Beschaafde buik bij 29 weken en duidelijke contouren baby voelen; wel genoeg vruchtwater?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door miekkie, 17 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw
    Wat ik me de laatste tijd afvraag is hoe het kan dat ik de contouren van mijn kindje zo ontzettend goed en duidelijk voel. Heb ik te weinig vruchtwater om het kindje heen zitten? Andere zwangeren van 29 weken hebben ook bijna allemaal wel dikkere buiken. Ik ben best veel aangekomen (mocht ook wel, want ik was te licht) maar mijn buikje is eigenlijk heel beschaafd.
    Ik vind het maar een onzekere tijd om van 20 tot 32 weken geen echo te hebben!

2. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Ik snap dat het een onzekere tijd is..
    Maar dat je buik zich vormt naar de baby is normaal.. ik had ook vaak aan een kant een bult in mijn buik, dit waren de billen van de baby.

Mocht je toch blijven twijfelen, gewoon de vk bellen!! Zij kan de situatie beter inschatten dan wij. Zij kan besluiten om je naar het zkh te sturen voor een ctg en echo..

3. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw
    Ja ik heb zojuist idd de verloskundige er toch maar even over gebeld. Kreeg de assistente en ik ga terug gebeld worden door de verloskundige.
    Hoe ver ben jij zwanger?
    Ik denk ook weleens; hoe kan dat kindje nog het dubbele in gewicht gaan toenemen de komende 10 weken als ik hem/haar nu al helemaal aan de buitenkant voel?
    Maar goed, misschien ben ik een te grote piekeraar.

4. Gruffalo123

Gruffalo123 Fanatiek lid

26 jun 2017
    3.940
    4.461
    113
    Hier bij de eerste en nu bij deze al helemaal snel dat ik goed de contouren kan voelen en ook delen van het kindje door de buikwand kan zien, je ziet zo de contouren van een voetje. Het gezicht is soms ook te voelen. Heeft niets te maken met hoeveelheid vruchtwater, maar alles met vorm van je buik en dikte van de buikwand. Hier drie weken geleden met 29 weken nog met de echo gekeken en had meer dan voldoende vruchtwater.
    En die buik kan echt nog wel een heel stuk verder groeien, maak je daar maar geen zorgen over ;). Iedereen heeft ook een andere soort buik, zelfs bij twee opeenvolgende zwangerschappen kan het anders zijn. Misschien dat jouw buik wat meer in de breedte/naar achteren groeit waardoor het lijkt alsof je een kleinere buik hebt.

5. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.804
    1.620
    113
    Volgens mij kun je de contouren van je kindje altijd wel voelen. Ten minste: Ik heb juist een behoorlijk sloot vruchtwater en kan prima voelen hoe de kleine in m'n buik ligt. Zeker de billen en het hoofdje zijn altijd wel te onderscheiden. Ook de grote van je buik zegt helemaal niets dat is gewoon bij iedereen verschillend.

Zou me dus niet direct druk maken. Bij een reguliere controle checken ze er trouwens ook wel op. Een verloskundige kan heel veel voelen aan zo'n buik. Goed dat je de verloskundige even hebt gebeld. Hopelijk kan ze je wat geruststelllen.

6. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Nu ben ik 17 weken, maar ben zwanger van de derde..
    En die buik kan idd echt nog heel veel groeien..

Ik kreeg van het weekend ook de opmerking, oh je hebt echt nog geen dikke buik voor de derde... terwijl een ander juist zegt 'oh wat een mooie buik.
    Maak je daar asjeblieft niet druk om, iedere zwangere is weer anders!!

7. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Ik ben nu 31 weken zwanger van de tweede. Ik voel/zie de contouren van onze kleine ook goed. Kan soms precies voelen en zien dat ze met haar kontje omhoog ligt.

Wat betreft geen 32 weken echo meer krijgen. Ik heb 2 weken geleden bij een controle mijn zorgen geuit. Gezegd dat ik heel erg moet wennen dat ik nou net op randje wel/geen 32 weken echo zit en dat het wel rauw op mijn dak viel dat de al geplande echo werd geschrapt. Ik krijg nu dus wel een 32 weken echo omdat ze bij ons in het ziekenhuis begrijpen dat het wennen/vervelend is dat mensen nu in een keer geen echo meer krijgen. Ze willen dus meedenken.

Dus je zou het allicht aan kunnen kaarten bij jou verloskundige.

8. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw
    Dank voor jullie fijne reacties.
    De verloskundige heeft net terug gebeld. Ze vertelde mij dat ze mijn buik goed van formaat vonden bij de laatste controle, dat ze denkt dat het al een groot kindje is en nog in een stuit ligt en het dus het hoofdje is wat zo uitsteekt bij mijn ribben en dat ik eerder een dunne buikwand zal hebben dan te weinig vruchtwater.
    We wachten dus toch nog maar weer die 3 weken tot de 32 weken echo.

9. Baloo

Baloo Actief lid

23 okt 2012
    430
    672
    93
    Vrouw
    Ik heb ook een stuitbaby en als ik lig zie je inderdaad haar hoofdje liggen. Dus een bobbel en dan iets naar beneden weer een grote bobbel.. dus niet alleen voelen maar inderdaad ook zien, heeeel apart.. en bij de 1e had ik gewoon een ronde toeterrr!
    Maar ik had een paar weken geleden dan ook echt te weinig vruchtwater. Nu niet meer (ik word elke week gecheckt op groei)
    Buikwand zal wel wat dunner zijn bij mij.
    De foto was met 33 weken.
    Is trouwens in de avond wel een behoorlijke buik gelukkig

10. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Ik heb 2x relatief kleine buik gehad en heel goed voelbare kinderen maar altijd voldoende vruchtwater.
    Bij mij zat placenta achter dus kindje echt voorop. Kon (en kan nu ook nog bij deze zwangerschap) gewoon voetje voelen zitten aan zijkant en zie vaak een kontje uitsteken, dan heb ik echt een bult bovenaan m'n buik.

