaatjes, fruit en brood.
    Het zal een fase zijn maar toch vraag je je weleens af of het nog goed komt en hoelang dit nog gaat duren :D

14. Sharonn

Sharonn Actief lid

5 feb 2014
    127
    0
    16
    Ik heb ook z'n heerlijke dreumes die erg intens, pittig en aanwezig is. Ik heb het avondeten verschoven naar de middag, dus hij krijgt nu tussen de middag eten. Hij eet dan in ieder geval al weer een stuk beter. Daarnaast ben ik ook erg consequent. Wil hij niet eten, zet ik hem op de grond. Gaat hij inderdaad huilen, maar krijgt dan ook door: als ik dit niet eet, krijg ik niks, dus komt hij toch eten :p

15. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Mijn oudste is op 1 jaar en 1 dag gestopt met avond eten.
    En begon pas weer zijn avond eten met smaak te eten rond de 2.5jaar.
    Ik probeerde tussen door wat groentes te geven maar nog nooit er een probleem van gemaakt. Hij eet nu als een bootwerker.

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.392
    10.333
    113
    Kan ook een sprong zijn gelukkig is het dan tijdeljk. Al duurde de sprong van 14 maanden 3 maanden, hij kreeg ook gelijk 4 kiezen dus dat zou niet geholpen hebben.

Hij at heel weinig maar dronk goed fruit ging er wel goed in.wij boden het aan en hij at wat hij wou.
    Na de sprong ging het weer als gewoon.

Succes

17. Vrolijkheid

Woehoe gisteren at hij zowaar al zijn rode kool op én een deel van mijn bord. Wist niet wat me overkwam. Zit dat er tenminste weer in :p. Vandaag was het weer het tegenovergestelde haha.

18. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Hier ook een dame wat haar groente niet meer wil eten.
    Zoals zovelen al zeggen,wij maken er geen strijd van. Eet ze niet, dan niet (geen alternatief), maar ze krijgt wel gewoon haar toetje.
    Verborgen groente, bijv in Pasghetti (zoals zij spaghetti zo lief noemt) gaat er wel weer super in... T komt vanzelf wel weer en tot die tijd lekker tomaat/komkommer oid aanbieden als tussendoor, zodat hij toch iets binnen krijgt

19. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Rond deze tijd leven ze van lucht en liefde. Als je ziet wat ze (niet) eten, denk je dat ze daar nooit gezond op kunnen groeien, maar dat doen ze wel.
    Niet te druk om maken, haal een multivitamine in huis, zodat je de belangrijke bouwstoffen aan kunt vullen, en verder lekker laten gaan. Het gaat weer over. Ooit ;)

20. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Klinkt alsof je het prima doet hoor!
    Zo snel komen ze niet iets tekort. Hier precies hetzelfde verhaal. Ik doe het zelf niet, maar mocht het je gerust stellen, kun je evt een multivitamine geven?

Deel Deze Pagina