Er zijn hier vast ouders met kinderen die een epi-pen hebben. Hoe doen jullie dit als je kind ergens gaat spelen en dan vooral als je kind vanuit school ergens gaat spelen. Of vanuit school naar de oppas moet? Ik heb nu de epi-pen, in de daarvoor bestemde etui, in zijn schooltasje. Nu gaf de juf aan dat bij hun het beleid is dat de epi-pen op kantoor ligt en dat ouders deze eigenlijk nooit in de tas van het kind doen. Althans niet op deze leeftijd. (Zoon is 5) Dat er 1 op school ligt en 1 thuis. Voor school heb ik een extra epi-pen aan gevraagd. Ik ga niet die van thuis daar neer leggen, want je moet er 2 thuis hebben. Dit heb ik ook zo benoemd naar de juf. Maar hij heeft ook zijn epi-pen nodig als hij ergens gaat spelen. Ik ben niet altijd in de gelegenheid om de epi-pen zelf mee te geven aan een ouder, want op de dagen dat hij naar oma moet, gaat hij ook gewoon spelen bij klasgenootjes. Nu zouden we het wel zo kunnen doen dat wij steeds de epi-pen bij brengen en halen bij ons hebben en deze dan overhandigen aan de ouder. Echter denk ik dat het dan vaker vergeten wordt omdat dan papa, dan oma, dan ik breng / haal. Zijn eigen tas, dus vaste plek, lijkt mij veel praktischer, minder risicovol dat het vergeten wordt. Is het onverantwoord om dit in de tas van een 5 jarige te doen? En zo ja, hoor ik graag andere mogelijkheden. Ik geef elke ouder uitleg, echter merk ik dat mensen vaak niet realiseren waar het overal in zit en er ook niet bij nadenken om elk koekje of chocolade te checken.
Ik zou nog een extra bestellen om van dit gezeur af te zijn. Dus 2 thuis, 2 op school waarvan eentje in de tas. Volgens mij is het ook namelijk verplicht er op school 2 te hebben omdat eentje vaak niet lang genoeg werkt. Dus moet er altijd een tweede zijn. Dus dan eentje op kantoor, waar hun hem makkelijk kunnen vinden en snel kunnen ingrijpen en eentje in z'n tas en dan vragen of de juf oplet of hij z'n tas wel meeneemt als hij ergens gaat spelen.
Ik heb er in totaal vier. Twee epi-pennen op school, 1 op de BSO en 1 in de speeltas. Als Marin gaat spelen dan geef ik haar speeltas mee. Hier zit haar persoonlijke protocol in en allerlei koekjes, snoepjes ed die ze mag. Als een moeder het lastig vindt of onzeker is dan raad ik haar altijd aan om Marin alleen iets aan te bieden uit de tas. Dan is het veilig. Als ze uit school daar gelijk heen gaat dan geef ik de tas als ik Marin naar school breng. Gaat ze ergens eten waar ze nog niet eerder gegeten heeft dan geef ik ook brood mee (want ook met de boter heb je een risico als hier een mes met pindakaas doorheen gegaan is). En mijn dochter is nu 7 en het gaat prima!! Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag. Groetjes Senna
Ik heb er 2 voor mijn dochter. 1 thuis en de ander gaat overal mee naar toe. Ze heeft een (schouder)tasje. Die ligt als ze op school zit in de klas en als ze weggaat dan neemt ze hem mee naar huis/vriendinnetjes/oppas. De
@Mamaenmini, school krijgt sowieso een epi-pen. Het gaat zich erom dat er nu een epi-pen in zijn tas zit. Dat vond de juf niet zo'n goed idee. Dit zou niet gebruikelijk zijn voor kindjes op deze leeftijd. Terwijl ik zoiets heb, mijn kind moet altijd de epi-pen bij zich hebben. Officieel moet hij er altijd 2 hebben, voor het geval de 1e niet voldoende effect geeft. @Senna, ik heb ook een informatie en instructiekaart erbij zitten. Dat van het brood heb ik nog niet bij stil gestaan. Thuis doe ik nooit het mes, wat gebruikt is voor pindakaas, in de boter etc. Maar er niet bij stil gestaan dat anderen daar niet over zullen na denken.
Dit is eigenlijk perfect. Speciaal tasje en in de klas. Nu ligt het in zijn schooltas. Deze liggen op de gang, kan dus iedereen bij. Ik moet de juf en school gewoon duidelijk maken dat zij er 1 in hun bezit hebben, maar dat hij ook gewoon 1 bij zich moet hebben en dat deze, tijdens schooltijd, op een plek ligt waar niet iedereen bij kan. Zullen ze hun beleid maar moeten aanpassen. vergeet je dochter hem nooit? Of zorgt de juf ervoor dat ze haar tasje niet vergeet?
Waar zijn de schooltasjes normaal? In de klas? Of de gang? Kan iedereen erbij? Is het niet een optie om zijn tasje een speciaal plekje te geven zodat de juf er zicht op heeft? Kan me wel voorstellen dat de juf een epi-pen in de tas een eng idee vindt. Zelf heb ik als kind de epi-pen een keer in mijn hand gehad, doordat ik als kind iets verkeerd deed.
Ik denk dat dat meer met de regels van tegenwoordig te maken heeft, want bij wie ligt de verantwoordelijkheid als iemand de pen uit het tasje pakt wanneer hij op school is.. Ik denk dat de juf zich daar zorgen over maakt! Tegenwoordig moeten ze alles indekken.. Dus idd dan zou er een plekje gevonden moeten worden waar niemand erbij kan en dat zou het opgelost moeten zijn..
De keren dat ze hem vergat kwam ik of de juf er direct achter. Maar dat is in bijna 2 jaar tijd op 1 hand te tellen. Hij ligt ook op juf haar tafel! Ik ben heel blij dat het zo gaat!
Wij hebben er 2 thuis en 2 op school. Op school staat deze in de klas op een plank. De bso zit in de school en kunnen dus zo deze uit de klas pakken. Die voor thuis heb ik in een toilettasje zitten, met daarbij het protocol en 2 doseringen van een anti-histamine drankje. Dat tasje neem ik altijd mee, en geef ik aan ouders als Rick ergens gaat spelen. Ik heb dit jaar een mail gestuurd naar ouders met daarin informatie over het gebruik van de epi-pen (incl. link naar een filmpje), zo weten de ouders er ook van. Als je er zelf niet bij bent met ophalen zal ik dit toch echt overdragen aan de oma. En wat betreft vergeten: zal toch echt een discipline moeten worden. Als je het onderdeel maakt van de routine bij het weggaan zul je het niet gauw vergeten. (hoe snel vergeet je je huissleutel of je telefoon?)
Ik denk ook dat de juf het geen fijn idee vindt dat het in zijn tas zit. Ik vind het zelf ook geen fijn idee dat iedereen erbij kan. Ik heb net, met de persoon die alle medicijnen vd kinderen, registreert afgesproken dat we zijn epi-pen in een apart tasje doen en hiervoor een plekje in de klas zoeken. Ergens waar kinderen er niet bij kunnen. @ cupcakes, voor mijzelf is het mee nemen van de epi-pen een routine. Echter het overdragen aan oma is te risicovol. Die gaan er soms toch te lichtjes mee om. Die verantwoordelijkheid wil ik daar dus niet leggen. Het tasje in de klas is een mooie oplossing.