Van de week schatte me iemand 30-32 weken terwijl ik toch echt 38 weken zwanger ben nu. En bij mijn zoon was m'n buik nog kleiner.

Dus maak je niet teveel zorgen!

11. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw
    Bedankt HumTum dat klinkt geruststellend.

Bericht van Baloo natuurlijk juist weer wat zorgelijker. Want hoe ver was je zwanger toen ze achter het tekort aan vruchtwater kwamen?

Ik moet namelijk nog 3 weken wachten tot de echo. En ik heb al wel een paar keer gebeld en mijn zorg geuit, maar een extra echo willen ze niet laten doen. Ze zeggen dan dat alles prima voelde en eruit zag.

12. Baloo

Baloo Actief lid

23 okt 2012
    430
    672
    93
    Vrouw
    Iets van 28 weken.. maar vruchtwater maakt je lichaam als het goed is aan ofzoiets en ik heb vanaf die tijd veel rust gepakt. Echt even een uurtje liggen per dag. Ik werk(te) nog fulltime maar sportte ook nog 4x in de week en had een hoop stress op het werk. Ik heb echt een stap terug gedaan. Natuurlijk weet ik niet of het heeft geholpen maar kwaad kon het zeker niet. Vruchtwater is nog steeds niet mega veel maar wel weer binnen de lijntjes vd grafiek in ieder eval..

13. Love1987

Love1987 Niet meer actief

Hier had ik hetzelfde bij de eerste, toen hielp gas terug nemen daar wel echt voor idd, de controle erna was mn buik ook flink dikker! Nu ik er al twee heb rondlopen zal rustig aandoen een uitdaging zijn, maar ik probeer te slapen wanneer ik kan! (Uitslapen, in het weekend smiddags en zo vroeg mogelijk naar bed)

Baloo vindt dit leuk.
  14. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Dir klopt ook niet altijd hoor. Ik had zoveel vruchtwater dat vk en gyn niet altijd goed konden voelen. Zelfs een keer de echo nodig gehad om het voelen te bevestigeb

15. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw
    Veel rust pak ik al idd. En sinds het weekend helemaal, want nu heb ik heel veel harde buiken (zie nieuw geplaatst topic). De verloskundige kan kennelijk al naar diagnoses telefonisch stellen en lijkt langskomen en een extra echo al helemaal niet nodig te vinden. Ik weet het zelf ook niet meer. Maak ik me nu onnodig zoveel zorgen? Kan het dan echt normaal zijn dat ik met 29 weken al continue harde buiken heb?

16. Love1987

Nee dat is niet normaal, ik weet niet of je nog werkt, maar ik zou een gesprek aanvragen bij de bedrijfsarts of eerst met je lg overleggen. je kan ook even urine wegbrengen naar je huisarts, een blaasontsteking kan ook harde buiken geven!

17. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.804
    1.620
    113
    Nee, zoveel harde buiken zijn niet normaal. Enige remedie is rust nemen. Ik had/heb ook veel harde buiken en ben daarom op advies van de verloskundige en de arbo al met 24 weken gestopt met werken. Ik weet niet of je nog werkt, maar als je dat wel doet zou ik gaan stoppen.

18. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw
    Ik werk al heel lang niet meer doordat ik mijn hele zwangerschap al extreem moe ben door oa te laag suiker, laag hb en lage bloeddruk.
    Dus zoveel doe ik al niet eens meer. Maar begint erop te lijken dat ik dan helemaal niets meer kan doen. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn met nog geen 30 weken zwangerschap?

19. Love1987

Heb je ook wel eens spierkramp in je benen of restless legs? Want dan zou je een voetbadje met magnesiumvlokken (de tuinen) kunnen proberen, gewoon een handje in een emmer en lekker zitten..
    Als het prikt dan werkt het, je zal merken dat als je het een paar keer per week doet dat het steeds minder gaat prikken!
    Magnesium zorgt voor de ontspanning van spieren, misschien dat het helpt.. Tijdens mn eerste zwangerschap wist ik dit niet, maar heb toen erg veel harde buiken gehad, bij de tweede gebruikte ik magnesium voor de kramp in mn benen, heb toen geen harde buiken gehad.
    Nu gebruik ik zelf spray (zelf te maken) en dat bevalt ook erg goed, maar na een periode met veel stress ga ik lekker in mn voetenbadje zitten!

20. toffepeer

toffepeer Bekend lid

14 feb 2017
    581
    258
    63
    Er zijn helaas genoeg vrouwen die (bed)rust moeten houden in de zwangerschap! Is moeilijk om je er bij neer te leggen (letterlijk :roflmao:), maar soms vraagt een zwangerschap gewoon meer van je lichaam dan je zelf zou willen.
    Ik spreek helaas uit ervaring, het is frusterend, muren komen op je af, helemaal als je om je heen zwangeren tot week 34 of 36 door ziet werken. Maar ik hou me er aan vast dat er vanzelf een eind aan komt (wat hopelijk in pas in week 37 gebeurd;)) en dan mét m'n kleintje m'n eigen leven buitenshuis maar weer oppakken.

Deel Deze Pagina